2016-02-20, 09:35
Medlem
Jag ska ge mig på att fritera idag. Jag brukar vanligtvis fritera Chicken Nuggets på hög temperatur (6an) för att sen slänga in dem i ugnen för att se till att de är färdiga helt igenom.

Idag ska jag istället fritera pommes. Jag är väldigt noggrann med hur jag vill ha mina pommes då jag jobbat i gatukök och tidigare fått dem till perfektion. Jag undrar helt enkelt vilken temperatur man kan förväntas uppnå med en vanlig gammal hederlig cylinda-spis med plattor

220 grader tycker jag ju är optimalt, men går det att uppnå?
Om någon har mätt från 1an till 6an eller har möjlighet att göra det skulle jag vara tacksam.
Citera
2016-02-20, 09:41
Medlem
christerys avatar
Är det inte vettigare att du mäter tempen på din spis, kan inte tänka mig att 4an på alla spisar ger samma temperatur tex.
Citera
2016-02-20, 09:42
Medlem
Jag har tyvärr ingen termometer. Jag skrev att det var en cylinda av modell äldre, med plattor.
Citera
2016-02-20, 10:47
Medlem
christerys avatar
Brödtestet använder jag.
Citera
2016-02-20, 10:50
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohnae
Jag har tyvärr ingen termometer. Jag skrev att det var en cylinda av modell äldre, med plattor.
http://www.kjell.com/se/sortiment/hu...rostfri-p48003

Det är i princip omöjligt att svara på din fråga eftersom olika plattor har olika effekt, kokkärlet och plattan kan vara mer eller mindre plana samt att olika kokkärl har olika värmeegenskaper.
Citera
2016-02-20, 15:07
Medlem
klybans avatar
Vad är det för olja du ska köra 220grader på?
Får sälla mig in till de andra, alla spisar är olika även samma märke har jag upptäckt.
Det finns mycket billiga infraröda termometrar på typ dhgate, som är perfekta för detta ändamål som att mäta temp i en gryta olja.

Och har du lite pengar över, så passa på och köp dig en K-typ termometer också.
Så är de helt och hållet säker på att du kan mäta alla temperaturer du kan komma på(utom i räva kanske )
Om du köper K-typ, så vare noga med att kolla så du får rätt mätinstrument, då det finns många varianter och ingår inte rätt som går använda till mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in