2020-10-25, 15:49
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Men de som är i antagningsgruppen är i nästan alla fall intelligentare än fuskarna. Självklart är det i normalfallet bättre med en läkare med högt iq.
Det är ganska välkänt att firemire själv har fuskat/är inblandad i fusk. Någon som är reserv i Hp-kvoten sitter ju på 1.6, medan en fuskare i realiteten har 0.1 i HP. Klart man kan föredra den ena före den andra? -.-
Citera
2021-03-30, 15:08
Medlem
rykten går att det är några stycken som tagits in på läkarprogrammet KI i våras med fuskbetyg från HP. UHR har inlett en utredning, hoppas jävlarna avslöjas och stängs av för gott.
Citera
2021-11-02, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jointhasch
rykten går att det är några stycken som tagits in på läkarprogrammet KI i våras med fuskbetyg från HP. UHR har inlett en utredning, hoppas jävlarna avslöjas och stängs av för gott.

-Så hur har det gått ?
Någon som kan bidra med nya fuskare ?
Citera
2022-11-14, 00:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeoriFunktion
Visst, han är omoralisk. Men tror du inte det finns läkare som är omoraliska i andra områden förutom fusk i högskoleprovet? Kanske han fifflar med incheckningen för att få lite extra timmar eller liknande. Det påverkar inte hans förmåga att sköta sitt jobb som läkare.

Mjoo,p men man kan knappast fuska på alla tentor under en läkarutbildning, så man kommer behöva lära sig saker ändå.

Ja, hen kanske bara fifflar lite med undersökningen och vilka prover han tar på patienten, och hoppar över tidigare noteringar i journalen för att spara lite tid, så hen missar att ställa rätt diagnos men det påverkar inte hens förmåga att jobba som läkare...
Citera
2023-01-28, 21:30
Medlem
Jag kan förstå frustrationen kring folk som fuskar sig in, men systemet som ligger till grund för antagning är knappast vattentätt från början. Många som köper sig till ett hp-resultat är helt vanliga människor som på olika sätt haft svårigheter som hindrat dem från att skaffa höga betyg och/eller högt hp-resultat.
Citera
2023-03-29, 23:27
Medlem
Borde vara tid att fylla på med nya namn.
Någon som sitter på några "heta" namn ?
Citera
2023-03-30, 07:48
Medlem
Mogaku-sans avatar
Folk som fuskar på högskoleprovet sabbar inte bara för sig själva utan också för alla andra som faktiskt har pluggat och som gör sitt allra bästa.

Det kan inte vara meningen att någon som har fuskat sig till 2,0 jämfört med någon som får 1,6 eller 1,8 som gjorde sitt allra bästa och som kanske hade just det som krävdes för att nå dit. Att dom som inte fuskar ska behöva ge bort sin studieplats åt en fuskare som ändå inte kommer klara av utbildningen.

Fuskare på högskoleprovet borde förbjudas och straffas hårdare. Har man redan fuskat på ett tillfälle för högskoleprovet så lär samma person försöka fuska igen.

Det behövs personer som klarar av studierna och inte en massa fuskare. Klarar man inte av att göra högskoleprovet utan att fuska så kanske man ska fundera på varför man var så dålig på att plugga tidigare i grundskolan och gymnasiet.
Citera
2023-03-30, 12:36
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Folk som fuskar på högskoleprovet sabbar inte bara för sig själva utan också för alla andra som faktiskt har pluggat och som gör sitt allra bästa.

Det kan inte vara meningen att någon som har fuskat sig till 2,0 jämfört med någon som får 1,6 eller 1,8 som gjorde sitt allra bästa och som kanske hade just det som krävdes för att nå dit. Att dom som inte fuskar ska behöva ge bort sin studieplats åt en fuskare som ändå inte kommer klara av utbildningen.

Fuskare på högskoleprovet borde förbjudas och straffas hårdare. Har man redan fuskat på ett tillfälle för högskoleprovet så lär samma person försöka fuska igen.

Det behövs personer som klarar av studierna och inte en massa fuskare. Klarar man inte av att göra högskoleprovet utan att fuska så kanske man ska fundera på varför man var så dålig på att plugga tidigare i grundskolan och gymnasiet.
Fusk på högskoleprovet har kriminaliserats nu efter alla problem man haft.
Citera
2023-03-30, 12:41
Medlem
Hahaha klart det bara var EN(!) svensk på den listan.

Mina fördomar blir befästa varje gång jag läser om brott.
Citera
2023-03-30, 12:41
Medlem
Fattar inte varför inte salarna är utrustade med sändningsstörare samt att man tar biometrisk identitet på de som skriver... Hade dödat fusket helt.
Citera
2023-04-09, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firemire
Universiteten tar inte in personer som inte har tillräckligt höga meritpoäng. Man får inte behålla om man fuskat.

Då är det tur att Sveriges rikes lagar inte fungerar på det sättet. Man får ett straff och ens resultat dras tillbaka. När man avtjänat sitt straff så ska man självklart inte fortsätta bli straffad för det för att man gjorde något dumt i yngre dar. Det är som att säga att en snattare aldrig borde få handla mat i en butik eftersom han snattat.

Man blir avstängd i 2 år.

Varför inte? Stora delar av Sverige fungerat såhär (även om jag håller med om att det är jävligt mobbat att straffa folk livet ut, och jag - precis som du - hellre sett att man sonat sitt brott efter straff/avstängning). Går inte att jobba inom Försvarsmakten eller Kustbevakningen om du någonsin blivit dömd för ett brott, spelar ingen roll om det var för 2 eller 20 år sedan, och spelar ingen roll om det var olovlig körning eller mord. Har fått höra, men vet inte om det stämmer, att stora delar av offentlig förvaltning använder sig av samma upplägg.

Ganska otypiskt ändå, för att vara mellanmjölks-Sverige. Fast å andra sidan är de flesta svennar väldigt "mammas pojke" och Kalles kaviar, så att vara straffad tillhör inte vanligheterna.

Vet för övrigt att spökskrivare med falska körkort förekom nu i vår, dock ingen aning om utsträckningen. Har själv sett en av dessa ID-handlingar. De är rätt välgjorda, även om man ganska enkelt kunde se att det skiljer sig från ett riktigt, men det förutsätter att man granskar det och inte bara tittar på namnet och bilden, vilket 99% av provledarna gör, för annars hade tiden inte räckt till.

Jag är personligen lite kluven. Jag håller med om att det är synd om de som ansträngt sig och hamnar utanför för att någon fuskande flane stjäl ens plats - samtidigt kan jag beundra den hängivenhet som krävs för att betala femsiffriga belopp och hitta någon kapabel som är villig att fuska, så jag vet inte.
Citera
2023-04-09, 21:23
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodvarUCsnut
Varför inte? Stora delar av Sverige fungerat såhär (även om jag håller med om att det är jävligt mobbat att straffa folk livet ut, och jag - precis som du - hellre sett att man sonat sitt brott efter straff/avstängning). Går inte att jobba inom Försvarsmakten eller Kustbevakningen om du någonsin blivit dömd för ett brott, spelar ingen roll om det var för 2 eller 20 år sedan, och spelar ingen roll om det var olovlig körning eller mord. Har fått höra, men vet inte om det stämmer, att stora delar av offentlig förvaltning använder sig av samma upplägg.

Ganska otypiskt ändå, för att vara mellanmjölks-Sverige. Fast å andra sidan är de flesta svennar väldigt "mammas pojke" och Kalles kaviar, så att vara straffad tillhör inte vanligheterna.

Vet för övrigt att spökskrivare med falska körkort förekom nu i vår, dock ingen aning om utsträckningen. Har själv sett en av dessa ID-handlingar. De är rätt välgjorda, även om man ganska enkelt kunde se att det skiljer sig från ett riktigt, men det förutsätter att man granskar det och inte bara tittar på namnet och bilden, vilket 99% av provledarna gör, för annars hade tiden inte räckt till.

Jag är personligen lite kluven. Jag håller med om att det är synd om de som ansträngt sig och hamnar utanför för att någon fuskande flane stjäl ens plats - samtidigt kan jag beundra den hängivenhet som krävs för att betala femsiffriga belopp och hitta någon kapabel som är villig att fuska, så jag vet inte.

Om folk betalat 100k+ för ett 1,8 på hp kommer det alltid finnas en marknad för att möjliggöra fusk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in