2016-02-20, 02:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
d skall bten vara vara i Norge om ngra timmar d ?
allts vet dom vart bten ska ligga men vill iinte ge ut nn info om det ?
eller kan dom verkligen vara s dumma att man plocckar hem en s stor grej innan man hittat en plats till den ?

Ska kanske p service och underhll? Fartyget kan vara chartrat, finns mnga mjliga anledningar.
Citera
2016-02-20, 03:00
Bannlyst
Hur r det med aircondition p sdana btar. Nr sommaren kommer s kan det bli rtt varmt i Sverige, ven om det inte r lika varmt som i Afrika.
Citera
2016-02-20, 03:07
Medlem
carass avatar
Hur r skerheten p denna bt eller kryssningsfartyg?

Viking Line har massor av skerhetspersonal och vervakningskameror och har nd mngder av verfallsvldtkter och incidenter
Citera
2016-02-20, 03:13
Medlem
Dr.Rutigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Finns inget i dagslget som talar fr att det skulle bli annorlunda idag. ver 5000 291-koder p 3 mnader. D har man nd inte lyckats 291-koda alla incidenterna, enligt en insideruppgift jag har tillgng till.

Jag gillar idn, men vilken skeppare skulle vga sig p en sdan frd. Man kommer snarare behva anlita Maersk och deras fartyg.

Det stter perspektiv p siffrorna eller hur? Helt barockt!

Fr att knorra till det nnu mer:

Fr varje uppsvlld somalie vi ser vagga runt p stan har vi avsttt en lkaretjnst i ett r.

lkaren srjer fr sigsjlv och gr samtidigt nytta. Somalien bara levererar nya jobbtillfllen och hller svensken sysselsatt med ny menls unge att frsrja var 9.e mnad
Citera
2016-02-20, 03:16
Medlem
ntligen! Nu fr Sverige en tankesmedja i vrldsklass med hgutbildade mnniskor frn olika lnder. Tnk vilka magiska uppfinningar som kan gras ! Bra tnkt Lven!
Citera
2016-02-20, 03:26
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
d skall bten vara vara i Norge om ngra timmar d ?
allts vet dom vart bten ska ligga men vill iinte ge ut nn info om det ?
eller kan dom verkligen vara s dumma att man plocckar hem en s stor grej innan man hittat en plats till den ?
Behver inte ha en permanent plats, kan plocka upp folk tex p stadsgrden o sen ligga ute ca 1-2 veckor innan man mste in till hamn o tanka o fylla p mat.
Citera
2016-02-20, 07:05
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Behver inte ha en permanent plats, kan plocka upp folk tex p stadsgrden o sen ligga ute ca 1-2 veckor innan man mste in till hamn o tanka o fylla p mat.

D mste det finnas lkare, frisrer, personal frn AF, SIV mm. Ombord. Dessutom maxat med telefonlinjer, tvkanaler och internet, annars fr de tokbryt av tristess i sina tvmanshytter...
Citera
2016-02-20, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caras
Hur r skerheten p denna bt eller kryssningsfartyg?

Viking Line har massor av skerhetspersonal och vervakningskameror och har nd mngder av verfallsvldtkter och incidenter
Dom som misskter sig kastas i vattnet. De r ju ankarbarn som ska bo dr.
Senast redigerad av ramrod 2016-02-20 kl. 08:58.
Citera
2016-02-20, 09:17
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan

Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
D mste det finnas lkare, frisrer, personal frn AF, SIV mm. Ombord. Dessutom maxat med telefonlinjer, tvkanaler och internet, annars fr de tokbryt av tristess i sina tvmanshytter...

Tidigare utgick jag ifrn att bten ska vara frtjd hela tiden men jag har brjat tvivla p detta.
Det hr r frfrgningsunderlaget som man skickade ut i slutet p november frra ret, jag vet inte om det r exakt samma upphandling men jag kan gott tnka mig att bgge upphandlingarna r snarlika varandra.
Citat:
Anlggningen ska vid uppdragets genomfrande vara frtjd i hamn i Sverige. Hamnen ska
vara belgen p fastlandet. Hamnen och kajplatsen ska vara tillgnglig och framkomlig fr rddningstjnstens fordon. Kajen ska tla last frn rddningstjnstens fordon. Kajplatsen ska vara upplyst. Det br finnas parkeringsplatser fr Migrationsverkets personal inom hamnomrdet eller dess omedelbara nrhet.

Vid anlggningen ska det finnas en sker utemilj. Detta innebr bl.a. mellan fartyg/bostadsplattform och kaj ska det finnas staket eller stngsel.

Den asylskande ska med vg-, vatten- eller sprbunden kollektivtrafik kunna ta sig tur och
retur mellan anlggningen och ett av Migrationsverkets mottagningskontor (se bilagd karta,
bilaga 1). Den asylskande ska ven kunna frdas frn anlggningen till allmnna serviceinrttningar, ssom frskola, skola, tandlkare, vrdcentral, bibliotek, affr etc i den omfattning som behvs.

Det ska g att ta sig in och ur anlggningen p ett skert stt.
Landgngen ska vara handikappanpassad, vilket bl.a. innebr att barnvagn och rullstol
ska kunna fras in och ut utan hinder. Landgngen ska vara skyddstckt.
Landgngen och kajplatsen ska hllas fri frn sn och is.

Det str uttryckligen att den asylskande ska kunna ta sig till ett av Migrationsverkets mottagningskontor med ngon form av kollektivtrafik, vilket ven inkluderar bt.
S vad jag frstr finns det mjligheter fr bten att vara ute i vatten s lnge det finns kollektivtrafik ut dit. Men d kommer givetvis nsta fljdfrga, hur mycket kollektivtrafik har vi egentligen som r vattenbunden?

Ni kan lsa upphandlingen i sin helhet hr.
Tillflligt boende p passagerarfartyg/bostadsplattform
Citera
2016-02-20, 09:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Tidigare utgick jag ifrn att bten ska vara frtjd hela tiden men jag har brjat tvivla p detta.
Det hr r frfrgningsunderlaget som man skickade ut i slutet p november frra ret, jag vet inte om det r exakt samma upphandling men jag kan gott tnka mig att bgge upphandlingarna r snarlika varandra.

Det str uttryckligen att den asylskande ska kunna ta sig till ett av Migrationsverkets mottagningskontor med ngon form av kollektivtrafik, vilket ven inkluderar bt.
S vad jag frstr finns det mjligheter fr bten att vara ute i vatten s lnge det finns kollektivtrafik ut dit. Men d kommer givetvis nsta fljdfrga, hur mycket kollektivtrafik har vi egentligen som r vattenbunden?

Ni kan lsa upphandlingen i sin helhet hr.
Tillflligt boende p passagerarfartyg/bostadsplattform
Dom kan anvnda en tender fr transport, tex ngra livbtar.
Citera
2016-02-20, 09:33
Medlem
Det str att den ska ligga frtjd vid kaj under uppdragets genomfrande. Med parkeringsmjligheter p kajen.

Det blir nog svrt att kombinera det med att flyta runt.
Citera
2016-02-20, 09:34
Medlem
Badios avatar
Fartyget kom till Kristiansand igr kvll.

Citat:
I Kristiansand skal de siste forberedelsene gjres fr skipet kan tas i bruk som asylmottak i Sverige.

Det skal brukes som et senter der de fleste funksjoner er samlet. Her fr beboerne kost og losji ombord, og vi har klargjort rom for opplring og har laget kontorer for dem som skal jobbe her. Det blir som en liten kommune, sier Espen Tandberg, leder og partner i selskapet Floating Accommodation,
http://www.nrk.no/sorlandet/dette-cr...ige-1.12812590
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in