2016-02-19, 18:55
Medlem
Tja, jag är en kille på 18 år som tränar och tävlar i kampsport på hög nivå 4 dagar i veckan, och det denna tråden ska handla om är huruvida jag ska bära mig åt för att få fram ett mer väldefinierat sexpack då det aldrig är fel på sommaren. Jag är runt 1.80 lång och väger runt 64 kg alltså rätt så tunn och inte så mycket Bodyfat. I och med att jag tävlar i kampsport så ska min vikt helst stanna på där den är nu eller iallafall inte gå uppåt för mycket då det blir för svårt att komma ner till min viktklass.
Som det ser ut nu så får jag fram ett rätt bra sexpack när jag spänner mig men när jag inte spänner mig så syns det knappt något, ytters lite som bäst. Jag upplever att min mage ser bättre ut när jag har mat i magen då jag inte alls ser lika "tunn" ut då men jag kan trots maten i magen få fram ett bra sexpack om jag spänner mig eller gör rörelse som aktiverar musklerna vid magen. Så min fråga till er är vad ska jag fokusera på och hur ska jag bära mig åt för att få fram så att rutorna syns hela tiden och inte bara när jag gör något litet som får magmusklerna att jobba utan att gå upp en massa i vikt? Tips på hur jag ska träna och hur jag ska äta? Tacksam för svar!
Citera
2016-02-19, 19:03
Medlem
Ta av dig tröjan.
Citera
2016-02-19, 19:18
Medlem
Utopiantoss avatar
Det finns bara två lösningar.

Den första är att minska på kroppsfettet genom en kombination av färre kalorier och mer träning. Man kan inte punktförbränna fett, så du måste minska fettmängden i hela kroppen eller inget alls. Den allra bästa träningsmetoden för fettförbränning är lågintensiv till medelintensiv löpning. Det förbränner procentuellt mycket fett och lite kolhydrater. Högintensiv löpning däremot förbränner procentuellt lite fett och mycket kolhydrater, men den totala mängden kalorier som förbränns är så mycket högre att det absolut kan löna sig att välja högintensiv. På köpet får man bättre kondition. Men kruxet är att man inte orkar springa högintensivt lika länge. I vilket fall som helst är löpning den bästa träningen. Men styrketräning är också bra, för muskler förbränner en del fett dygnet runt.

Den andra är att styrketräna magen. Större magmuskler är lika med mer framträdande muskler. Visserligen är detta inte alls lika effektivt som minskning av kroppsfettet för att få mer synliga magmuskler, men du har redan lågt kroppsfett så kör båda två lösningarna. Välj 6-8 repetitioner per set för volymträning. Jag vet att man ofta tenderar att köra många repetitioner för just mage, för att det kan vara svårt att när man kör mage hålla i vikter, men det finns lösningar. Över 10 reps är främst uthållighetsträning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in