• 1
  • 2
2016-02-21, 16:30
Medlem
mjohan84s avatar
tycker att detta är mycket jobbigt, att påminna människor som är skyldiga mig pengar ang detta...
brukar Dock göra det om det går för lång tid, beroende på vem det är.

men! har en situation nu , handlar bara om 400kr förvisso men!
personen är en nära släkting som alltid är frikostig , senast bjöd NN på hotell , har även fått tanka upp en hel tank med bensin på hans bensinkort osv osv... detta är en av mina föräldrar.

nu är NN skyldig mig för en gång skull , pengar som jag kan tänka mig att strunta i, Min förälder glömmer dock ofta saker och har säkert glömt av detta också , NN har gott om pengar.

ska jag strunta i det? eller säga att vi skiter i skulden eller fråga efter pengarna ?

brukar ni oavsett vad det gäller kräva in ? oavsett vem det är och om personen är schysst och ofta bjuder på olika saker? skulden uppkom då personen låg i feber och jag var tvungen att handla mat till den..

är ekonomisk men gillar inte att vara småsnål emot människor som är frikostiga emot andra heller

jag har alltid tyckt så här, jobbigt att påminna människor om skulder, därför har jag undvikit att lägga ut för andra om det inte är nödfall , i annat fall har jag hellre bjudit om vi typ har käkat på restaurang med en vän som har det dåligt ställt för tillfället just för att slippa den här situationen
Citera
2016-02-21, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
tycker att detta är mycket jobbigt, att påminna människor som är skyldiga mig pengar ang detta...
brukar Dock göra det om det går för lång tid, beroende på vem det är.

men! har en situation nu , handlar bara om 400kr förvisso men!
personen är en nära släkting som alltid är frikostig , senast bjöd NN på hotell , har även fått tanka upp en hel tank med bensin på hans bensinkort osv osv... detta är en av mina föräldrar.

nu är NN skyldig mig för en gång skull , pengar som jag kan tänka mig att strunta i, Min förälder glömmer dock ofta saker och har säkert glömt av detta också , NN har gott om pengar.

ska jag strunta i det? eller säga att vi skiter i skulden eller fråga efter pengarna ?

brukar ni oavsett vad det gäller kräva in ? oavsett vem det är och om personen är schysst och ofta bjuder på olika saker? skulden uppkom då personen låg i feber och jag var tvungen att handla mat till den..

är ekonomisk men gillar inte att vara småsnål emot människor som är frikostiga emot andra heller

jag har alltid tyckt så här, jobbigt att påminna människor om skulder, därför har jag undvikit att lägga ut för andra om det inte är nödfall , i annat fall har jag hellre bjudit om vi typ har käkat på restaurang med en vän som har det dåligt ställt för tillfället just för att slippa den här situationen

Säger oftast inte något. Tar upp det på ett annat sätt när vi t.ex tar en pizza eller lunch, " ah men tar du detta då så e vi kvitt eller något "

När det är familj eller nära vänner så kommer det aldrig på tal då det handlar om ge och ta.
Citera
2016-02-21, 16:52
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Säger oftast inte något. Tar upp det på ett annat sätt när vi t.ex tar en pizza eller lunch, " ah men tar du detta då så e vi kvitt eller något "

När det är familj eller nära vänner så kommer det aldrig på tal då det handlar om ge och ta.

bra inställning där
Citera
2016-02-21, 19:04
Medlem
HerrSloths avatar
Låt det vara denna gång, personen i fråga tycks ju bjuda dig på gott om saker utan att kräva någon form av återbetalning.
Citera
2016-02-21, 19:57
Medlem
Poke53281s avatar
Jag har lånat ut pengar 2 gånger i livet.

Båda gångerna förlorade jag mina vänner. (Båda två!, Dom känner dock inte varandra).

Den första lånade ca. 4.000 spänn, det var ca 20 år sen så det var ganska många pengar den gång, snubben lovade att betala det hela efter 1 mån. Sen kan han inte betala när 1 mån. har gått, och jag går med på att han kan betala 1.000 spänn första gången och sen 3.000 i 3 mån.

Men redan då han ska betala dom första 1.000 så frågar han om han kan betala med en mp3 spelare (den gång världens första) men jag har ingen intresse av den billiga plastsaken, och han frågar om det finns andra saker jag skulle vilja ha. Men nej, jag vill bara ha mina stålar.

Det hela slutar med att han måste gå till sin morsa (jag körer honom i min bil) och låna pengar till att betala tillbaka stålarna. Jag ser honom aldrig mera.

Den andra gången är ca. 10 år sen, jag och min arbetskompis är ute och dricker lite på stan, han frågar om han kan låna 500 spänn och jag säger - ja självklart, du får dom i morgon säger han.

Men jag får dom inte imorgon, och det dröjer flera mån, jag frågar honom sen om en mån, och han frågar om dom 500 spänn är så viktiga för mej. (Jag ska väl för fan inte behöva att stå till ansvar för mina egna pengar som han har lånat), men han betalar då utan att bråka, sen hör jag aldrig från honom igen.

Och...några visdomsord från en 90 år gammal fastighetsägare som var en av mina kompisar i Danmark (han ägde över 110+ lägenheter!) han sade till mig: Hörru kompis - det är två ting jag inte gör. 1) Lånar aldrig pengar till nära vänner, 2) Hyr aldrig ut till nära vänner. Gör jag det - så vet jag att jag kommer till att förlora dom för eller sen.

Och vet ni vad - han här helt rätt!
Citera
2016-02-21, 19:59
Medlem
nej. de har inte glömt och jag lånar aldrig ut pengar jag inte kan avvara. brukar få tillbaka dem faktiskt, har väl bra vänner.
Citera
2016-02-21, 20:00
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSloth
Låt det vara denna gång, personen i fråga tycks ju bjuda dig på gott om saker utan att kräva någon form av återbetalning.

ja , precis fast hade varit gött om personen sa typ "är skyldig dig "
så man kan säga att det är lugnt 👌
Citera
2016-02-22, 02:57
Bannlyst
ja ibland men jag brukar sluta när jag ser att dom bara säger ja du ska få dom, jag ska bara ta ut osv.
Men tycker inte det spelar någon roll vad summan är man ska fan betala sina skulder.
Brukar lägga ut cash åt min arbetsgivare men dom e så sega på o ge tillbaka dom så jag tänker inte lägga ut mera.
Citera
2016-02-22, 03:39
Medlem
Snoddlans avatar
Beror på vem o hur mycket.
Citera
2016-02-22, 04:22
Medlem
Har lånat ut pengar 1 gång. 500kr som skulle betalas tillbaka inom 2 veckor.
frågade första gången efter ca 1 månad hur de gick, sen nästa gång efter 2-3.
Fick tillbaka dem efter nästan 9 månader, då jag aktivt legat på och tagit upp det.

Innan återbetalningen var det en lång diskussion om saker som inte alls hade med detta ärende att göra.

Mest principen som störde mig. Men nu vet jag att de aldrig blir mer lånande så de är bara bra.

Nämnde att de gick fortare att föda ett barn än att få honom att betala tillbaka.

Handlade om en släkting.

PS
Han betalade tillbaka med swish, och sa att vi skulle kolla så att gick bra innan han betalade tillbaka allt på swish. Så han skickar 1kr som test, sen tog det iaf 1 vecka till innan jag fick mina pengar.
och då! fick jag 499kr.. haha så jävla småaktigt. gick inte att skicka över 500kr, nej nej för en vecka tidigare fick jag ju faktiskt 1kr. ordning o reda även om de gått från 2 veckor till 9 månader.

De är bara jobbigt att låna ut pengar.
Senast redigerad av bexabo 2016-02-22 kl. 04:29.
Citera
2016-02-22, 04:44
Medlem
Grävulens avatar
En riktig vän ber dig aldrig om pengar. Det är ett varningstecken om de gör det och man är helt enkelt inte vänner längre när pengar är inblandade. Jag lånar numera bara till familjemedlemmar.

Något annat störande som hänt är arbetskamrater som ska till affären och undrar om man vill ha något, de får en hundring för att köpa en banan, sen när de kommer tillbaka lämnar de över bananen men inte växeln.
Citera
2016-02-22, 06:27
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
En riktig vän ber dig aldrig om pengar. Det är ett varningstecken om de gör det och man är helt enkelt inte vänner längre när pengar är inblandade. Jag lånar numera bara till familjemedlemmar

Exakt, sen är det jobbigaste med att låna ut pengar att om man vill få tillbaka dem så får man själv komma ihåg det, och det är det jobbiga, det är den som lånar som ska tänka på att lämna tillbaka, inte den som lånar ut...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in