2005-11-16, 01:30
Medlem
ace_secs avatar
Skulle skruva upp Plasman, men det slutade i deppighet =(

Frågade på Bauhaus vilken sorts skruv som skulle
vara lämplig. Köpte denna, borrade och pluggade.
Tog sin tid, men jag kunde till slut skruva i skruvarna
i pluggarna.

Vad tror ni händer? Ena skruven går tvärt av när nästan
hela är inne i väggen. Vad göra? Den sitter ju som
berget. Hur får jag ut plugg + skruv.

Tanken att borra helt nya hål ytterligare en gång får
mig att överväga att snubbla på saxen eller dylikt.
Citera
2005-11-16, 08:09
Medlem
kakburkens avatar
Borra ur..

Jag skulle borra ur / sönder den avbrutna skruven med en metallborr.Brukar funka.

Betongvägg är väl inte så svårt att borra ett nytt hål heller?
En rejäl borrmaskin med slag så är ju det gjort i ett nafs.
Borrmaskiner / skruvdragare från Rusta, överskottsbolaget och annat tjafs är inget att borra i betong med. Det ska vara Hilti, De walt eller Makita om jobbet ska gå lätt.

För övrigt så är jag så less på alla skitverktyg som i Timelleffektens kölvatten väller in i landet. Folk tror att en skruvdragare för 199 spänn funkar bra för att den råkar ha 18 volt...
Jag köpte en 12-volts AEG proffsmaskin för 1900 spänn. Den är säkert 10 ggr starkare och 100 ggr uthålligare än en skitmaskin. Det är inte volttalet som är det viktiga utan antal amperetimmar på batterierna. Skruvade en altan med ungefär 1500 skruv på en enda laddning. Köp riktiga grejer på en gång är mitt råd.
Citera
2005-11-16, 08:21
Bannlyst
Gick av?!
Inte ofta det händer.

Vad är det för material i väggen? Vilken plugg använde du? Vilken skruva använde du?
Finns det något av skruven som sticker ut eller ligger den plant med väggen?
Citera
2005-11-16, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburken
Jag skulle borra ur / sönder den avbrutna skruven med en metallborr.Brukar funka.

Borrmaskiner / skruvdragare från Rusta, överskottsbolaget och annat tjafs är inget att borra i betong med. Det ska vara Hilti, De walt eller Makita om jobbet ska gå lätt.

För övrigt så är jag så less på alla skitverktyg som i Timelleffektens kölvatten väller in i landet. Folk tror att en skruvdragare för 199 spänn funkar bra för att den råkar ha 18 volt...
Jag köpte en 12-volts AEG proffsmaskin för 1900 spänn. Den är säkert 10 ggr starkare och 100 ggr uthålligare än en skitmaskin. Det är inte volttalet som är det viktiga utan antal amperetimmar på batterierna. Skruvade en altan med ungefär 1500 skruv på en enda laddning. Köp riktiga grejer på en gång är mitt råd.

Håller med dig om vilka grejor som håller...men att spänningen inte är viktig är felaktigt. Ah på batteriet ger uthållighet, dvs högt tal=många skruv. Volt ger slarvigt uttryck kraften (även om utväxling och massa andra för mig okända faktorer spelar in, motorns verkningsgrad kanske). Oavsett vilket så kan mycket väl en makita 12V vara mycket, mycket starkare än en 18V bruksbo tex.
Citera
2005-11-16, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Skulle skruva upp Plasman, men det slutade i deppighet =(

Frågade på Bauhaus vilken sorts skruv som skulle
vara lämplig. Köpte denna, borrade och pluggade.
Tog sin tid, men jag kunde till slut skruva i skruvarna
i pluggarna.

Vad tror ni händer? Ena skruven går tvärt av när nästan
hela är inne i väggen. Vad göra? Den sitter ju som
berget. Hur får jag ut plugg + skruv.

Tanken att borra helt nya hål ytterligare en gång får
mig att överväga att snubbla på saxen eller dylikt.

Lyckas du borra/dra ut skruv+plugg så se till att rensa hålet ordentligt från borrdamm etc. Om du har borrat rätt storlek på hålet (i förhållande till använd skruv+plugg) så är sannolikheten extremt stor att skruven gick av pga. du inte hade rensat hålet ordentligt.

att borra hålet är nog enklast om du har någon kompis med en borrhammare som du kan bjuda på några öl för jobbet. Oavsett borrhammare/slagborr: är det svårt att få hål, börja med lite diameter och jobba dig uppåt, ca 4 mm i varje steg. Ha inte för högt varvtal!! mkt viktigt, det sabbar borren totalt. Använd kvalitetsborr. Tryck inte hårt på maskinen, ett tryck motsvarande maskinens egen tyngd brukar vara lagom.
Citera
2005-11-16, 16:28
Medlem
Boddies avatar
Jag har en bra BORRHAMMARE inte slagborr som många tror är till för att borra betong med. Ska man borra betong så ska man använda just BORRHAMMARE.
Bjud mig på öl och jag kan borra, beroende på var du bor
Citera
2005-11-17, 21:31
Medlem
Nu vet jag ju inte vad det är för superväggar ni har, men är det vanlig konstruktionsbetong fixar det sig tämligen enkelt med Hilti och expander. Tar ungefär en halvminut.
Citera
2005-11-17, 23:14
Medlem
Boddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridericus Rex
Nu vet jag ju inte vad det är för superväggar ni har, men är det vanlig konstruktionsbetong fixar det sig tämligen enkelt med Hilti och expander. Tar ungefär en halvminut.

Ja och länken gick till en Hilti borrhammare som jag nämnde
Citera
2005-11-18, 17:09
Medlem
Japp!
Citera
2005-11-18, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburken

Jovisst är en proffsmaskin från AEG eller Makita klart bättre än en 200 kr-maskin från billiga butiken, men för en hemmaanvändare som kanske använder sin skruvdragare några gånger om året så finns det ingen större anledning att köpa en maskin för två tusingar. En skruvdragare för 199 fungerar bra för gemene man, men du, 10 ggr starkare än en skitmaskin, det har du tagit ur luften och det där med 1500 skruv på en laddning...., nänä! Fast det var ju inte det som tråden började med utan hur han ska få ut skruven.

Boddie: En borrhammare används till hål som är lite större, minst 12 millimeter.
En slagborrmaskin är också till för att borra i betong med, men med mindre dimensioner. Skulle du nu göra 3-8 mm hål med en borrmaskin så slår du sönder borret innan du har kommit en millimeter in i väggen. En slagborr slår men roterar inte runt medan en slagborrmaskin roterar mer än den slår. Därav de olika namnen.
Citera
2005-11-18, 19:07
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Jovisst är en proffsmaskin från AEG eller Makita klart bättre än en 200 kr-maskin från billiga butiken, men för en hemmaanvändare som kanske använder sin skruvdragare några gånger om året så finns det ingen större anledning att köpa en maskin för två tusingar. En skruvdragare för 199 fungerar bra för gemene man, men du, 10 ggr starkare än en skitmaskin, det har du tagit ur luften och det där med 1500 skruv på en laddning...., nänä! Fast det var ju inte det som tråden började med utan hur han ska få ut skruven.

Boddie: En borrhammare används till hål som är lite större, minst 12 millimeter.
En slagborrmaskin är också till för att borra i betong med, men med mindre dimensioner. Skulle du nu göra 3-8 mm hål med en borrmaskin så slår du sönder borret innan du har kommit en millimeter in i väggen. En slagborr slår men roterar inte runt medan en slagborrmaskin roterar mer än den slår. Därav de olika namnen.
Nu cyklar du lite. En borrhammare kan också göra små hål, men fan så mycket snabbare än en ylande slagborrmaskin Många borrhammre kan stänga av rotationen och blir då en liten bilmaskin. I hård betong och sten är borrhammaren så överlägsen slagborrmaskinen att man definitivt bör använda en borrhammare. De finns ju att hyra om man inte anser sig ha råd att köpa.

För ett tag sedan skulle jag göra ett gäng hål i en betongvägg med en ny B&D slagborrmaskin och borr av hygglig kvalitet. Efter att ha borrat i tio minuter med svetten rinnande gav jag upp. Första hålet var då hälften så djupt som behövdes och borret var slut. Jag bet i det sura äpplet och åkte hem och hämtade min privata Hilti. Samtliga hål var gjorda på mindre än tio minuter.

Skruvdragare är inte lika kritiska. Mekanisk växellåda för att få både högt varvtal till borrning och styrka till dragning av feta skruvar är skönt, men sällan avgörande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in