Citat:
Ursprungligen postat av
firemire
Universiteten tar inte in personer som inte har tillräckligt höga meritpoäng. Man får inte behålla om man fuskat.
Då är det tur att Sveriges rikes lagar inte fungerar på det sättet. Man får ett straff och ens resultat dras tillbaka. När man avtjänat sitt straff så ska man självklart inte fortsätta bli straffad för det för att man gjorde något dumt i yngre dar. Det är som att säga att en snattare aldrig borde få handla mat i en butik eftersom han snattat.
Man blir avstängd i 2 år.
Varför inte? Stora delar av Sverige fungerat såhär (även om jag håller med om att det är jävligt mobbat att straffa folk livet ut, och jag - precis som du - hellre sett att man sonat sitt brott efter straff/avstängning). Går inte att jobba inom Försvarsmakten eller Kustbevakningen om du någonsin blivit dömd för ett brott, spelar ingen roll om det var för 2 eller 20 år sedan, och spelar ingen roll om det var olovlig körning eller mord. Har fått höra, men vet inte om det stämmer, att stora delar av offentlig förvaltning använder sig av samma upplägg.
Ganska otypiskt ändå, för att vara mellanmjölks-Sverige. Fast å andra sidan är de flesta svennar väldigt "mammas pojke" och Kalles kaviar, så att vara straffad tillhör inte vanligheterna.
Vet för övrigt att spökskrivare med falska körkort förekom nu i vår, dock ingen aning om utsträckningen. Har själv sett en av dessa ID-handlingar. De är rätt välgjorda, även om man ganska enkelt kunde se att det skiljer sig från ett riktigt, men det förutsätter att man granskar det och inte bara tittar på namnet och bilden, vilket 99% av provledarna gör, för annars hade tiden inte räckt till.
Jag är personligen lite kluven. Jag håller med om att det är synd om de som ansträngt sig och hamnar utanför för att någon fuskande flane stjäl ens plats - samtidigt kan jag beundra den hängivenhet som krävs för att betala femsiffriga belopp och hitta någon kapabel som är villig att fuska, så jag vet inte.