• 1
  • 2
2016-02-19, 21:34
Medlem
Mapks avatar
Jag har haft hanar och tikar ihop i många år och aldrig haft några problem med hanarna vid löp.
Jag har helt enkelt separerat flocken de dagar de vart höglöp.
Visst, man har märkt på killarna när de varit höglöp. Lite gnälligare har dom blivit.
Nu har jag en kille hemma som blir hysterisk vid löp. Jag måste ha dubbla grindar och ständig uppsikt. Han ylar o gnäller o hjässar konstant.
Han lyssnar inte alls på mig, jag finns helt enkelt inte. Än så länge matvägrar han inte tack o lov så jag känner att det finns hopp då han inte är totalt blockerad.
Men vad ska jag göra för att han inte ska bli så här vid varje löp? Jag har fyra tikar som löper 2 ggr om året. Tyvärr är bara två av tikarna synkade så det gäller 6 ggr per år han blir så här.
Kastrering är inte en lösning. Dels så går det inte att kastrera bort ett invant beteende, han måste lära sig... O dessutom är det en avelshund jag har på foder.
Citera
2016-02-19, 21:46
Medlem
Hur gammal är hunden? har han levt med tikar förut? har du flera hanar? ras?
Citera
2016-02-19, 21:49
Medlem
Mapks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
Hur gammal är hunden? har han levt med tikar förut? har du flera hanar? ras?
Han är snart två, jag har haft honom några månader. Det här är så vitt jag vet det första löpet han erfarat.
Har en hane till. Alla hundar är samma ras, har ingen lust att skriva ras pga risken att outa mig men en liten ettrig sak
Senast redigerad av Mapk 2016-02-19 kl. 21:51.
Citera
2016-02-19, 21:52
Avstängd
DRD4s avatar
Det är nog ganska svårt, hört talas om hundar som slutar att äta när det är löp i krokarna, ligger och är helt förstörda.

Läste dock om något som heter munk ört, som sänker testosteronet som ska fungera på djur, kanske dumt att ge innan den är vuxen?

http://timotejandersen.se/manniska/h...nbalanserande/

http://www.naturliganorrland.se/stor...kpeppar-402117
Citera
2016-02-19, 21:54
Medlem
Är det ett invant beteende så hjälper ändå en kastrering, det tar ju självklart udden av beteendet. Hunden slipper uppleva stress.
Citera
2016-02-19, 21:56
Medlem
MeFfss avatar
Stackars hund! Det där måste ju räknas som djurplågeri.. Usch! :/

Hmm.. Det är väl som med all träning - man tränar på så pass stort avstånd att hunden klarar av att hålla kontakt med en. Positiv förstärkning - lär hunden att förknippa doften/tiken med något positivt, med något som han tycker är mer värt än att komma fram till tiken. Se till att hanen är upptagen och fokuserad på en uppgift, så att han glömmer bort allt annat.
Det blir nog svårt...

Jag själv skulle inte ha en så pass påverkad hane levandes med massa tikar som löper året runt.
Citera
2016-02-19, 22:02
Medlem
då vänjer han sig efter ett tag. håll dem noga isär när hon närmar sig höglöpet o tvätta henne när hon slutat löpa.
hanar som bor med tikar slutar bry sig efter ett par löp brukar inte vara särskilt jobbigt alls.
vissa raser har lägre sexdrift. är din hund livlig o het i temperamentet har den nog lite mer lust att göka oxå.
du kan kastrera den när ägaren har tagit sina kullar om du vill. det hjälper även på vuxna hundar men är kanske onödigt då om han har hunnit vänja sig ändå.
det är inte farligt eller så för honom att vara lite sugen utan helt normalt ju; ). tyck inte synd om honom.
smart att inte låta honom slicka o lukta på henne eller kisset/fläckar. då minskar suget efter tiken.
Citera
2016-02-19, 22:08
Medlem
Mapks avatar
Munkört ska jag kolla upp och prata med ägaren om ifall det kan vara ett alternativ till nästa gång.

Jag är väldigt emot att kastrera bara för att o då han ska avlas på o ägs av nån annan är det inget alternativ iaf!

Jag känner också att det är på snudd till djurplågeri jag har gjort allt jag kunnat för att han ska stressa ner. Tagit ut honom på lååååånga promenader ensam. Haft tjejerna utomhus när vädret tillåtit och haft en hundvakt som tagit hand om honom några timmar för att han ska slippa stressen. På natten har han fått sova i min famn med löptikar utom räckhåll och det verkar ha funkat.

Men hur tränar man löp på avstånd när man man har löptikar hemma?
Som det känns nu så kommer vi inte kunna ha kvar honom, för hans skull, han är annars världens mest underbara hund så dyrt gör ont i hjärtat att tänka den tanken
Citera
2016-02-19, 22:13
Medlem
MeFfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Det är nog ganska svårt, hört talas om hundar som slutar att äta när det är löp i krokarna, ligger och är helt förstörda.

Läste dock om något som heter munk ört, som sänker testosteronet som ska fungera på djur, kanske dumt att ge innan den är vuxen?

http://timotejandersen.se/manniska/h...nbalanserande/

http://www.naturliganorrland.se/stor...kpeppar-402117
Jag har gett munkpeppar till min nuvarande tik som har problem med täta löp och skendräktighet. Slutade då det inte gav önskat resultat... Men jag upplevde att hon blev lugnare under den tiden.

Man bör nog rådfråga och prata med uppfödaren innan man ens funderar på att använda sådant på en foderhund.

Eventuellt så skulle TS kunna prova med Adaptil som finns att köpa på bla apoteket.
Citera
2016-02-19, 22:14
Medlem
kanske behöver vara tydligare med "ett tag" hunden är i jobbig ålder nu. möter löptik på nära håll nu och såklart tänker han att han behöver hinna före den andra hanen dessutom. killarna kan tom bli osams nu.
men en hane som bor ihop med tikar vänjer sig o bryr sig knappt om löpet efter några löpperioder. en hane som går i avel blir först jobbigare vid löpet men med erfarenheten blir han istället lugnare efter några parningar och bryr sig då bara vid höglöpet.
så bara ta det lugnt och ge honom tid att bli van vid sitt nya liv. det ordnar sig som sagt. absolut inte djurplågeri
om du delar dem helt under löpet kommer han givetvis inte vänja sig.
du kan gå promenader i koppel med dem osv trots löpet samt ha dem i varsitt rum men med grind mellan så han kan se o lukta lite lagom.
Senast redigerad av nosaint 2016-02-19 kl. 22:18.
Citera
2016-02-19, 22:16
Medlem
StigAllans avatar
Hade två olika kön av större modell och det var en pina var gång tiken löpte!
Att det går över är en myt, åtminstone för den hunden jag hade.
Han reagerade på löptikar runt omgivningen ett par tre km.

Tysk var han och ingen arab.
Citera
2016-02-19, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Hade två olika kön av större modell och det var en pina var gång tiken löpte!
Att det går över är en myt, åtminstone för den hunden jag hade.
Han reagerade på löptikar runt omgivningen ett par tre km.

Tysk var han och ingen arab.

det är givetvis ingen myt. hundar som lever ensamma vänjer sig inte men hur tror du uppfödare gör. de har givetvis hundar av båda könen och det går utmärkt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in