Citat:
Ursprungligen postat av
Severloh
Okej, intressant. Dock vet vi inte hur mycket man visste om smittor på den tiden. Pesten hade härjat på kontinenten ett tag vid det laget, och de kan ha listat ut att om man tar i saker som en smittad tagit i så blir man själv smittad.
Men ja det låter som att de blev avrättade. Dock offrade väl inte asatroende sina egna? Jag tror mer på att det var krigsfångar eller slavar isf.
Vad menar du med "sina egna"?
Vanligt folk, på den tiden, var ju inte mycket värda. Jämför med hur japans Samurajer såg på och behandlade "vanligt folk."
I vilket fall som helst så berättar ju myterna om hur även kungar blev offrade.
Och hur slavar kunde gå frivilligt, på eget initiativ, i offerdöden.
Då fick man väl, antar jag, följa med tex sin herre till nästa sida, och om man hade haft det bra så skulle det väl bli minst lika bra där, i Asgård.
Jag vet såklart inte varför - om det ens var så - folket i "Sandbys fornborg" blev offrade.
Det fanns nog sina orsaker.
Det enda jag känner att jag vill vara motsträvig mot det är ju hela den här övergripande teorin att en hel by bestående av krigare minsann blev överraskade så illa att inte ens en enda av dem ens hann värja sig mot huggen (och huggen kom i vilket fall som helst i ryggen).
Men ändå.
Krigare under den tiden hade ju knappast accepterat att låta sig bli slaktade utan anledning.
Om fienden kommit, så hade de gjort motstånd. Det hade ju inneburit en enkel biljett till Asgård, eller hur. Så icke för den som fegat ur och inte vågat slåss.
Vi vet ju, förresten, inte ens hur många som är döda på platsen.
Det är ju bara de ansvariga som har sagt att det "kan ligga flera hundra kvar i marken."
Och det var många, många år sedan de sa så. Men inga hundratals har hittats.
Jag är nästan, nästan, nära på att föreslå att det de i själva verket hittat, att det är en offerplats.
En sådan som myterna berättar om.
Kanske det hade ansetts som ... problematiskt ... att bara basunera ut sådär. De hade ju isf verkligen krävts bevis. Och inte bara gissningar.
Enklare för en vanlig idiot som jag att "tänka högt", för jag har inget att förlora.
Men att gå ut med något sådant, hade ju blivit en världsnyhet som hade hamnat i varje historiebok på momangen liksom.
Enklare då att bara mena att det var ett "vanligt överfall."
Trots att det inte håller, det argumentet.
Men det kan iaf inte krossa karriärer, som ett felaktigt utropande av den allra första "Vikinga-offerplats som hittats. Människooffer är ju dessutom fortfarande något Tabu ... inget man gärna vill skryta om.