2016-02-20, 02:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
då skall båten vara vara i Norge om några timmar då ?
alltså vet dom vart båten ska ligga men vill iinte ge ut nån info om det ?
eller kan dom verkligen vara så dumma att man plocckar hem en så stor grej innan man hittat en plats till den ?

Ska kanske på service och underhåll? Fartyget kan vara chartrat, finns många möjliga anledningar.
Citera
2016-02-20, 03:00
Bannlyst
Hur är det med aircondition på sådana båtar. När sommaren kommer så kan det bli rätt varmt i Sverige, även om det inte är lika varmt som i Afrika.
Citera
2016-02-20, 03:07
Medlem
carass avatar
Hur är säkerheten på denna båt eller kryssningsfartyg?

Viking Line har massor av säkerhetspersonal och övervakningskameror och har ändå mängder av överfallsvåldtäkter och incidenter
Citera
2016-02-20, 03:13
Medlem
Dr.Rutigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Finns inget i dagsläget som talar för att det skulle bli annorlunda idag. Över 5000 291-koder på 3 månader. Då har man ändå inte lyckats 291-koda alla incidenterna, enligt en insideruppgift jag har tillgång till.

Jag gillar idén, men vilken skeppare skulle våga sig på en sådan färd. Man kommer snarare behöva anlita Maersk och deras fartyg.

Det sätter perspektiv på siffrorna eller hur? Helt barockt!

För att knorra till det ännu mer:

För varje uppsvälld somalie vi ser vagga runt på stan har vi avstått en läkaretjänst i ett år.

läkaren sörjer för sigsjälv och gör samtidigt nytta. Somalien bara levererar nya jobbtillfällen och håller svensken sysselsatt med ny menlös unge att försörja var 9.e månad
Citera
2016-02-20, 03:16
Medlem
Äntligen! Nu får Sverige en tankesmedja i världsklass med högutbildade människor från olika länder. Tänk vilka magiska uppfinningar som kan göras ! Bra tänkt Löven!
Citera
2016-02-20, 03:26
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
då skall båten vara vara i Norge om några timmar då ?
alltså vet dom vart båten ska ligga men vill iinte ge ut nån info om det ?
eller kan dom verkligen vara så dumma att man plocckar hem en så stor grej innan man hittat en plats till den ?
Behöver inte ha en permanent plats, kan plocka upp folk tex på stadsgården o sen ligga ute ca 1-2 veckor innan man måste in till hamn o tanka o fylla på mat.
Citera
2016-02-20, 07:05
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Behöver inte ha en permanent plats, kan plocka upp folk tex på stadsgården o sen ligga ute ca 1-2 veckor innan man måste in till hamn o tanka o fylla på mat.

Då måste det finnas läkare, frisörer, personal från AF, SIV mm. Ombord. Dessutom maxat med telefonlinjer, tvkanaler och internet, annars får de tokbryt av tristess i sina tvåmanshytter...
Citera
2016-02-20, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caras
Hur är säkerheten på denna båt eller kryssningsfartyg?

Viking Line har massor av säkerhetspersonal och övervakningskameror och har ändå mängder av överfallsvåldtäkter och incidenter
Dom som missköter sig kastas i vattnet. De är ju ankarbarn som ska bo där.
Senast redigerad av ramrod 2016-02-20 kl. 08:58.
Citera
2016-02-20, 09:17
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan

Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Då måste det finnas läkare, frisörer, personal från AF, SIV mm. Ombord. Dessutom maxat med telefonlinjer, tvkanaler och internet, annars får de tokbryt av tristess i sina tvåmanshytter...

Tidigare utgick jag ifrån att båten ska vara förtöjd hela tiden men jag har börjat tvivla på detta.
Det här är förfrågningsunderlaget som man skickade ut i slutet på november förra året, jag vet inte om det är exakt samma upphandling men jag kan gott tänka mig att bägge upphandlingarna är snarlika varandra.
Citat:
Anläggningen ska vid uppdragets genomförande vara förtöjd i hamn i Sverige. Hamnen ska
vara belägen på fastlandet. Hamnen och kajplatsen ska vara tillgänglig och framkomlig för räddningstjänstens fordon. Kajen ska tåla last från räddningstjänstens fordon. Kajplatsen ska vara upplyst. Det bör finnas parkeringsplatser för Migrationsverkets personal inom hamnområdet eller dess omedelbara närhet.

Vid anläggningen ska det finnas en säker utemiljö. Detta innebär bl.a. mellan fartyg/bostadsplattform och kaj ska det finnas staket eller stängsel.

Den asylsökande ska med väg-, vatten- eller spårbunden kollektivtrafik kunna ta sig tur och
retur mellan anläggningen och ett av Migrationsverkets mottagningskontor (se bilagd karta,
bilaga 1). Den asylsökande ska även kunna färdas från anläggningen till allmänna serviceinrättningar, såsom förskola, skola, tandläkare, vårdcentral, bibliotek, affär etc i den omfattning som behövs.

Det ska gå att ta sig in och ur anläggningen på ett säkert sätt.
Landgången ska vara handikappanpassad, vilket bl.a. innebär att barnvagn och rullstol
ska kunna föras in och ut utan hinder. Landgången ska vara skyddstäckt.
Landgången och kajplatsen ska hållas fri från snö och is.

Det står uttryckligen att den asylsökande ska kunna ta sig till ett av Migrationsverkets mottagningskontor med någon form av kollektivtrafik, vilket även inkluderar båt.
Så vad jag förstår finns det möjligheter för båten att vara ute i vatten så länge det finns kollektivtrafik ut dit. Men då kommer givetvis nästa följdfråga, hur mycket kollektivtrafik har vi egentligen som är vattenbunden?

Ni kan läsa upphandlingen i sin helhet här.
Tillfälligt boende på passagerarfartyg/bostadsplattform
Citera
2016-02-20, 09:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Tidigare utgick jag ifrån att båten ska vara förtöjd hela tiden men jag har börjat tvivla på detta.
Det här är förfrågningsunderlaget som man skickade ut i slutet på november förra året, jag vet inte om det är exakt samma upphandling men jag kan gott tänka mig att bägge upphandlingarna är snarlika varandra.

Det står uttryckligen att den asylsökande ska kunna ta sig till ett av Migrationsverkets mottagningskontor med någon form av kollektivtrafik, vilket även inkluderar båt.
Så vad jag förstår finns det möjligheter för båten att vara ute i vatten så länge det finns kollektivtrafik ut dit. Men då kommer givetvis nästa följdfråga, hur mycket kollektivtrafik har vi egentligen som är vattenbunden?

Ni kan läsa upphandlingen i sin helhet här.
Tillfälligt boende på passagerarfartyg/bostadsplattform
Dom kan använda en tender för transport, tex några livbåtar.
Citera
2016-02-20, 09:33
Medlem
Det står att den ska ligga förtöjd vid kaj under uppdragets genomförande. Med parkeringsmöjligheter på kajen.

Det blir nog svårt att kombinera det med att flyta runt.
Citera
2016-02-20, 09:34
Medlem
Badios avatar
Fartyget kom till Kristiansand igår kväll.

Citat:
I Kristiansand skal de siste forberedelsene gjøres før skipet kan tas i bruk som asylmottak i Sverige.

– Det skal brukes som et senter der de fleste funksjoner er samlet. Her får beboerne kost og losji ombord, og vi har klargjort rom for opplæring og har laget kontorer for dem som skal jobbe her. Det blir som en liten kommune, sier Espen Tandberg, leder og partner i selskapet Floating Accommodation,
http://www.nrk.no/sorlandet/dette-cr...ige-1.12812590
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in