2016-02-20, 05:36
Medlem
Jag har en vän som jag känt i många, många år. När jag lärde känna honom som ung (ca 14 år), så berättade han de vildaste historierna som är helt osannolika, typ att han stulit bilar, pingviner, kört bilar skitfull och blivit stannad av snuten, men klarat sig undan osv. Nu på senare år(20+) så är historierna inte lika vilda, men han ljuger fortfarande om märkliga saker, frekvent.
Han pratar mycket skit bakom ryggen på folk, försökt ragga på nära vänners flickvänner/ragg för att sedan prata bort det när han blir konfronterad med de märkligaste bortförklaringarna någonsin.

Har funderat en tid kring vad hans problem är, då han inte riktigt hittar på saker såsom att hans farsa uppfann atombomben. Utan han ljuger för att manipulera, framhäva sig själv som bäst(mest inför nya bekantskaper som är ovetandes om vem han egentligen är), trycka ner andra. Han har t.ex hittat på historier om mig som inte är sant, och berättat det till min nya flickvän (som han aktivt försöker bjuda ut på luncher, middagar osv, även efter jag sagt att om han inte ger sig så säger jag upp kontakten med honom). Det går inte konfrontera detta till honom då han bara skyller på att han ej sagt det eller pratar bort det på andra sätt. Vi har extremt många gemensamma vänner, och vi umgås alla väldigt ofta. Det gör det rätt svårt att bryta kontakten med endast honom.

Jag skulle vilja påstå att han är narcissist då han har en hel del psykopatiska personlighetsdrag, men jag är inte helt säker. Hur gör man för att konfrontera en narcissist, som tror att han alltid har rätt, och som alltid vänder kappan efter vinden eller bara helt ignorerar en och börjar prata om annat när man tar honom på bar gärning? Jag verkar vara den enda i kompiskretsen som fått helt slut på tålamod på snubben, och jag är den enda som brukar konfrontera honom när han ljuger. Dom andra orkar väl inte ta diskussionen med honom, utan ler lite halvfjantigt och nickar jakandes.

Enklast är ju att bara avsluta relationen, men då kommer jag minska min umgängeskrets till cirka 80%. Någon som konfronterat en liknande kompis och sett förbättringar hos denne efteråt?
Citera
2016-02-20, 07:38
Medlem
purpurites avatar
Usch riktigt ruggigt kan jag känna, låter som att din vän kan vara både och.

Tror det som fick mig att även luta mot psykopat är det "beroende" som finns, om du inte har honom i ditt liv eller inte vill tappar du cirka 80 % umgängeskretsen. Vidare att denne går in i andras liv genom att flörta med andras flickvänner och dra lögner. Det ironiska att var & en är i exakt samma sits, men om ni inte går samman och försöker bryta kontakten med honom är ni var & en fast.

Det sägs att psykopater är som parasiter, de parasiterar på andra och andras liv. Låter som att det är det din vän gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in