Citat:
Ursprungligen postat av
julesverne
Det här var ett av de sämre svaren jag någonsin läst! Du borde skämmas.
Har du noll empati eller medkänsla för folk i din närhet?
Vad vet du om SSRI, har du egna erfarenheter? Om du själv har dåliga erfarenheter måste du ändå förstå att mediciner räddat livet på väldigt många människor (mig själv inkluderad). Visst, ofta handlar självmordstankar, till och med självmordsförsök om rop på hjälp, men helt plötsligt bestämmer sig någon till 100% och faktiskt tar sitt liv, står du där då och menar på att personen bara ville ha uppmärksamhet? Tänk om det vore din flickvän, fru, dotter, syster eller mamma...
TS, har hon sjukdomsinsikt? Förstår hon att hon är SJUK och måste få hjälp? Sjukdomsinsikten är steg ett, ibland ett stort och svårt steg för många. Om inte, ta hjälp av föräldrar, vänner - kör henne till psyket i värsta fall. Hon behöver uppenbarligen hjälp i form av psykiatrisk vård i någon form. Det finns bra hjälp att få, men då måste man som sagt ha insikten att man är sjuk.
Varför skall jag skämmas när personen i frågan har gått med självmordstankar i 3 år och inte gjort något åt det?
Det är inga självmordstankar hon har.
Hon gör ett val, precis som du och jag.
Hon väljer att fortsatta i samma mönster.
Självfallet kommer individen må dåligt, vad gör hon för att det skall bli bra?
Det är just det jag har, empati och medkänsla för henne och för honom.
Denna kvinna verkar inte behöva att ännu än gång få höra : "oj buhu vad synd det är om dig, självmordstankar i 3 år ujuj, du ska se att det blir bättre...).
Hon behöver höra. "Det är ditt liv du lever. Vill du fortsätta må dåligt, så fortsätter du som du gjort den senaste tiden. Gör det. För all del fortsätt med det du gör.
Gör det med ditt liv om du tycker det är värt det. "
Jag vet vad självmordstankar är.
Jag vet var SSRI gör med människor.
Jag har tillräckligt med erfarenhet av människor som tagit sina liv framför mig(familjemedlemmar) , försök till självmord, våld mot andra pga av psykisk ohälsa.
Jag vet.
Jag vet också att SSRI inte är en metod som fungera.
Jag vet också att dagens psykologi är ett skämt.
En psykolog gissar en diagnos som tycks stämma in på en specifik "mall".
That's it. Dem har ingen aning om hur DIN hjärna fungerar.
Vi, människor, vet inte hur våra hjärnor fungerar än.
Låt mig förklara varför dagens psykologi är ett skämt:
En läkare SER vad som är problem när en exempelvis en fot bryts.
En läkare kan se cancersvulsten i bef. kroppsdel.
En läkare kan se resultat av blodprov.
Vad kan en psykolog se?
Kan en psykolog se hur synapserna samt hjärntransmittorerna agerar?
Kan en psykolog, genom att titta på dig säga - "aha! Du är X. Ta dessa piller så blir du bra."
Psykologer sätter diagnoser baserat på gissningar.
"Nej men dem gör ju massa tester... "
Som från första början ÄR baseras på gissningar.
Välkommen till västerländsk psykologi.
Så, ny teknik samt forskning inom psykologin och neuro har kunna göra 3d bilder av hjärnaktivitetn.
Här kan man se att vid specifika områden saknas aktivitet.
Ex vid huvud trauman skadas dessa omården i hjärnan och aktiviteten slutar fungera.
Det är samma sak med socker, fett etc ja det vanliga om kosten....
Så SRRI är ett skämt.
Framtiden ligger i att grundligt kolla av vilka områden som är drabbade i hjärnan.
Sen återbygga dessa hjärnceller med stamsceller kombinerat med KBT och Filosofiska existentiella tankar som människor idag inte vågar tänka på. Döden, framtiden etcetc.
Så. Du som nu vet. Vänligen poängtera varför jag skall skämmas?