2016-02-18, 07:29
Medlem
Jag har haft ett sår i näsan som uppstod efter ett trauma för 12 år sedan. Såret gör att en skorpa bildas som blir större och större, till slut tar den upp hela näsan och lossnar den av sig själv, sen börjar det om. Skorpan är 1 cm i diameter ungefär.

Jag var till läkare 8 år sen ungefär, de sa att jag helt enkelt skulle låta det vara. Sagt och gjort så lät jag det vara i några år utan att det läkte. Scenariot som jag beskrev i början utspelade sig om och om igen.

Salva har jag provat använda. Kortison, nozoil, helosan, inotiol. Smörjde kortison på morgonen och helosan varannan timme i två veckor utan att det hjälpte.

Var till läkare 4 veckor sedan igen som konstaterade att min näsvägg på ena sida lutar vilket gör att luften går in snabbare där så det torkar ut slemhinnorna. Jag skulle skölja med koksalt morgon och kväll och sätta in en topz med rapsolja, detta hjälpte inte heller.

Läkaren förklarade att det mest troligt skulle gå hål i näsväggen snart om det inte läkte.

Jag funderar på att ge upp snart. Har ni några idéer?
Citera
2016-02-18, 07:55
Medlem
Attacherads avatar
Om det går hål i näsväggen, kan du inte ha en piercing som täcker då? De som saknar tänder i unga år i USA väljer ju ofta guldtänder och får på köpet en annan image. Tåls att tänka på!

Jag hade valt att konsultera minst två läkare för att få två oberoende bedömningar av näsan. I andra hand hade jag valt att gå till en plastikkirurg med gott rykte och bett dem titta på saken och komma med ett utlåtande.
Citera
2016-02-18, 08:38
Medlem
Maymons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorKnullarn
Har ni några idéer?

Sluta bara att pilla vafan.
Citera
2016-02-18, 10:15
Medlem
Vad var traumat?

Känns inte som en sne näsvägg borde ha så stor betydelse till att ett sår aldrig läker. Du får en skorpa, skorpan lossnar, är det inte hud/slemhinna under skorpan då?
Citera
2016-02-18, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attacherad
Om det går hål i näsväggen, kan du inte ha en piercing som täcker då? De som saknar tänder i unga år i USA väljer ju ofta guldtänder och får på köpet en annan image. Tåls att tänka på!

Jag hade valt att konsultera minst två läkare för att få två oberoende bedömningar av näsan. I andra hand hade jag valt att gå till en plastikkirurg med gott rykte och bett dem titta på saken och komma med ett utlåtande.

Har varit till två läkare redan med 8 års mellanrum. Plastikkirurg lät dyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av Maymon
Sluta bara att pilla vafan.

Woah! Att jag inte tänkt på det! Skoja bah klart jag inte pillar, grejen är ju den att det lik förbannat inte försvinner.

Citat:
Ursprungligen postat av TeoriFunktion
Vad var traumat?

Känns inte som en sne näsvägg borde ha så stor betydelse till att ett sår aldrig läker. Du får en skorpa, skorpan lossnar, är det inte hud/slemhinna under skorpan då?

Traumat var brutet näsben pga ett slagsmål. Skorpan lossnar, ett sår är där under, ny skorpa bildas, lossnar, sår kvar där under om och om igen.
Citera
2016-02-18, 12:05
Medlem
jipeesss avatar
kanske nån broskflisa som växt in på nåt sätt o rubbar läkeprocessen,
kan bli skumma saker av smällar, smockor/trauman

jag fick en truckgaffel fallandes på tårna många år sedan, "pektån" sprack.
jag har lite läkarskräck så jag lindade ihop "halvorna" själv och det läkte snyggt o fint, men nageln växer numera nästan på tvärsan

så nån sorts ommöblering av cellerna hände tydligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in