Citat:
Ursprungligen postat av
AussieRedMan
Behöver inte ha en permanent plats, kan plocka upp folk tex på stadsgården o sen ligga ute ca 1-2 veckor innan man måste in till hamn o tanka o fylla på mat.
Citat:
Ursprungligen postat av
morkfromork
Då måste det finnas läkare, frisörer, personal från AF, SIV mm. Ombord. Dessutom maxat med telefonlinjer, tvkanaler och internet, annars får de tokbryt av tristess i sina tvåmanshytter...
Tidigare utgick jag ifrån att båten ska vara förtöjd hela tiden men jag har börjat tvivla på detta.
Det här är förfrågningsunderlaget som man skickade ut i slutet på november förra året, jag vet inte om det är exakt samma upphandling men jag kan gott tänka mig att bägge upphandlingarna är snarlika varandra.
Citat:
Anläggningen ska vid uppdragets genomförande vara förtöjd i hamn i Sverige. Hamnen ska
vara belägen på fastlandet. Hamnen och kajplatsen ska vara tillgänglig och framkomlig för räddningstjänstens fordon. Kajen ska tåla last från räddningstjänstens fordon. Kajplatsen ska vara upplyst. Det bör finnas parkeringsplatser för Migrationsverkets personal inom hamnområdet eller dess omedelbara närhet.
Vid anläggningen ska det finnas en säker utemiljö. Detta innebär bl.a. mellan fartyg/bostadsplattform och kaj ska det finnas staket eller stängsel.
Den asylsökande ska med väg-, vatten- eller spårbunden kollektivtrafik kunna ta sig tur och
retur mellan anläggningen och ett av Migrationsverkets mottagningskontor (se bilagd karta,
bilaga 1). Den asylsökande ska även kunna färdas från anläggningen till allmänna serviceinrättningar, såsom förskola, skola, tandläkare, vårdcentral, bibliotek, affär etc i den omfattning som behövs.
Det ska gå att ta sig in och ur anläggningen på ett säkert sätt.
Landgången ska vara handikappanpassad, vilket bl.a. innebär att barnvagn och rullstol
ska kunna föras in och ut utan hinder. Landgången ska vara skyddstäckt.
Landgången och kajplatsen ska hållas fri från snö och is.
Det står uttryckligen att den asylsökande ska kunna ta sig till ett av Migrationsverkets mottagningskontor med någon form av kollektivtrafik, vilket även inkluderar båt.
Så vad jag förstår finns det möjligheter för båten att vara ute i vatten så länge det finns kollektivtrafik ut dit. Men då kommer givetvis nästa följdfråga, hur mycket kollektivtrafik har vi egentligen som är vattenbunden?
Ni kan läsa upphandlingen i sin helhet här.
Tillfälligt boende på passagerarfartyg/bostadsplattform