• 1
  • 2
2016-02-22, 08:49
Medlem
mjohan84s avatar
swish är tjänsten som har ändrat radikalt på detta bekymmer dock, handlar man pizza på jobbet så kan de flesta betala direkt
Citera
2016-02-22, 09:05
Medlem
Mindre summor typ en femtiolapp, påminner jag inte om. Några hundra, då blir det påminnelser. Lånar man ut mer kanske det är bäst med kontrakt?
Citera
2016-02-22, 09:10
Medlem
Tycker att man inte ska låna ut mer pengar än man kan tänka sig att strunta i.
För mig skulle väl den gränsen vid ~200kr
Citera
2016-02-22, 09:27
Medlem
iggesundarns avatar
Jag tror inte folk glömmer bort att man är skyldig nån pengar, men däremot hoppas de nog att den man är skyldig ska glömma bort, därför tror jag dom "glömmer bort" Som nån annan skrev, man ska inte låna ut mer än man kan förlora, men dom som "glömmer" är inge kompisar längre.
Citera
2016-02-24, 04:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iggesundarn
Jag tror inte folk glömmer bort att man är skyldig nån pengar, men däremot hoppas de nog att den man är skyldig ska glömma bort, därför tror jag dom "glömmer bort" Som nån annan skrev, man ska inte låna ut mer än man kan förlora, men dom som "glömmer" är inge kompisar längre.
exakt så tror jag det är
Citera
2016-02-24, 04:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bexabo
Har lånat ut pengar 1 gång. 500kr som skulle betalas tillbaka inom 2 veckor.
frågade första gången efter ca 1 månad hur de gick, sen nästa gång efter 2-3.
Fick tillbaka dem efter nästan 9 månader, då jag aktivt legat på och tagit upp det.

Innan återbetalningen var det en lång diskussion om saker som inte alls hade med detta ärende att göra.

Mest principen som störde mig. Men nu vet jag att de aldrig blir mer lånande så de är bara bra.

Nämnde att de gick fortare att föda ett barn än att få honom att betala tillbaka.

Handlade om en släkting.

PS
Han betalade tillbaka med swish, och sa att vi skulle kolla så att gick bra innan han betalade tillbaka allt på swish. Så han skickar 1kr som test, sen tog det iaf 1 vecka till innan jag fick mina pengar.
och då! fick jag 499kr.. haha så jävla småaktigt. gick inte att skicka över 500kr, nej nej för en vecka tidigare fick jag ju faktiskt 1kr. ordning o reda även om de gått från 2 veckor till 9 månader.

De är bara jobbigt att låna ut pengar.

haha fyfan vad snålt av honom
Citera
2016-02-24, 04:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
En riktig vän ber dig aldrig om pengar. Det är ett varningstecken om de gör det och man är helt enkelt inte vänner längre när pengar är inblandade. Jag lånar numera bara till familjemedlemmar.

Något annat störande som hänt är arbetskamrater som ska till affären och undrar om man vill ha något, de får en hundring för att köpa en banan, sen när de kommer tillbaka lämnar de över bananen men inte växeln.
haha det är kanske så att dom köpte det på sitt kort, o då har 100lappen kvar o inte har nån växel, dock kan man ju inte göra så.
Citera
2016-02-24, 22:27
Medlem
Jag har en regel att aldrig låna ut pengar till vänner som ber mig att låna ut till dom.

För att de flesta som alltid frågar om de kan låna pengar, är såna som behöver låna pengar i slutet på varje månad året om för att de sköter sin privatekonomi som ett litet barn.
Så då gör man dom en björntjänst genom att låna dom pengar de får aldrig lära sig sin läxa att ordna upp sin ekonomi om folk alltid räcker pengar till dom när det får slut på sina.
Citera
2016-02-26, 09:34
Medlem
gralehs avatar
Jag påminner ibland, ibland inte. Beror på vem det är och summan.

Det jag brukar försöka göra är att inte låna ut pengar till någon så slipper man hamna i situationen.

Jag har (hade?) en polare som hela tiden skulle låna. Jämt jämt jämt skulle han låna. Om vi var ute och käkade tyckte han att jag skulle ta bådas mat så fick jag pengar sen. Jag såg aldrig något syfte. En gång skulle han med mig ut och klubba och jag skulle hämta upp honom i min bil. Jag körde en omväg för att hämta honom och han hade erbjudit sig innan att ge mig bensin/parkeringspengar. När jag väl hämtat honom och vi satt i bilen, sa han "duu kan du få dina pengar efter den 25e". Det var typ den 2e och jag kände direkt att de pengarna ser jag aldrig röken av.

Nä, det gjorde jag inte heller.
Men han krävde tillbaka vartenda öre när jag lånade av honom för bio en gång. Han skulle minsann direkt ha sina pengar.

Hans jävla parasiterande attityd och lite annat han gjort, har varit mitt beslut att inte umgås med honom eller andra människor som försöker snylta pengar.

Svårt när det är en släkting dock.
Min syster var skyldig mig 10 000. Fick tillbaka nån tusenlapp efter ett par år, sedan pallade jag inte tjata mer. Men jag sa åt henne att vi stryker ett streck över pengarna men jag kommer ALDRIG låna ut pengar igen, även om hon så är i kris.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in