2016-07-20, 20:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Ocean Gala har vid datumet för verksamhetsstart haft alla tillstånd för att bedriva ett asylboende. Eventuella tillstånd och krav som åligger tredje part (hamnen) kan inte utpekas som orsak till att häva ett ingånget avtal mellan första och andra part (MV resp FA). Detta är grunden i svensk avtalsrätt och FA kommer ha ett vattentätt fall i händelse av att MV inte kommer betala sina fakturor.
Nja, det är grundläggande om du skall bedriva verksamhet på fartyg att inte bara fartyget, besättning mm uppfyller alla krav, du måste även ha tillstånd att bedriva verksamheten i den hamn du ligger i.

Jmf Hilma af Klint, hotell och krogbåt i Sthlm, tvingades flytta pga Slussenbygget, fick ny plats vid Norrmälarstrand. Några boende klagade och vann, fartyget bogserades till en annan kaj på Södermälarstrand, dock var inte den kajplatsen stadsplanerd som kajplats för hotell och krogverksamhet utan som hamn. Sthlms stad kan således inte låta Hilma af Klint koppla upp sig med el, vatten och avlopp.

Betydligt värre fall anser jag, i det här fallet har asylturistbåtens ägare fullständigt skitit i att ha en dialog med berörda kommuner och länsstyrelse.
Citera
2016-07-20, 20:32
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Men i kontraktet står det ju att erhållandet av SAMTLIGA tillstånd som krävs för uppdragets genomförande åvilar leverantören. Innefattar inte det även tillstånd som behövs för hamnen?

Ja, så tänker jag också. Det borde väl åligga leverantören att skaffa alla de tillstånd som behövs för att teckna avtal med MV.
MV har väl inte tecknat separat avtal med hamnägaren?
Så säjer mitt sunda (nåja) förnuft men det är inte alltid i överensstämmelse med gällande lagar.
Citera
2016-07-20, 22:15
Medlem
Nu har Allehanda tagit upp det också.

http://www.allehanda.se/vasternorrla...ren-far-respit

Citat:
Som vi ser det framstår det just nu som att man löst de problem som funnits och ligger till grund för Länsstyrelsens beslut.

Som sagt betyder det ju fortfarande inte att FA hade alla tillstånd klara tidigare. Om hamnägaren vinner eller inte borde ju inte spela någon roll, väl?
Citera
2016-07-21, 09:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nu har Allehanda tagit upp det också.

http://www.allehanda.se/vasternorrla...ren-far-respit

Som sagt betyder det ju fortfarande inte att FA hade alla tillstånd klara tidigare. Om hamnägaren vinner eller inte borde ju inte spela någon roll, väl?
Precis, finns det en stupstock i avtalet så finns det, samma lika vid all offentlig upphandling, uppfyller man inte alla skallkrav så åker man ut.
Är det en hävningsgrund enligt avtalet så är det.
Citera
2016-07-21, 09:42
Medlem
Var är hamnägaren?

Denne person är väl den som avgör vad den lämnar ut för tillstånd men kan naturligtvis inte bryta mot andra åtaganden som den är skyldig att hålla sig till.

Om hamnägaren inte finns där så undrar jag vem som för dennes talan?
Citera
2016-07-21, 11:33
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evets
Var är hamnägaren?

Denne person är väl den som avgör vad den lämnar ut för tillstånd men kan naturligtvis inte bryta mot andra åtaganden som den är skyldig att hålla sig till.

Om hamnägaren inte finns där så undrar jag vem som för dennes talan?

Jag tror han finns när han själv vill. Kommunicerar säkert via jurister.
Han, eller rättare sagt avtalet han har med vem det vara månde skulle bringa ljus över hela den här farsen.
Citera
2016-07-21, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag tror han finns när han själv vill. Kommunicerar säkert via jurister.
Han, eller rättare sagt avtalet han har med vem det vara månde skulle bringa ljus över hela den här farsen.

Jag känner också att det avtalet är den springande punkten. För det är ju onekligen så att har han rätt att godkänna ett fartyg som detta och har gjort det så har ju FA i alla fall i denna delen uppfyllt de krav som MV har ställt på dem.

Dock är det högst märkligt att han inte nämns i media men jag kanske bara har missat det?
Citera
2016-07-22, 15:07
Medlem
Tandberg går ut med en belöning till de som kan hjälpa dem "avslöja myglet bakom kulisserna" (http://www.allehanda.se/vasternorrla...t-i-kulisserna) samtidigt bekräftar justitiedepartementet att de fått mail av Fred Nilsson på kommunen (http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...-om-ocean-gala)

Citat:
"Kommunalrådet i Härnösand mailade en politiskt sakkunnig hos justitie- och migrationsminister Morgan Johansson angående sin oro. Mailet har delgivits statsrådet och andra i den politiska staben”, skriver han och fortsätter:

”Kommunalrådet kontaktade sedan politiskt sakkunnige via Facebook. Ministern har informerats.
Facebook-konversationen och epost-meddelanden har lämnats ut och finns tillgängliga som allmän handling.
Inga åtgärder vidtogs från departementets sida med anledning av informationen. Frågan hanteras av ansvarig myndighet.”

Tandberg går också ut i media och säger sig vilja ta emot asylflyktingar från den båt som skulle legat i Gävle. Migrationsverket vill knappt kommentera.

Citat:
Migrationverkets presstjänst kommenterar Tandbergs senaste utspel:

– Vi har sedan en tid tillbaka en pågående dialog medleverantören. Vi har inte för avsikt att föra denna i media och har därföringen ytterligare kommentar i frågan, säger Alexandra Elias.

Nu är frågan vilken leverantör Migrationsverket för en dialog med. Är det FA eller Tec Farragon Alexandra menar?

Vilken soppa.
Citera
2016-07-22, 15:16
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:

Nu är frågan vilken leverantör Migrationsverket för en dialog med. Är det FA eller Tec Farragon Alexandra menar?

Vilken soppa.
Båda två antar jag. Men det är nog inte så att de sitter och mailar varandra dagarna i ända, utan det går säkert veckor mellan de olika kontakttillfällerna. För en som är beroende av myndighters beslut är sådan veckor väldigt långa.
FA kanske mailbombar mv och andra instanser men det hjälper inte. De borde vara desperata över att få slutliga besked för att minimera förlusterna genom att gå ur projektet, eller satsa på en stämning. För dem är tid stora pengar nu.
Citera
2016-07-22, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Båda två antar jag. Men det är nog inte så att de sitter och mailar varandra dagarna i ända, utan det går säkert veckor mellan de olika kontakttillfällerna. För en som är beroende av myndighters beslut är sådan veckor väldigt långa.
FA kanske mailbombar mv och andra instanser men det hjälper inte. De borde vara desperata över att få slutliga besked för att minimera förlusterna genom att gå ur projektet, eller satsa på en stämning. För dem är tid stora pengar nu.

Hoppas den vidrige norrmannen går med brakförluster. Skulle gärna pissa på hans grav.
Citera
2016-07-22, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Länsstyrelsen är tillståndsmyndighet för hamnar att hantera olika typer av fartyg utifrån deras syfte. Lagstiftningen som länsstyrelsen bland annat lutar sig mot är miljöbalken, och rättsliga processer avgörs i mark- och miljödomstolen.
Ocean Gala är ett passagerarfartyg oavsett hur många passagerare man har ombord när man anlöper en hamn, och om hamnen saknar tillstånd för att hantera passagerartrafik/fartyg så måste man först ansöka om dispens (om det ens är möjligt). Hamnen i Utansjö har (enligt länsstyrelsen) enbart tillstånd att lasta och lossa gods, inte att hantera passagerare.

Floating Accomodation AB har tidigare, för att försöka slippa kravet på bygglov, hävdat att Ocean Gala just är ett passagerarfartyg och då inte ska ses som ett permanent boende. Hade de hävdat permanent boende är det möjligt att länsstyrelsen hade låtit dem anlöpa hamnen, men å andra sidan hade kommunen istället smällt dem på fingrarna för svartbygge...

FA gör allt för att MV ska teckna avtal med dem, något som MV alltså inte behöver då FA inte har sina tillstånd i ordning.
Ett passagerar fartyg utan passagerare är ett helt vanligt tomt fartyg och behöver inget speciellt tillstånd för att anlöpa en hamn. Att embarkera eller debarkera ifrån utlandet kommande passagerare fodrar däremot tillstånd. Fram med reglerna istället för att komma med egna fantasitolkningar av regler. Visst av miljöskäl kan länsstyrelsen i efterhand förbjuda viss verksamhet , men de kanske skall akta sig så de inte biter sig själv i svansen med tanke på kryssningstrafiken.
Citera
2016-07-28, 14:42
Medlem
LaScalas avatar
Jag trodde det hade hänt mycket under de dagar jag varit borta från Flashback.
Inga nyheter alls?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in