2016-02-18, 14:33
Medlem
Jag har snart avslutat min gymnasieutbildning och undrar vad som kommer hända härnäst om jag inte lyckas hitta ett jobb eller börjar plugga direkt efteråt. Jag har ett eget boende, lever utan mina föräldrar och är 18+. Jag oroar mig för vad som skulle hända om jag inte lyckas hitta ett jobb och inte kan betala hyran till lägenheten – kan soc hjälpa mig då? Man vill inte bli hemlös och utan pengar till mat & dylikt direkt efter plugget. Det diskuteras jämt om hur svårt det är att hitta ett jobb eller få pengar från soc när tusentals andra t.ex. invandrare får en massa pengar från staten. Det är såna här tankar man tampas med när man tänker på framtiden. Klart jag vill jobba men finns det några garantier om man inte lyckas hitta ett jobb????
Citera
2016-02-18, 14:43
Medlem
Jag fick hjälp av soc till hyran och underhåll i flera år, så ja det går. Detta plus bostadsbidrag. Sen får du väl skriva in dig på AF och kan då få aktivitetsstöd från försäkringskassan om du deltar i deras totalt meningslösa jobb för ungdomar eller vad det heter.

Innan bitterfittor kommer hit och kallar mig för parasit så ja, jag erkänner att jag var det förut. Nu jobbar jag som alla andra och jobbet fick jag inte serverat på silverfat kan jag säga. För övrigt är jag inte invandrare utan 100% svennebanan
Citera
2016-02-18, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Jag fick hjälp av soc till hyran och underhåll i flera år, så ja det går. Detta plus bostadsbidrag. Sen får du väl skriva in dig på AF och kan då få aktivitetsstöd från försäkringskassan om du deltar i deras totalt meningslösa jobb för ungdomar eller vad det heter.

Innan bitterfittor kommer hit och kallar mig för parasit så ja, jag erkänner att jag var det förut. Nu jobbar jag som alla andra och jobbet fick jag inte serverat på silverfat kan jag säga. För övrigt är jag inte invandrare utan 100% svennebanan

Ditt svar uppskattas men man vet aldrig med de svenska myndigheterna. Skulle man stå utan jobb och pengar och mat och riskera bli utslängd för att inte ha betalat hyran skulle det inte se särskilt bra ut för min framtid.
Citera
2016-02-18, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abnormaltnormal
Ditt svar uppskattas men man vet aldrig med de svenska myndigheterna. Skulle man stå utan jobb och pengar och mat och riskera bli utslängd för att inte ha betalat hyran skulle det inte se särskilt bra ut för min framtid.
Bara att plugga vidare, lär bli ett tufft skitliv som väntar dig utan utbildning.
Citera
2016-02-18, 15:09
Medlem
fizzles avatar
Varför letar du inte jobb redan nu då? Ens enkla tim eller deltidsjobb, dessa kan du börja med under skolgången. Sommarjobben går väl nu också?

Förstår din oro så att säga, men den är obefogad. Är du en normal person klar i skallen och vill/"vågar" ta ett jobb, så finns dom. Så enkelt är det, det finns jobb och dom går att få. Har du viljan till det helt ärligt? Varför har du inte redan ett jobb då?
Citera
2016-02-18, 15:34
Medlem
Självklart ska du kontakta soc långt innan du riskerar att stå där med en obetald hyra. Skippa inte bara hyran heller utan om du absolut inte kan betala den (prioritera den framför allt annat) så kontakta hyresvärden och förklara situationen. Det brukar ofta gå att lösa. Det är värre att skippa fakturan för då kan du bli vräkt på studs.
Citera
2016-02-19, 04:00
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abnormaltnormal
Jag har snart avslutat min gymnasieutbildning och undrar vad som kommer hända härnäst om jag inte lyckas hitta ett jobb eller börjar plugga direkt efteråt. Jag har ett eget boende, lever utan mina föräldrar och är 18+. Jag oroar mig för vad som skulle hända om jag inte lyckas hitta ett jobb och inte kan betala hyran till lägenheten – kan soc hjälpa mig då? Man vill inte bli hemlös och utan pengar till mat & dylikt direkt efter plugget. Det diskuteras jämt om hur svårt det är att hitta ett jobb eller få pengar från soc när tusentals andra t.ex. invandrare får en massa pengar från staten. Det är såna här tankar man tampas med när man tänker på framtiden. Klart jag vill jobba men finns det några garantier om man inte lyckas hitta ett jobb????
Gärna källa på att den som invandrat får "en massa pengar", som du skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av No6

Den som deltar i jobbgarantin för ungdomar (vilket inte är aktuellt förrän man varit inskriven på Af minst 90 dagar) och inte uppfyllt ett arbetsvillkor och haft ersättning från a-kassan, får utvecklingsersättning, inte aktivitetsstöd. Det är rätt stor skillnad på de stöden, så ge inte TS felaktig information.
Citera
2016-02-19, 05:24
Medlem
PiusXIIIs avatar
Försök att boka tid hos soc för ett samtal så att du får veta hur det ligger till när det gäller dem.

Min tanke är att man får fortsätta plugga om man inte hittar ett jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in