Citat:
Ursprungligen postat av
PGriffin
Hej
Jag behver tips om studieval fr att sedan arbeta med Business Intelligence, med det vill jag sga implementering av affrssystem och datahantering.
Jag arbetar just nu med teknisk frsljning p ett stort fretag, men har sedan jag brjade arbeta efter mina universitetsstudier fastnat fr programmering genom mitt intresse fr Excel. Jag har en kandidatexamen i fretagsekonomi (inriktning finans).
Jag har redan lrt mig grunderna i HTML, CSS, PHP, Javascript, SQL och VBA. Jag kommer fortstta att studera p egen hand fr att hsten 2017 brja en formell utbildning.
Nu mina frgor:
Vilka fler sprk anser ni att jag br koncentrera mig p fram tills nsta hst? Jag tar grna emot tips p sidor och bcker. Eftersom jag har studerat finans gillar jag databastnket och kommunikationen mellan Front-End och Back-End.
Vilken typ av utbildning br jag satsa p? Jag har tittat p ettriga YH-utbildningar inom Business Intelligence som verkar riktigt intressanta, men hur r arbetsmarknaden efter en sn? Jag har ocks tittat p treriga kandidater i Systemvetenskap och dylikt, men en trerig utbildning r jag inte sugen p, och det skulle bli svrt ekonomiskt (min fru studerar ocks och vi har barn). Jag r ganska mttad p akademiskt skrivande, utan vill gra en utbildning dr jag fr omstta allting jag gr i praktiken. Ett rs heltidsstudier skulle vara helt genomfrtbart ekonomiskt sett genom lite extraarbete p mitt befintliga jobb och att dra t svngremmen.
Jag hoppas att ni har orkat lsa hela inlgget och jag ser fram emot era tips.
Hej,
Jag arbetar p en av Sveriges strsta telekom fretag s jag kan ge dig mina tips frn den sektorn.
Business intelligence , omfattar oftast databasprogrammering/skriptera i ngon variant av SQL, ssom SQL Server XXXX, MySql eller andra varianter.
Vad menar jag med det? - ju, man utvecklar nya tabeller med ny information fr att stdja verksamheten. Nya tabeller som kanske r temporra eller stored procedures som laddar data in i vyn och s vidare.
S enkelt uttryckt, man skapar nya tabeller med information fr att stdja verksamheten och det gr man genom SQL. Du kan lsa lite mer om views, stored procedures, och kanske optimering. Designa tabeller r en annan grej.
En annan mycket viktig aspekt av BI r dashboards/rapportering. Anvnds vldigt omfattande p de flesta bolag de man vill uppflja frsljningen/nger/churn och vad man n kan nska sig som finns tillgngligt i datat. Man anvnder oftast en massa stored procedures som du sedan kan anvnda i vertyg som rapport builder eller som nufrtiden, skriptera och sedan kra skriptet frn Tableau fr att kunna snabbt visualisera datat.
ven Qlikview anvnds fr att skapa rapporter direkt frn Datawarehouse:n.
Betrffande utbildning, jag skulle avrda dig frn en lng "akademisk utbildning" som oftast varar ett par r fr det sllan hjlper p jobbet pga man oftast jobbar i en annorlunda stt i bolagets arbetsmilj. Exempelvis bolags hierarkin , hur man jobbar och dylikt.
P min arbetsplats, dr Datawarehouse som anvnds av flera tusen anvndare frn runt om landet, struntar man i att dokumentera "ordentligt" sitt arbete.
S du kan bilda dig en uppfattning vad som hnder nr en sidan uppdaterar infrastrukturen och den andra mysslyckas med att uppdatera sina tabeller pga buggar och dylikt. Nstan som dagis.
Jag skulle rekommendera dig att anska till en YH utbildning. Vldigt mycket av SQL material finns redan p youtube.
Annars kan du titta p "Big Data". Big data handlar om att analysera data och frska hitta mnster i den. Man brukar oftast anvnda en kombination utav R eller SAS, eller andra analysverktyg. Telia,Tele2, Telenor, Tre och Comhem, de har brjat lgga mera resurser p just den hr omrdet och frsker rekrytera personer som jobbar med sdant.
Vill du snabbt utbilda dig inom data Analytics , kan du studera p
http://www.jigsawacademy.com
Du fr en certifiering och jobbar p riktiga exempel av data som man stter p jobbet. Majoriteten av tiden fr man excel filer med kundnummer namn och ngra andra kolumner. S excel kunskaper kommer du nda behva ha.
Lycka till!