Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-26, 13:34
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alltellernada
Man kommer ju o dö två gånger så vad talar för att vi inte lever 2 gånger?

Första gången innan man föddes, och nu i detta liv när man dör.
Det är oexistens-liv-oexistens. Man är inte död innan man föds för man existerar inte. Och samma efter man dör, man existerar helt enkelt inte.


Man lever inte flera gånger, för om inget finns kvar av mitt nuvarande jag i nästa liv så är det inte jag.
Citera
2016-11-09, 05:05
  #26
Medlem
Nej, det finns inga "bevis" (vad man nu vill lägga i det) för att vi lever mer än en gång. Religion och medvetandefilosofi är till största del en verklighetsflykt baserat i att man har svårt att acceptera, att människans liv till största del är lidande och misär. Orsakat mot varandra. Pga. bristande förnuft.

Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Vem fan bryr sig? Vill man leva är man en dum jävel. Jag vill fan inte leva igen. Jag vill fan inte ens leva den här gången. Mitt mål är istället att slippa leva.
Det där instämmer jag i.
Citat:
Ursprungligen postat av yttrandefrihet.net
Döden kan vara det mest fantastiska som sker, men man lever fortfarande bara en gång. Det är viktigt att man utnyttjar den tiden man har och njuter av den.
Knepigt det där: utnyttja tiden man har. Får mig att tänka på livet som om det vore något där man bara kan ta för sig. Tror egentligen alla försöker utnyttja sin tid, men att det genom en slags gemensam okunskap på det hela taget ändå går åt helvete.

Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Anser man att lidande är fruktansvärt och att vara vid medvetande medför ett lidande kanske man förespråkar anti-natalism. Att behöva föddas på nytt ad infinitum och plågas. Bättre att inga nya människor eller djur föds så man kan dö på riktigt. Tycker man att det är helt underbart att vara vid liv så kanske det bidrar till ökat välmående att identifiera sig med medvetenheten i abstrakt mening.
Kom fram till att anti-natalism är mycket vettigt för många år sedan. Inte kollektivt självmord utan att det växer fram en gemensam insikt och överenskommelse om att vi lägger ner att producera nya mänskor, dvs. föda, och istället inriktar oss på att minimera lidandet(som då på det hela taget aldrig leder vidare till något man vid döden kan räkna av som acceptabelt lidande). Hamnar dock i ett dilemma när det handlar om att gemensamt ta beslut för andra arters existens.
__________________
Senast redigerad av funderande 2016-11-09 kl. 05:06. Anledning: missade några ord
Citera
2016-11-09, 17:30
  #27
Medlem
starke_adolfs avatar
Om vi hypotetiskt lever i ett oändligt stort universum borde det finnas oändligt många andra beboeliga planeter där. På minst en av dessa planeter (som inte nödvändigtvis är jorden) borde det då bo en identisk kopia av dig någongång. Är den här personen du om den är precis likadan som du är?
Om ja: Då lever du två gånger på olika platser.
Om nej: Vad skiljer dig från en identisk kopia av dig själv?
Citera
2017-01-19, 14:40
  #28
Medlem
osss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Om du lever för alltid så lever du bara 1 gång.
Du kan ha flera "liv" men du lever bara 1 gång.
En process.
Flera svängningar.

Hur vet du att man har flera liv? Vore intressant att höra!
Citera
2017-01-19, 18:52
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oss
Hur vet du att man har flera liv? Vore intressant att höra!

Den du är just nu står på alla de evolutionära liv som har varit tvungna att levas för att bli den du är precis just nu.

Du är inte du utan dina tidigare evolutionära steg.
Du är dina tidigare evolutionära steg.


Den du är,
är alla de liv före dig och det liv du nu skapar.
Samtidigt.

Flera liv i 1.
Citera
2017-01-20, 22:54
  #30
Medlem
osss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Den du är just nu står på alla de evolutionära liv som har varit tvungna att levas för att bli den du är precis just nu.

Du är inte du utan dina tidigare evolutionära steg.
Du är dina tidigare evolutionära steg.


Den du är,
är alla de liv före dig och det liv du nu skapar.
Samtidigt.

Flera liv i 1.

Hur vet du det? Jag vill gärna höra.
Citera
2017-01-20, 23:03
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oss
Hur vet du det? Jag vill gärna höra.

Jag återkommer.
Är på krogen nu.
Men ditt svar drog upp bitar jag inte var beredd på.
Kul!
Lets dance.
Citera
2017-01-21, 08:30
  #32
Medlem
kajus333s avatar
Man lever bara en gång. Knappt det.
Citera
2017-01-23, 01:11
  #33
Medlem
osss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Jag återkommer.
Är på krogen nu.
Men ditt svar drog upp bitar jag inte var beredd på.
Kul!
Lets dance.

Hur går det?
Citera
2017-01-23, 01:43
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oss
Hur går det?

Undrar du hur jag vet att evolutionen är sann?

För att tanken som beskriver startar på samma sätt.

Hur vet jag att tanken är sann?

Den är vad den är.
Hur gör jag den till annat?

Jag kan inte tänka om tanken på annat sätt än att den bara evolverar till annat.

Bara genom att inte tänka alls så händer det samma. Alltså inget alls.
__________________
Senast redigerad av ivanivan 2017-01-23 kl. 01:51.
Citera
2017-01-23, 09:37
  #35
Medlem
orrecrists avatar
Vet en som var en gris i sitt förra liv det bevisar ju motsatsen.
Citera
2017-01-23, 10:22
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cplus
Det är oexistens-liv-oexistens. Man är inte död innan man föds för man existerar inte. Och samma efter man dör, man existerar helt enkelt inte.


Man lever inte flera gånger, för om inget finns kvar av mitt nuvarande jag i nästa liv så är det inte jag.

Du är här inne på en större och mer diskuterad fråga än du kanske är medveten om.
Tex. . Inom Buddhismen, där man håller återfödelse som sann, anser man samtidigt att inget egentligt Jag/själv existerar.
Det grundar man på att allting i universum, inklusive Jaget, är i ständig förändring. Det går därför inte att isolera en punkt där ett Jag, eller säg en solid oföränderlig kärna, självständigt existerar. Om man tex i denna exakta stund ramar in jaget/självet och hävdar det som "min eviga själ" eller "detta är jag"..... Nästa millisekund du pekar på samma Själv/Jag, så har något förändras i den struktur som formar upplevelsen av Jaget/Självet, och det går inte att påstå att det var samma Jag som nyss. Liknelsen med Att det inte går att kliva ner i samma flod två gånger passar rätt bra.

Därför kan man heller inte påstå att det är samma Jag som lever från den ena stunden till den andra. Vi upplever dock ett kontinium som på typ en film. Bild för bild. Bildrutorna är fristående av varandra, men eftersom den ena bygger på den andra så upplever vi en helhet, en kontinuitet.
Enkelt förklarat så uppstår vårt medvetande och försvinner i en ohygglig hastighet. Man kan säga att Livet blixtrar så fort att vi upplever det som en helhet, när det i själva verket uppstår och försvinner i varje moment.

Man menar därför att det finns en återfödelse. ... men ingen som återföds. Därför att det inte är samma Jag som inkarnerar. På samma sätt som det inte är samma filmruta som förs över till nästa filmruta. Men kontentan. ..innehållets essens.... ger ju nästa filmruta. Innehållet i filmen bygger ju på filmrutor, den ena efter den andra. Samtidigt som dom inte någonstans kan sägas överföra något av sin identitet till nästa ruta.
Det är alltså både och.

Så ser man också på den energi. .. eller den medvetandeprincip som föds och dör.
Minnet är mycket lättflyktigt. Och vi minns inte mycket då vi var ett litet barn. Ännu mindre minns vi vår vistelse i livmodern. De är dock ingen tvekan om att vi var där.
Innan dess har vi inget minne alls.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback