2016-02-20, 16:58
Medlem
Ska göra lägenhetsbyte och såg min hyresvärd har 5 mån handläggningstid! Höll på sätta kaffet i vrångstrupen.

Alla hyresvärdar jag känner till och gjort lägenhetsbyten hos har 4-6 v handläggningstid, oftast brukar det ta 3 v att få besked från man skickat in ansökan och sen kan man flytta direkt nästa månadsskifte. Oftast brukar det ta 1-1.5 mån från man skickat in papprena tills man har flyttdagen.

Jag har läst jordabalken och hyreslagen men hittar inget om max handläggningstid?

Finns det inga regler angående detta och möjligheter att anmäla hyresvärden?

Det borde finnas regler annars kan ju hyresvärdar sätta 5 års handläggningstid och på så vis eliminera lägenhetsbyten.
Citera
2016-02-20, 17:48
Medlem
Broken Tusks avatar
Det låter ju helt sanslöst. Är det en stor hyresvärd?

Många hyresvärdar vill ju bara vara krångliga för att och den rådande bostadssituationen i landet, som nu spridit sig från de större städerna till resten av landet, har ju inte direkt gjort saken bättre. Från hyresvärdarnas perspektiv så ska man bara vara glad att man ens har en lägenhet numera.

Vad man kan göra är att ansöka om bytet direkt hos Hyresnämnen, så om du vill vara lite cheeky kan du ju meddela värden att denna har x antal veckor på sig att lämna ett besked i ditt ärende annars tolkar du det som ett avslag och går vidare till Hyresnämnen. Det brukar vara det alternativet man får köra om man som hyresgäst har en ansträngd relation med sin värd.

Men ja, 5 månader låter absurt. Känner dock inte till om det finns någon utsatt gräns för handläggningstiden.
Senast redigerad av Broken Tusk 2016-02-20 kl. 17:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in