2020-06-01, 14:05
Medlem
EbonLundins avatar
Det finns väl inte något som helst som indikerar att planet ligger där. Planet försvann i februari, och det är osannolikt att det gått genom metertjock is. Även om det störtat rakt vertikalt så skulle det finnas vrakdelar utspridda över ett stort område på myren.
Min gissning är att planet finns i nåt otillgängligt område med skog och berg. Det är oerhörda arealer med ren vildmark och om det nånsin hittas är det av en ren slump.
Citera
2020-06-01, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbonLundin
Min gissning är att planet finns i nåt otillgängligt område med skog och berg. Det är oerhörda arealer med ren vildmark och om det nånsin hittas är det av en ren slump.

Å andra sidan så avverkas även dessa skogar med jämna mellanrum, och det jagas, så att ett helt flygplan skulle ligga och skräpa ute i skogen utan att någon har sett det på 75 år tror jag inte på...
Citera
2020-06-22, 01:05
Medlem
Baisers avatar
Någon som kan peka ut Tuggenberget nära Föllingen åt mig?

Ligger det i en sjö kan man till ett överkomligt pris använda sig av en Gladius mini för att leta.
Citera
2020-06-22, 01:17
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Någon som kan peka ut Tuggenberget nära Föllingen åt mig?

Ligger det i en sjö kan man till ett överkomligt pris använda sig av en Gladius mini för att leta.

Om man misstänker att Planet ligger i Sjön Lakavattnet (32m djup) ta ditt en båt med ekolod och sök av, hittar man nått så skickar man ner en Gladius mini Rov och undersöker.

https://youtu.be/svCYXZ0cDPA
Senast redigerad av Baiser 2020-06-22 kl. 01:32.
Citera
2020-06-22, 01:21
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erog
Å andra sidan så avverkas även dessa skogar med jämna mellanrum, och det jagas, så att ett helt flygplan skulle ligga och skräpa ute i skogen utan att någon har sett det på 75 år tror jag inte på...
Det är ju mycket myrmark i området också.
Citera
2020-06-26, 11:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olösta Fall.

Avsnitt # 51 Olösta Fall publicerat 2020-06-18 Röd Niklas - flygplanet som försvann.

https://olostafall.wordpress.com/202...-som-forsvann/

Citat:

"En kall februari 1946 lyfter 10 flygplan från Halmstad. De är alla på väg mot Kalixfors utanför Kiruna. Men under flygningarna går någonting fruktansvärt fel. Precis innan en mellanlandning i Luleå ändrar sig vädret drastiskt, och divisionen befinner sig plötsligt i livsfara. Ett av planen kommer fram till sin destination. Resterande 9 uppmanas att nödlanda. Men bara 8 av dessa 9 går att återfinna."
Citera
2022-07-26, 17:20
Medlem
Blev det nagonsin nagra mera undersokningar rorande detta ? Som gammal flygvapenveteran sa vore det ju onskvart om man faktiskt kunde hitta planet och begrava besattningen ordentligt. Nagon som har ny information om man gjorde ett rejalt sok i den dar myren ?
Citera
2022-07-27, 18:41
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Det är ju mycket myrmark i området också.

Bottelös myr sväljer ju planet har ju hänt innan.

Än idag bubbblar flygfotogen och hydralolja upp genon den växlighetsdöda kratern där ett draken drog ned i 1000km/t.

Är inte omöjligt att hitta p.g.a detta ,kräver dock helst stördykning så planet ströslas ned djupt så fotogenet sakta sipprar upp
Citera
2022-07-27, 20:27
Medlem
448s avatar
Denna olycka tänkte jag på , så att ett våtmarksområde kan gå efter 40 år på grund av viss miljöpåverkan

https://sverigesradio.se/artikel/561...20i%20Forserum.
Citera
2023-09-20, 18:40
Medlem
Antar att det inte hande nagot mera med detta ? Nagon som hort nagot ytterligare ? Personligen sa tror jag dom ligger i Storsjon. Forsokte ga mot F4 Froson och nadde inte fram, nodlandade med "dead stick" och tomma tankar och drog genom isen.

Men den dar myren var ju ett hett spar som alternativ, det maste sagas.
Citera
2023-09-20, 20:26
Medlem
Toolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Antar att det inte hande nagot mera med detta ? Nagon som hort nagot ytterligare ? Personligen sa tror jag dom ligger i Storsjon. Forsokte ga mot F4 Froson och nadde inte fram, nodlandade med "dead stick" och tomma tankar och drog genom isen.

Men den dar myren var ju ett hett spar som alternativ, det maste sagas.

I inlandet är isarna metertjocka i februari. Ex på Åresjön fanns förr landningsbana för relativt stora flygplan.
Det enda som verkar vettigt är Östersjön, där försvinner planet för evigt utan ett spår.
Citera
2023-09-20, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
I inlandet är isarna metertjocka i februari. Ex på Åresjön fanns förr landningsbana för relativt stora flygplan.
Det enda som verkar vettigt är Östersjön, där försvinner planet för evigt utan ett spår.

Tja, beror val lite pa vinkeln vid impact ocksa. Om du kommer med dead stick, missar hojden och satter nosen forst sa ar det nagra ton vikt med bra fart och mycket kraft pa liten yta. Men vi ar helt overens om att dom ligger i vatten. Annars skulle det hittats for lange sedan.

Det kanns ju dock mest logiskt att ga mot F4 om dom trodde att dom hade tillrackligt med soppa for att na Froson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in