• 1
  • 2
2005-11-16, 00:46
Medlem
Orrozs avatar
Läste för några dagar sedan i en kvällstidning, har för mig att det var Expressen. Där var det en artikel om en pojke som hade opererat bort ena hjärnhalvan och nu lever ett normalt liv.

I skolan fick jag lära mig att olika sinnen sitter i olika delar i hjärnan samt att den ena delen är logisk och den andra kreativ.
Låt säga att han opererade bort den delen där luktsinnet sitter, kan han då inte känna (/analysera) lukt?

Vi har ju två saker av det mesta i kroppen; två armar, två ögon, två lungor och två hjärnhalvor. Är det upplagt så för att vi ska klara oss om vi mister det ena?

Och är en person med två hjärnhalvor smartare än en person med endast en hjärnhalva?
Citera
2005-11-16, 00:54
Medlem
Darwins avatar
Låter som något ur "En ding-ding värld". Att någon med bara ena hjärnhalvan kvar skulle kunna leva ett normalt liv låter fullständigt osanolikt. Vid lobotomi skär man exempelvis bara bort en liten bit vid tinningen, vilket leder till total handikappning.
Citera
2005-11-16, 00:58
Medlem
Subb[a]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Vid lobotomi skär man exempelvis bara bort en liten bit vid tinningen, vilket leder till total handikappning.

Trodde man särade på hjärnhalvorna...

Kan vara så att den andra hjärnhalvan tar över en del av funktionerna som den hjärnhalva som försvann hade. Om nu detta överhuvudtaget är sant... såg dock en kille på kanal5 som verkade vara sant, en snubbe med ett hål i huvet. Var väl ungefär halva hjärnan som saknade på den mannen och han verkade fungera ganska normalt.
Citera
2005-11-16, 01:03
Medlem
KaZibers avatar
Jag har också hört att ena hjärnhalvan kan klara av "allt" men vet inte om jag tror på det för förändring borde ju ske eftersom det saknas "delar"/minnen(?) om man tog halva.
Läste för länge sen om nån vägarbetare på 1800-talet som fick ett spett rakt igenom huvudet i en olycka och överlevde men fick förändrad personlighet bara. Så jag tror det beror mycket på vart skadan sker...
Citera
2005-11-16, 01:07
Medlem
Bexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Låter som något ur "En ding-ding värld". Att någon med bara ena hjärnhalvan kvar skulle kunna leva ett normalt liv låter fullständigt osanolikt. Vid lobotomi skär man exempelvis bara bort en liten bit vid tinningen, vilket leder till total handikappning.

Nej, man kapade "bara" en del nerver mellan hjärnhalvorna. Det ledde inte till total handikappning, många lobotimerade levde förvånansvärt normala liv.
Citera
2005-11-16, 01:12
Moderator
impieteers avatar
I den här tråden finns det en diskussion om vad som händer om man delar på hjärnhalvorna.
Citera
2005-11-16, 02:11
Medlem
Heimdallrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaZiber
Jag har också hört att ena hjärnhalvan kan klara av "allt" men vet inte om jag tror på det för förändring borde ju ske eftersom det saknas "delar"/minnen(?) om man tog halva.
Läste för länge sen om nån vägarbetare på 1800-talet som fick ett spett rakt igenom huvudet i en olycka och överlevde men fick förändrad personlighet bara. Så jag tror det beror mycket på vart skadan sker...

Jag har ett starkt minne av att min föreläsare i neurologi sade någonting om att om man får skador i t.ex. Brocas area som är involverad i talet, kan denna funktion ej ersättas av motsvarande område i den andra hjärnhalven i och med att det där finns redan andra funktioner relaterade till talet. En viss anpassning kan ske vid hjärnskador, och då i förvånande hög grad, men här tror jag att förlusten skulle bli för stor för att en så pass avancerat förmåga bara skulle kunna tas över av den andra hjärnhalvan.

För övrigt sitter luktcentrum i båda halvorna, precis som så gott som alla andra sensoriska och motoriska funktioner. Jag är därför skarpt skeptiskt till användandet av ordet "normalt" här. Det är troligen en sanning med modifikationen (*host* kvällstidning). En vanlig blodkropp i hjärnbarken kan t.ex. leda till rätt stora nedsättningar om det hela hamnar på fel ställe, och då är det bara en liten del som är påverkad. Här är det hela hjärnhalvan som är helt borttagen!
Citera
2005-11-16, 09:05
Medlem
StorMammas avatar
Jag såg en dokumentär på Discovery om en liten flicka som fick väldigt svåra och nästan konstanta EP anfall på grund av någon sorts kortslutning i ena hjärnhalvan. detta gick inte att medicinera bort, och till sist togs det drastiska beslutet om att ta bort cirka 80 procent av den hjärnhalva som orsakade problemet.

Hon kunde alltså inte lära sig gå etc. eftersom hon bara hade dessa anfall hela tiden.
Men efter operationen så bleb hon hur normal som helst.

De hade följt henne under drygt två år. Hon hade inga större men av operationen, kanske på grund av att hon var så liten när det gjordes, att det som var kvar helt enkelt tog över en del av funktionerna den bortopererade halvan skulle ha haft.

Mentalt sett så var hon helt frisk, och stämde perfekt i jämförelse med friska barn i hennes ålder.
Citera
2005-11-16, 11:26
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Trodde man särade på hjärnhalvorna...

.
Lobotomi bygger på att man skär av banor som går mellan pannloben och de bakre delarna av hjärnan. Snittet går alltså inte i hjärnans längsaxel.
Olika delar av hjärnan är olika nödvändiga för överlevnad och grundläggande funktioner. Man kan i princip säga att pannloben är den del som utvecklats senast, evolutionärt sett, och det är där de högre intellektuella funktionerna finns. Med andra ord kan man få en ganska stor del av hjärnan destruerad i det området, och det kommer visa sig i form av personlighetsförändringar och nedsatt intellektuell kapacitet.
Om du härjar lite längre bak kommer du drabba motorik, tal etc, och om man sabbar hjärnstammen fungerar inte grundläggande funktioner som andning m.m.
EP behandlas emellanåt med att man klyver förbindelsen mellan de bägge hjärnhalvorna, men det skall inte sammanblandas med den klassiska lobotomin.

Med tanke på att strokepatienter ofta blir halvsidigt förlamade vid infarkter som involverar bra mycket mindre än halva hjärnan har jag svårt att tro på ett icke handikappat liv med bara höger eller vänster hjärnhalva.
Hjärnan är plastisk, men inte plastisk.
Citera
2005-11-16, 15:36
Medlem
RosaBatmans avatar
Såg också en dokumentär på Discovery där ena hjärnhalvan på något sett var "kortsluten" eller vad man ska säga. En tant hade det och de visade en bild för henne, då ritade hon bara av halva bilden för att bara halva hennes hjärna reagerade på den. När sedan programledaren sa "Du har bara ritat halva bilden, det är ju mer på andra sidan" så förstod hon plötsligt det och vart jätteförvånad.
Citera
2005-11-16, 16:55
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaBatman
Såg också en dokumentär på Discovery där ena hjärnhalvan på något sett var "kortsluten" eller vad man ska säga. En tant hade det och de visade en bild för henne, då ritade hon bara av halva bilden för att bara halva hennes hjärna reagerade på den. När sedan programledaren sa "Du har bara ritat halva bilden, det är ju mer på andra sidan" så förstod hon plötsligt det och vart jätteförvånad.
Det där är nog mer en fråga om kommunikationen mellan hjärnhalvorna, snarare än om att den ena halvan inte fungerar.
Det är ju vänster hjärnhalva som pysslar med språket, så kanske var den ritade bilden helt enkelt vänster halvas respons på en uppmaning, medan höger aldrig ens nåddes av uppgiften.
Citera
2005-11-16, 17:18
Medlem
RosaBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Det där är nog mer en fråga om kommunikationen mellan hjärnhalvorna, snarare än om att den ena halvan inte fungerar.
Det är ju vänster hjärnhalva som pysslar med språket, så kanske var den ritade bilden helt enkelt vänster halvas respons på en uppmaning, medan höger aldrig ens nåddes av uppgiften.
Okej, du har säkert rätt. Är inte sådär jättehaj på detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in