2016-02-19, 15:51
Medlem
Det frvnar mig att medierna inte i nnu hgre grad praktiserar sk "wallraffning" fr att skildra kotteristrider och vendettor inom SD. Man lter ngra durkdrivna journalister ansluta sig till SD fr att sedan frn insidan skildra, vad som dr pgr.
D fr man svar p frgorna om hur stark Jimmies stllning inom partiet egentligen r och vilka krafter, som vill ha honom utbytt. Vilka fraktioner r aktiva? Vilka grupper vill gra om SD till ett mer liberalt, mitternbetonat parti? Vilka krver istllet en hrdare, mer rasfixerad linje? SD:s tidvis tmligen turbulenta, inre liv r i hg grad oknt fr vljarna.
Citera
2016-02-19, 16:09
Medlem
Ankdammsmans avatar
Bra frga. Tror inte svenska journalister ngonsin har wallraffat s mycket. Kanske har de etiska betnkligheter mot det, eller s r de s enorma medelklassoffer att de inte kan smlta in i andra miljer ven om de klr ut sig. Lite konstigt dock med tanke p att de borde kunna smlta in i en traditionell svensk milj som SD. Men det r kanske ambition och fantasi som saknas.

Utomlands froads wallraffandet. Var en brittisk journalist som kldde ut sig till migrant och hngde i Jungeln i Calais fr ett tag sen.
Citera
2016-02-19, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Bra frga. Tror inte svenska journalister ngonsin har wallraffat s mycket. Kanske har de etiska betnkligheter mot det, eller s r de s enorma medelklassoffer att de inte kan smlta in i andra miljer ven om de klr ut sig. Lite konstigt dock med tanke p att de borde kunna smlta in i en traditionell svensk milj som SD. Men det r kanske ambition och fantasi som saknas.

Utomlands froads wallraffandet. Var en brittisk journalist som kldde ut sig till migrant och hngde i Jungeln i Calais fr ett tag sen.

Som politisk analytiker vervger jag emellant att ansluta mig till SD enbart i syfte att studera partiet "from insidae". Har nnu inte tagit steget, d flera bekanta r medlemmar med hygglig insyn.
Citera
2016-02-19, 16:34
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Som politisk analytiker vervger jag emellant att ansluta mig till SD enbart i syfte att studera partiet "from insidae". Har nnu inte tagit steget, d flera bekanta r medlemmar med hygglig insyn.

Vnner i partipolitiken r en tillgng, har sjlv haft ett antal genom ren och deras perspektiv r (medvetna och omedvetna) r av stort vrde fr den politiskt intresserade. Mitt bestende intryck r att de ofta ven p lg niv befinner sig i bubblan och att de "systemiseras" efterhand, ven de som brjar som nyliberala antipolitiker.

Vad gller SD tror jag problemet delvis r att journalisterna str s lngt frn dem att de inte kan prata med dem, vilket ven visar sig i intervjuer dr avsiktliga och oavsiktliga missfrstnd staplas p ett tragikomiskt stt. Detta r som sagt konstigt med tanke p att journalistkren nstan uteslutande r villamedelklass med etnisk svensk bankgrund och borde kunna frst sverigedemokrater bttre n mnga andra grupper, men nd funkar det inte.

Det skulle till och med kunna vara s att journalisterna p ett halvt omedvetet plan inser det sjlva och drfr hamnar i ett absolut avstndstagande, ungefr som en missbrukare som inte vgar dricka en droppe. Psykologisering frvisso, men mnstret r fr tydligt fr att ignoreras. Det frklarar ocks varfr offentliga personer med utlndsk bakgrund ofta verkar ha lttare att diskutera om och med SD p ett avslappnat och objektivt stt.

Hr ppnar sig givetvis en mjlighet fr en journalist eller statsvetare, s om du r serist lagd och har stake nog s kr. En rimligt kompetent person kan utan strre problem skriva den frsta bra insiderboken och kickstarta sin karrir.
Citera
2016-02-19, 18:12
Medlem
SR kaliber infiltrerade ju SD under 6 mnader med tre personer och lmnade ver allt inspelat material till Expo-ntverket. (knda fr sina siktsdatabaser) Bra jobbat SR.

Men svenska journalister generellt tror ju att man skall vervaka folket. Inte makten.
Citera
2016-02-19, 18:59
Medlem
Jag tycker det vore bttre att wallraffa p t ex asylboenden, akutmottagningar och i skolor. Stt kameror p unga flickor och publicera vad som hnder.

Wallraffa i alla partier om det ska wallraffas i partier.
Citera
2016-02-19, 19:23
Medlem
sektledarenIIs avatar
Det krver ju en insats, d kan de ju inte fika p sder varje dag.
Citera
2016-02-19, 19:49
Medlem
LeifD2s avatar
Det finns minst 2 goda skl nr det gller SD.
1: Man har redan sin uppfattning klar. Sitt hat. Det behvs ingen journalistik, inget fakta, inga undersknignar.
2: Som redan nmnts i trden s innebr Wallfraffning en massa jobb. Ofta p konstiga tider och allmnt obehag. Journlaister r nstan uteslutande vnster och vnsterfolk bruakr undvika att arbeta om dom kan.
Citera
2016-02-22, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Vnner i partipolitiken r en tillgng, har sjlv haft ett antal genom ren och deras perspektiv r (medvetna och omedvetna) r av stort vrde fr den politiskt intresserade. Mitt bestende intryck r att de ofta ven p lg niv befinner sig i bubblan och att de "systemiseras" efterhand, ven de som brjar som nyliberala antipolitiker.

Vad gller SD tror jag problemet delvis r att journalisterna str s lngt frn dem att de inte kan prata med dem, vilket ven visar sig i intervjuer dr avsiktliga och oavsiktliga missfrstnd staplas p ett tragikomiskt stt. Detta r som sagt konstigt med tanke p att journalistkren nstan uteslutande r villamedelklass med etnisk svensk bankgrund och borde kunna frst sverigedemokrater bttre n mnga andra grupper, men nd funkar det inte.

Det skulle till och med kunna vara s att journalisterna p ett halvt omedvetet plan inser det sjlva och drfr hamnar i ett absolut avstndstagande, ungefr som en missbrukare som inte vgar dricka en droppe. Psykologisering frvisso, men mnstret r fr tydligt fr att ignoreras. Det frklarar ocks varfr offentliga personer med utlndsk bakgrund ofta verkar ha lttare att diskutera om och med SD p ett avslappnat och objektivt stt.

Hr ppnar sig givetvis en mjlighet fr en journalist eller statsvetare, s om du r serist lagd och har stake nog s kr. En rimligt kompetent person kan utan strre problem skriva den frsta bra insiderboken och kickstarta sin karrir.

Bra id! Min egentliga ambition skulle frsts vara att efter grundliga insidestudier brja anvnda kunskaperna fr att successivt pskynda SD:s pbrjade frndring i liberal och mittfltsmssig positionering.
Min vertygelse r att varje politiskt parti gr att frndra av dolda krafter "frn insidan", bara en vl genomtnkt aktionsplan freligger. Krafter, som nskar en sdan utveckling bort frn politiskt steril rasism, nationalism och konservatism i liberal, realpolitisk riktning, har redan stort inflytande inom partiet p alla niver. Nu gller att strka och effektivisera dessa krafter med anvndbara uppgifter om SD:s inre frhllanden och vid behov "dra i rtt trdar". Normaliseringsprocessen r redan igng. Nu gller bara att ka farten p densamma.
Man har diskuterat huruvida denna interna aktion ska ha ett eget kampanjnamn. Det kommer skert. Om inte annat torde motstndarna se till att den fr det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in