• 1
  • 2
2016-02-17, 15:27
Medlem
bonobonos avatar
Köpte 1,6 kg tunna revbensspjäll men funderar lite på hur jag ska tillaga det.
Har tidigare läst nåt om att koka dom innan man har dom i ugnen osv men är lite tveksam.
Hur bruka ni tillaga dom?
Vill gärna göra de så enkelt som möjligt men vill så klart att det även ska bli gott.
Citera
2016-02-17, 15:33
Bannlyst
pensla rikligt med marinad på de, lägg de i en plastpåse över natten och låt det dra in , blöt tandpetare i vatten och stick igenom de med 5cm mellanrum i revbensspjällen , trä på bitar av bacon eller riktigt sidfläsk på tandpetarna och toppa med hela champinjoner , salta lite , grilla allt knaprigt på en utegrill . smaklig måltid
Citera
2016-02-17, 15:39
Medlem
klybans avatar
Kör man i ugnen, så funkar det bra med koka och sen glazera och bränna av i ugnen.
Ska du grilla, så anser jag man aldrig ska förkoka dom.
Då man går miste om rökringen.
Vill du inte koka, så går det köra dom i låg temp och länge.
Citera
2016-02-17, 15:41
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frifart
pensla rikligt med marinad på de, lägg de i en plastpåse över natten och låt det dra in , blöt tandpetare i vatten och stick igenom de med 5cm mellanrum i revbensspjällen , trä på bitar av bacon eller riktigt sidfläsk på tandpetarna och toppa med hela champinjoner , salta lite , grilla allt knaprigt på en utegrill . smaklig måltid
Vad har du för marinad?
Grilla blir nog gott men lär ta lång tid, om den inte är förkokt?
Ja kommer nog att köra i ugnen den här gången och testa grill till sommaren.
Citera
2016-02-17, 15:44
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kör man i ugnen, så funkar det bra med koka och sen glazera och bränna av i ugnen.
Ska du grilla, så anser jag man aldrig ska förkoka dom.
Då man går miste om rökringen.
Vill du inte koka, så går det köra dom i låg temp och länge.
Blir de inte mörare om man kokar innan?
Har gjort i ugn någon gång för länge sen och har för mig att det blev både torrt och segt. Kanske har jag haft för hög temperatur på ugnen.
Hur länge kokar man och om de är förkokt så ska de väl bara få färg i ugnen efter?
Citera
2016-02-17, 15:51
Medlem
Kotties avatar
Kör marinad/glaze etc eller de kryddor du gillar. Sedan i sou-de-vie påse på låg temp ugnen i 2-3 timmer.
På slutet tar du ut spjällen ur påsen, på med ny glaze eller rubbing och grilla på hög temp 10min kanske för att få en knaprig och snygg yta.
Citera
2016-02-17, 15:52
Medlem
Mmmmm ribs, en av dom absolut finaste bitarna på grisen.

Brukar köra en kryddblandning på exempelvis, salt, cayennepeppar, timjan, paprika, spiskummin, oregano, krydda rikligt, släng sedan in dom i ugnen på 175°.

Under tiden kan man vispa ihop en glaze efter smak och tycke, själv brukar jag använda soya, thai sweet chili sås, honung en halv matsked chilipasta och några droppar liquid smoke. Pensla sen denna glaze på köttet med jämna mellanrum.

Klara efter cirkus 50-60 min beroende på ugn och kock. Smaklig spis

Om du känner dig extra käck kan du hälla ner en god öl i formen, det hjälper nämligen till med mörningen av köttet.
Senast redigerad av bartold 2016-02-17 kl. 15:56.
Citera
2016-02-17, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Vad har du för marinad?
Grilla blir nog gott men lär ta lång tid, om den inte är förkokt?
Ja kommer nog att köra i ugnen den här gången och testa grill till sommaren.
blandar olika marinad själv av , matolja , soja , salt chili , peppar , lime mm,mm att grilla på kolgrill tar 10-15 min bara sedan är det bara att äta behövs inte förkokas nått
Citera
2016-02-17, 15:55
Medlem
j.m-hs avatar
Massera in rörsocker, salt, rökt paprikapulver, lökpulver, svartpeppar, chilipulver och vitlökspulver. Låt köttet bli rumstempererat och sätt igång din rök. Lägg på köttet och gör något roligt i en timme. Fyll en sprayflaska med äppeljuice och speja köttet ett par gånger i timmen tills det får en fin brunröd färg (brukar ta ett par timmar). Smeta på honung och gör ett lufttätt aluminiumfolietält runt köttet innan du slänger tillbaka allt in i värmen. Vänta någon timme till så borde middagen vara färdig.

Det tar lite tid, men det är absolut inte svårt att lyckas.
Citera
2016-02-17, 16:08
Medlem
bonobonos avatar
Ni låter ju som värsta kockarna
Köpte någon färdig glace i somras som skulle vara lite rökig men den smakade verkligen inte bra
Men de är alltså ingen som kokar köttet innan? Kanske man bara gör på tjocka revben då?
Vore ju gott om de blev lite klibbig kryddning, är de honung som är bra då?
Kommer inte att använda grill eller rök den här gången utan en vanlig ugn.
De man köper färdiggrillade på tex Ica brukar vara ganska goda, men ibland lite för salta och nästan lite samma smak av flintastek Skulle vilja ha de lite sötare och klibbigare.
Citera
2016-02-17, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Ni låter ju som värsta kockarna
Köpte någon färdig glace i somras som skulle vara lite rökig men den smakade verkligen inte bra
Men de är alltså ingen som kokar köttet innan? Kanske man bara gör på tjocka revben då?
Vore ju gott om de blev lite klibbig kryddning, är de honung som är bra då?
Kommer inte att använda grill eller rök den här gången utan en vanlig ugn.
De man köper färdiggrillade på tex Ica brukar vara ganska goda, men ibland lite för salta och nästan lite samma smak av flintastek Skulle vilja ha de lite sötare och klibbigare.
exakt , du vet hur du vill att de ska smaka så då blandar du till den marinaden du gillar brukar bara göra dessa på sommaren och med en riktig kolgrill toppa allt med fin potatis en god sallad och kall öl
Citera
2016-02-17, 16:23
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frifart
exakt , du vet hur du vill att de ska smaka så då blandar du till den marinaden du gillar brukar bara göra dessa på sommaren och med en riktig kolgrill toppa allt med fin potatis en god sallad och kall öl
Kanske ska testa med olivolja, salt, svarpeppar, vitpeppar, chillipeppar, honung och lite äppeljuice. Vad tror du om det? Mixar ihop det och låter de ligga och dra över natten. Kanske penslar på lite extra om ja vänder på den efter halva tiden eller nåt. Kan de funka?

Edit. Eller är det sirap man ska använda?
Senast redigerad av bonobono 2016-02-17 kl. 16:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in