Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
Oregelbundenhet eller obestämbarhet, det är frågan?
Kvantfluktuationer kan vara precis de där små kaotiska oregelbundenheterna du talar om, vilket ger en del konstiga konsekvenser. Teoretiskt sätt har du rätt att det för väldigt korta tider kan skapas energi.
Big bang-teorin säger att energin var koncentrerad i en oändligt liten punkt, en singuläritet, innan universums extremt snabba expansion. Vid expansionen av rymden följde energin med rymden och spreds i den meningen ut. Det skapades ingen ny energi. Fysiker antar i normala fall att mängden energi i universum är konstant. Vad som orsakade expansionen kanske var kvantfluktuationer? Det kanske var så att lite energi skapades eller lånades för att expansionen skulle möjliggöras. Var kom den ifrån i sådana fall?
Kan du utveckla hur du tänker att energi skulle kunna skapas till följd av oregelbundenhet/asymmetri? Om det är en del av universums minsta beståndsdelar, hur kan vi inte ha upptäckt denna energibildning vid våra mätningar av världen och i den vetenskapliga teorin?
Ska först säga att jag inte tror förbehållningslöst på Big Bang-teorin, tycker den utger sig lite för mycket för att ge alla svaren. Men det här är ju filosofiforumet, så man kanske inte behöver ha all vetenskap i ryggen för att kunna spekulera. Men jag tror i alla fall att energin har strålat ut från universums mittpunkt, är bara inte säker på att det var från en punkt/singularitet.
Den början jag tänker mig är kanske före fysikernas Big Bang och jag kan dessutom inte låta bli att blanda in någon form av medvetande (dock ej någon gud!). Jag har för mig att jag har hört fysikern Bengt Danielsson säga att han inte utesluter någon form av (primitivt, antar jag) medvetande i universum, men vill egentligen undvika att blanda in fysiker, då det här som sagt är filosofiforumet.
Om man utgår från att universum har ett medvetande, som är ofantligt mycket enklare än en encellig organism, så är detta så mycket enklare att utgå ifrån, än ett dött universum utan medvetande. (Samtidigt blir det svårare att hålla teologerna borta, samt hardcoreateisternas nedklankande på allt som låter misstänkt likt teologi.)
Gällande energibildningen så tror jag inte att den kan upptäckas, eftersom den inte längre existerar, den fanns bara i universums början, då tid och energi skapades.
Det verkar på något sätt mycket enklare att förklara hur något med ett (om än extremt primitivt) självmedvetande kan växa och alstra energi, svängningar, än att något dött skulle kunna göra det. Tänker mig denna första energialstrare mer som någon slags ursubstans än en partikel/partiklar. Angående oregelbundenheten, medvetandet, även ett tänkt, universellt, tror jag till sin natur är oregelbundet, hur mycket man än förstorar upp det så hittar man ingen grundläggande symmetri.
Gällande hur energialstringen började, denna "ursubstans" kanske bara "kände" för att växa? Sen måste den ha fått nog, eftersom det inte längre skapas någon energi. Partiklarna tror jag kom senare. (Ursäkta om detta framstod som flummigt, är normalt rätt mån om att inte vara flummig. Vill heller inte förfäkta teorier som går emot vetenskapliga iakttagelser.)