• 1
  • 2
2016-02-21, 15:15
Medlem
Nrebellions avatar
Spännande artikel!

En borg med ungefär vad jag förstår det som 40 byggnader totalt där det hittats en massa skelett.
Människorna har dödats med yxa eller svärd på ett i synnerhet plötsligt och grymt vis, kanske blev de överraskade när de sov. Det ovanliga med denna händelse är att inga djur stulits eller tagits tillvara på. Hästar får och andra djur har stängts in i borgen med de döda och förmodligen dött till följd av svält. Ingen har heller tagit över borgen eller flyttat dit efteråt.
Vad tror ni har hänt? Vore spännande höra era tankar och funderingar kring detta.

"Under 2011-2014 har mindre undersökningar utförts i borgen vid dessa smyckesgömmor. Då har skelettdelar påträffats efter minst tio obegravda människor på flera olika platser i borgen, framförallt i närheten av skattgömmorna."

http://archaeology.org/issues/207-16...yborg-massacre
http://www.sandbyborg.se/
Citera
2016-02-21, 20:17
Medlem
JanTalibans avatar
Gåtfullt. Som jag förstår det kan man fastslå:

1. Angriparna utgjordes av en ursinnig lokalbefolkning.
2. Syftet med angreppet var att få stopp på något – inte att ta över något.
3. Borgen drevs av nån form av främlingar (eller fungerade som ambassad).
4. Kontinuiteten bröts, dvs borgens folk gjorde inte nån som helst come-back och inte ens nåt organiserat återtåg.

Inte lönt att komma med nån teori, för då blir man väl beskylld för ”foliehatt”. Dessutom vill jag först veta lite mer om tex hur Ölands ekonomi förändrades före och efter händelsen. Eller på vilket sätt borgens arkitektur eventuellt skiljer sig från Ölands övriga borgar. Nuförtiden kan man ju också med fördel gentesta allehanda gamla skelett.

Man kanske kan fantisera:
1. Religiösa (eller kulturella) motsättningar.
2. Lokalbefolkningen upplevde missnöje, rädsla eller hot, som på något sätt förknippades med borgen.
3. Borgens folk hade så höga tankar om sig själva att man inte brydde sig om att förhandla eller kompromissa med lokalbefolkningen.
Citera
2016-02-21, 21:27
Medlem
Jermuks avatar
Borgen är belägen närmare havet än någon av Ölands övriga fornborgar. Det finns teorier om att att återvändare till Sandby dragit med sig en smittsam sjukdom. Av den anledningen skulle bosättningar utanför Sandby ha anfallit borgen. För att få stopp på smittan. Det är också av den anledningen material inte togs utan lämnades kvar. De som utförde överfallet ville inte ta med sig "smittade" föremål.
Citera
2016-02-21, 22:11
Medlem
Nrebellions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Gåtfullt. Som jag förstår det kan man fastslå:

1. Angriparna utgjordes av en ursinnig lokalbefolkning.
2. Syftet med angreppet var att få stopp på något – inte att ta över något.
3. Borgen drevs av nån form av främlingar (eller fungerade som ambassad).
4. Kontinuiteten bröts, dvs borgens folk gjorde inte nån som helst come-back och inte ens nåt organiserat återtåg.

Inte lönt att komma med nån teori, för då blir man väl beskylld för ”foliehatt”. Dessutom vill jag först veta lite mer om tex hur Ölands ekonomi förändrades före och efter händelsen. Eller på vilket sätt borgens arkitektur eventuellt skiljer sig från Ölands övriga borgar. Nuförtiden kan man ju också med fördel gentesta allehanda gamla skelett.

Man kanske kan fantisera:
1. Religiösa (eller kulturella) motsättningar.
2. Lokalbefolkningen upplevde missnöje, rädsla eller hot, som på något sätt förknippades med borgen.
3. Borgens folk hade så höga tankar om sig själva att man inte brydde sig om att förhandla eller kompromissa med lokalbefolkningen.

Jag måste läsa på mer om borgens arkitektur känner jag.
Men var inte rädda för att ponera, foliehatt eller inte. Vad vet vi egentligen om den tiden?

1. Kan mycket väl ligga något i det.
2. Om de upplevde hot eller rädsla ifrån folket som bodde där, efter att ha tagit samtliga av daga varför tog dom inte hästarna och de övriga i borgen?
3. Missnöje menar du? Men återigen, varför tog dom inte saker och boskap med sig som var så brukligt vid den tiden? De låste in djuren och lät dem dö tillsammans med människorna i borgen, och i ett av offrens mun ska får-tänder ha återfunnits...tyder på säger några arkeologer att man ville vanhedra offret även efter döden..

Tack för ditt inlägg!
Citera
2016-02-21, 22:15
Medlem
Nrebellions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jermuk
Borgen är belägen närmare havet än någon av Ölands övriga fornborgar. Det finns teorier om att att återvändare till Sandby dragit med sig en smittsam sjukdom. Av den anledningen skulle bosättningar utanför Sandby ha anfallit borgen. För att få stopp på smittan. Det är också av den anledningen material inte togs utan lämnades kvar. De som utförde överfallet ville inte ta med sig "smittade" föremål.

Finns det någon länk du kanske kan dela med dig av angående denna smitta-teorin?
Vore absolut intressant läsning.

Tack för ditt inlägg!
Citera
2016-02-22, 07:56
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nrebellion
Jag måste läsa på mer om borgens arkitektur känner jag.
Men var inte rädda för att ponera, foliehatt eller inte. Vad vet vi egentligen om den tiden?

1. Kan mycket väl ligga något i det.
2. Om de upplevde hot eller rädsla ifrån folket som bodde där, efter att ha tagit samtliga av daga varför tog dom inte hästarna och de övriga i borgen?
3. Missnöje menar du? Men återigen, varför tog dom inte saker och boskap med sig som var så brukligt vid den tiden? De låste in djuren och lät dem dö tillsammans med människorna i borgen, och i ett av offrens mun ska får-tänder ha återfunnits...tyder på säger några arkeologer att man ville vanhedra offret även efter döden..

Tack för ditt inlägg!
Går vi på sjukdomsspåret kan ju fårtänderna vara en magisk rit snarare än ett vanhedrande, en formel för att den döde inte skulle gå igen och smitta folk.

Intrycket jag får är att de ihjälslagna sågs som så onda/besudlade av mörka makter att förövarna inte ville befatta sig med deras ägodelar. Kanske p.g.a. sjukdom eller tyranniskt styre.
Citera
2016-02-22, 11:18
Medlem
Tribe^s avatar
Nu har jag precis vaknat men ber om ursäkt på förhand om eventuella grammatiska samt faktamässiga fel. Kom att tänka på detta när jag läste en tråd på historum om anglo-saxarna och deras övertagande av England från keltiska folk. Men ser att det är fler än jag inne på smitto-teorin.

Annals of ulster nedtecknar när Justinianska Pesten slår till mot Storbritannien, notera årtalet.

U549.3
A great mortality in which these rested: Finnia moccu Telduib, Colam, descendant of Crimthann, Mac Táil of Cell Cuilinn, Sinchell son of Cenannán, abbot of Cell Achaid Druimfhata, and Colum of Inis Celtra.

U556.2
A great mortality this year, i.e. in chron Chonaill (in buide Chonaill).

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Plague_of_Justinian

Har varken läst något om det eller ens försökt att leta upp källor som stödjer det men iaf en liten teori.
Citera
2016-02-22, 11:33
Medlem
Nrebellions avatar
Läste någonstans att många av de som bodde i Sandby Borg var fd romarsoldater.
Deras begravningsritualer var av den karaktären att när någon dog så la man ibland guldpengar i munnen på den döde.
https://en.wikipedia.org/wiki/Charon%27s_obol
https://en.wikipedia.org/wiki/Roman_funerary_practices

Kanske var de ute på slagfältet och dog av den vägen, och borgen blev en enda stor gigantisk "tomb" och gravplats för att så otroligt många dog.
De togs om hand och placerades i rummen enligt tradition, men de få överlevande/en överlevande kanske bara ville inte stanna av olika anledningar. Då kanske fårtänderna inte var för att vanhedra...utan av annan anledning placerade i de dödas mun.

http://arstechnica.com/science/2016/...ible-massacre/
Citera
2016-02-24, 02:16
Medlem
Nrebellions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribe^
Nu har jag precis vaknat men ber om ursäkt på förhand om eventuella grammatiska samt faktamässiga fel. Kom att tänka på detta när jag läste en tråd på historum om anglo-saxarna och deras övertagande av England från keltiska folk. Men ser att det är fler än jag inne på smitto-teorin.

Annals of ulster nedtecknar när Justinianska Pesten slår till mot Storbritannien, notera årtalet.

U549.3
A great mortality in which these rested: Finnia moccu Telduib, Colam, descendant of Crimthann, Mac Táil of Cell Cuilinn, Sinchell son of Cenannán, abbot of Cell Achaid Druimfhata, and Colum of Inis Celtra.

U556.2
A great mortality this year, i.e. in chron Chonaill (in buide Chonaill).

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Plague_of_Justinian

Har varken läst något om det eller ens försökt att leta upp källor som stödjer det men iaf en liten teori.

Intressant! Ska kika närmare på.
Citera
2016-02-26, 19:17
Medlem
DenStoreLaffs avatar
Var tydligen en köldperiod runt 536 som också borde nämnas.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Klimat...35%E2%80%93536

Kan ha gett missväxt och instabilitet även i norden, och troligen gett ett fotfäste för pesten.
Citera
2016-05-15, 14:05
Medlem
Nrebellions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenStoreLaff
Var tydligen en köldperiod runt 536 som också borde nämnas.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Klimat...35%E2%80%93536

Kan ha gett missväxt och instabilitet även i norden, och troligen gett ett fotfäste för pesten.

Ah, intressant. Det skulle kunna ligga något i det. Tack! Måste läsa mer om.
Citera
2016-05-15, 14:19
Medlem
Ankdammsmans avatar
Extremt fascinerande fynd. Baserat på krigarvinkeln skulle detta kunna vara gangsters och utpressare som de andra helt enkelt fick nog av. Om DNA visar att de inte var från trakten skulle det kunna stärka en sån hypotes.

Krigföring i primitiva samhällen har visat sig bestå av två typer, där den ena är fejd och den andra är utplåning. Man kan tänka sig att andra samhällen tog ett gemensamt beslut att utplåna den här gruppen av någon anledning.

Frånvaron av plundring är dock mycket märklig. Skulle kunna vara smitta eller något annat tabu, men även hat och förnedring är tänkbart. Utomstående förtryckare skulle kunna få en sån behandling.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in