2016-02-20, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Nej man bör blanda.
För att få högre toppar och djupare dalar.
Gunga skiten.
Yeehaa.

Hur lyckas du hålla dig borta från psykiska problem? Om du gungar kanske du ramlar av gungan?
Citera
2016-02-20, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yttrandefrihet.net
Människan har en själ och en kropp, denna kroppen och själen är unikt och är skapad av något. Sedan vem som skapat oss det vet vi inte, men den kroppen och själen är unikt och sker enbart en gång.

Själen är ounik
kroppen är unik.

Kroppen är en ansamling
runt själen.
Citera
2016-02-20, 20:38
Medlem
Potentatens avatar
Citat:
Människan har en själ och en kropp, denna kroppen och själen är unikt och är skapad av något. Sedan vem som skapat oss det vet vi inte, men den kroppen och själen är unikt och sker enbart en gång.

Du kommer bara med fler påståenden. Vad/var är själen? Vilka atomer är den uppbyggd av?
Citera
2016-02-20, 20:39
Medlem
Citat:
Hur lyckas du hålla dig borta från psykiska problem? Om du gungar kanske du ramlar av gungan?

Ska jag ha psykiska problem eller får du det av att tänka på det jag säger?
Inte mitt problem.
Citera
2016-02-20, 20:41
Medlem
technoisbests avatar
Citat:

Det var inte mycket till bevis. Men jag tror dig. Inte.
Citera
2016-02-20, 20:49
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Jag är 100% säker på att människan bara lever en gång.
Har du sett The Matrix? Tror du inte att vi just nu mycket väl kan leva i en sådan simulation? För om vi gör det, och den är utan de brister som man får se i filmerna, hur skulle någon överhuvudtaget kunna bevisa motsatsen? Och om vi lever i någon slags simulation så skulle verkligheten kunna se ut precis hur som helst. Kanske är vi inte ens människor.
Citera
2016-02-20, 21:12
Citat:
Men varför säger vissa att människan kan leva mer än en gång? Finns det vetenskapliga bevis på att man kan leva mer än en gång?
Självklart finns inga bevis. En så stor grej skulle man allt få höra om.
Citera
2016-02-20, 21:38
Medlem
gulguls avatar
Beror på vilket perspektiv man utgår ifrån samt vilka grundantaganden man förutsätter. Man kan behandla medvetandet som en 'universell', d.v.s. medvetenhet är något som finns hos alla medvetna varelser och inget som är unikt för själva individen. Med andra ord medvetenheten i mig är identiskt med medvetenheten i dig. Mx = My. Den personliga identitet (minnen, erfarenheter et cetera) är någon som är unikt för individen. Om du är dina erfarenheter och minnen så dör du när kroppen dör, men om du anser att du är medvetenheten i abstrakt mening så lever du tills det inte längre finns några medvetna varelser i universum.

Hur man förhåller sig till denna slutsats är olika. Anser man att lidande är fruktansvärt och att vara vid medvetande medför ett lidande kanske man förespråkar anti-natalism. Att behöva föddas på nytt ad infinitum och plågas. Bättre att inga nya människor eller djur föds så man kan dö på riktigt. Tycker man att det är helt underbart att vara vid liv så kanske det bidrar till ökat välmående att identifiera sig med medvetenheten i abstrakt mening.
Citera
2016-02-20, 22:00
Medlem
Rem-s avatar
Citat:
Motsägelsefullt att erkänna själens existens och sedan påstå att vi bara lever en gång. Du talar för den andliga dimensionen, som är essentiell för "liv efter detta" och det enda påstådda beviset för det. Lättare för dig vore att förneka själens existens.
Citera
2016-02-21, 08:38
Medlem
Man kommer ju o dö två gånger så vad talar för att vi inte lever 2 gånger?

Första gången innan man föddes, och nu i detta liv när man dör.
Citera
2016-02-21, 12:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag är 100% säker på att människan bara lever en gång.

Frågan är i stort sett ofalsifierbar (båda för eller emot), så det blir överlag bara spekulationer ... och att avvakta tills man dör.
Citera
2016-02-21, 16:51
Medlem
Jag tror det är vår kropp med processer i hjärnan som skapar vår själ och den dör med vår kropp och vår kropp är en universums skapelse vilket då i förlängningen är att själen då är också är en universums skapelse.
Detta är då en en gångs händelse vilket vi skall vara glada för och ta väl hand om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in