Jag är av den uppfattningen efter att ha följt utvecklingen ett tag att det är inte värre i Stockholm, snarare tvärtom.
Det har varit en smutskastningskampanj som pågått under lång tid och som nu har visat sig varit falska anklagelser från nyligen uteslutna medlemmar och media.
SD STOCKHOLM FRIAS I FLERA UTREDNINGAR
https://samtiden.nu/2019/10/sd-stockholm-frias-i-flera-utredningar/?fbclid=IwAR1NsjEpcEg2rRQAubmvdJ4hKqPqK6cIS--9S6H6lY1OlWnACoK_dcBzzHc
Som den gamla politiskt intresserade stofil jag är har jag tittat lite närmare på SD och då just i Stockholm där jag själv bor och jag måste säga att jag hör väldigt mycket bra om Peter Wallmark i de kretsar jag rör mig och det är från personer och organisationer som aldrig ens skulle ta SD i sin mun för ett par år sedan.
Det är också min absoluta uppfattning att det är just därför motståndarna driver alla möjliga sorters drev mot Wallmark. De vet hur "farlig" en sådan här person är för andra partier.
Nedan är ett par exempel varför:
SD har haft svårt i Stockholm, en anledning är att det har framförallt varit unga personer eller pensionerade män utan driv som varit representanter för partiet. Nu för första gången har man en person i 50-årsåldern.
Just en man i 50-60 årsåldern vet vi historiskt är ett vinnande koncept för att locka många röster i Stockholm. En stor anledning till att Moderaterna gick så bra med Reinfeldt var för att man hade Sten Nordin i Stockholms stad. Lugn sansad man i 55-årsåldern var precis det som stockholmarna valde att rösta på och Moderaterna hade stöd av mer än 30% av stockholmarna. Sten Nordin lyckades med det som få har gjort, att kunna sitta kvar i två mandatperioder i rad i Stockholm. Många har missat Sten Nordins påverkan på riksdagsvalet då Reinfeldt hade stora framgångar. Moderaterna fick över 30% och fick makten, makten hade man inte fått i riksdagen utan Sten Nordins framgångar hos stockholmsväljarna.
STOCKHOLMSVÄLJARNA VILL INTE HA EN UNG KVINNA
Väljarnas dom är också väldigt tydlig nu när Moderaterna skyltar med en ung kvinna i Anna-König Jerlmyr i rollen som ledare för partiet, hon ser betydligt yngre ut än vad hon är och hon lyckas inte få något som helst förtroende bland väljarna.
Moderaterna med en ung blond kvinna i spetsen gjorde ett av sina sämsta val någonsin och tappade 1/3 av sina väljare. Är du representant för Feministiskt initiativ så kan det kanske vara positivt att vara en ung kvinna, men om du ska locka arbetare och konservativa väljare så ser vi att det inte funkar.
Moderaterna börjar nu närma sig en halvering under de år Moderaterna har skyltat med en ung kvinna som sin frontfigur.
För SD är det självklart det bästa om Jerlmyr sitter kvar så länge som möjligt just för att Moderaterna blöder väljare hela tiden framförallt till Sverigedemokraterna. SD ligger däremot helt rätt i att fronta en lugn stabil, folklig person i Peter Wallmark som helt säkert kommer locka stora väljargrupper, från Moderaterna och arbetarväljare från Socialdemokraterna. Precis som Sten Nordin gjorde vilket i sin tur resulterade i att Fredrik Reinfeldt fick makten i Sverige.
Det ska bli intressant att följa utvecklingen, men jag tror att för första gången har SD chans att bli en del av regeringsunderlaget kommande val, det är först nu man har en ledare som lockar stora väljargrupper i Stockholm och en partiledare som blir mer och mer populär.
Enligt opinionen har partiet växt med 37% sen Wallmark tog över. En fingervisning om att min analys ovan kan stämma.
https://www.facebook.com/sverigedemokraternastockholm/photos/a.448154041980496/2298718243590724/?type=3&theater