Citat:
Ursprungligen postat av
menelik
Som politisk analytiker vervger jag emellant att ansluta mig till SD enbart i syfte att studera partiet "from insidae". Har nnu inte tagit steget, d flera bekanta r medlemmar med hygglig insyn.
Vnner i partipolitiken r en tillgng, har sjlv haft ett antal genom ren och deras perspektiv r (medvetna och omedvetna) r av stort vrde fr den politiskt intresserade. Mitt bestende intryck r att de ofta ven p lg niv befinner sig i bubblan och att de "systemiseras" efterhand, ven de som brjar som nyliberala antipolitiker.
Vad gller SD tror jag problemet delvis r att journalisterna str s lngt frn dem att de inte kan prata med dem, vilket ven visar sig i intervjuer dr avsiktliga och oavsiktliga missfrstnd staplas p ett tragikomiskt stt. Detta r som sagt konstigt med tanke p att journalistkren nstan uteslutande r villamedelklass med etnisk svensk bankgrund och borde kunna frst sverigedemokrater bttre n mnga andra grupper, men nd funkar det inte.
Det skulle till och med kunna vara s att journalisterna p ett halvt omedvetet plan inser det sjlva och drfr hamnar i ett absolut avstndstagande, ungefr som en missbrukare som inte vgar dricka en droppe. Psykologisering frvisso, men mnstret r fr tydligt fr att ignoreras. Det frklarar ocks varfr offentliga personer med utlndsk bakgrund ofta verkar ha lttare att diskutera om och med SD p ett avslappnat och objektivt stt.
Hr ppnar sig givetvis en mjlighet fr en journalist eller statsvetare, s om du r serist lagd och har stake nog s kr. En rimligt kompetent person kan utan strre problem skriva den frsta bra insiderboken och kickstarta sin karrir.