• 1
  • 2
2005-11-16, 17:35
Medlem
Morbror_tucks avatar
på Ripleys believe it or not, så var det en ung kille som blev skjuten i huvudet, och på något sjutk sätt (minns inte varför) typ smälte eller förstördes en riktigt stor del av hjärnan (typ 1/3 om inte mer) men han lever och kan prata. han är ju inte normal, och inte speciellt smart men han kan prata.

hela hans kranie, typ blev mjukt, så det vart värsta inbukningen i huvudet, så det fyllde på med plast i gropen, så han fick en normal form på skallen
Citera
2005-11-16, 18:25
Medlem
Zaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morbror_tuck
på Ripleys believe it or not, så var det en ung kille som blev skjuten i huvudet, och på något sjutk sätt (minns inte varför) typ smälte eller förstördes en riktigt stor del av hjärnan (typ 1/3 om inte mer) men han lever och kan prata. han är ju inte normal, och inte speciellt smart men han kan prata.

hela hans kranie, typ blev mjukt, så det vart värsta inbukningen i huvudet, så det fyllde på med plast i gropen, så han fick en normal form på skallen
Såg den också, såg ut som att hans högra hjärnhalva var helt borta. Han pratade kanske lite sluddrigt osv, men han lyckades ta ett college degree, om jag kommer ihåg rätt.
Citera
2005-11-16, 18:58
Medlem
Vänster hjärnhalva styr höger sida av kroppen och viceversa. Opererar man bort ena hjärnhalva så bli man förlamad på motsat sida av kroppshalvan (om man inte dö vill säga).
Citera
2005-11-16, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zath
Såg den också, såg ut som att hans högra hjärnhalva var helt borta. Han pratade kanske lite sluddrigt osv, men han lyckades ta ett college degree, om jag kommer ihåg rätt.

Hjärnan har en enorm överkapacitet. På barn vet jag att man kan ta bort stora delar av hjärnan utan men. Funktioner tas över av kvarvarnande hjärnvävnad.
På vuxna vet jag inte.
Vid hemisektion som var vanligt förr vid svår epilepsi fick man ganska rejäla personlighetsstörningar som resultat. Inte så kul.
Citera
2025-07-07, 18:59
Medlem
Jakob Fichtelius, 38, fick vänster hjärnhalva bortopererad som bebis – och överlevde.

Med hjälp av sin hund Alice lever han ett liv som han själv tycker flyter på bra.

– Men jag vet ju inte annat, säger Jakob.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...-fungerar-bra/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in