Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-17, 07:24
  #1
Medlem
Ördögs avatar
I en ny finländsk rapport varnas för de svåra hot mot säkerheten och den brottslighet som invandringen för med sig. Rapporten blir offentlig på fredag (19 februari), men Helsingin Sanomat kan berätta om den redan idag.

De som kan finska kan läsa artikeln och de snabbt inforsande kommentarerna här. Jag försöker åstadkomma en sorts sammanfattning. Språket i rapporten och artikeln är inte så där jätteledigt, utan nedtyngt av byråkratiska konstruktioner - jag ber om ursäkt om min morgonmosiga hjärna inte förmår översätta dem bättre.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1455601268632

Studien, som har bekostats av statsrådet och genomförts vid Polisyrkeshögskolan, slår fast att läget inom invandringspolitiken är bekymmersamt, ställvis hopplöst. Polisen, tullen och gränsbevakningen kan med nöd och näppe klara av den nuvarande situationen.

Finland har inte ens hittills haft någon framgång med integreringen av nyanlända. Och i fjol fick landet ta emot tio gånger fler asylsökande än året innan, samtidigt som landets ekonomi är i kris.

En tiodubbling av asylansökningarna under mindre än ett år har avslöjat många sårbara punkter i samhället och utmanat våra traditionella sätt att upprätthålla säkerheten, lyder en formulering.

Studien pekar på problem av olika slag. Brottslighet och oroligheter på asylmottagningarna nämns, vidare segregering mellan bostadsområden, ökad ojämlikhet mellan invandrare av olika nationaliteter, samt välfärdsunderskott och ökad otrygghet bland andra generationens invandrare.

Forskarna pekar på att det i södra och mellersta Sverige finns 55 områden där lokala kriminella nätverk vållar otrygghet.

Rapporten noterar även att den allmänna opinionen kring invandring är ytterst delad. Det gör det svårare att nå en gemensam åsikt.

För att få bukt med krisen behövs kraftig politisk styrning och innovativa lösningar, heter det vidare.

Det är uppenbart att om den okontrollerade invandringen fortsätter i samma skala i åratal, kan ingen europeisk stat klara det utan att samhällsfreden rubbas. Utvecklingen i Sveriges större städer är ett exempel på det, fastslår studien.

I en faktaruta räknas följande säkerhetshot upp:

Citat:
  • Livs-, rese- och placeringsförsäkringar kan användas till finansiering av terrorism.
  • Försök görs att systematiskt radikalisera asylsökande genom skapande av konflikter mellan dem och den infödda befolkningen.
  • Majoriteten av invandrarna sysselsätts huvudsakligen inom låglönesektorn.
  • Organiserad brottslighet utnyttjar invandrare.
  • Förmågan att ta itu med det interna, könsligt betingade våldet i familjer och släkter med utländsk bakgrund (hedersmord, tvångs- och barnäktenskap, könsstympning) är på sin höjd nöjaktig.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2016-02-17 kl. 07:40.
Citera
2016-02-17, 08:02
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
I en ny finländsk rapport varnas för de svåra hot mot säkerheten och den brottslighet som invandringen för med sig. Rapporten blir offentlig på fredag (19 februari), men Helsingin Sanomat kan berätta om den redan idag.

De som kan finska kan läsa artikeln och de snabbt inforsande kommentarerna här. Jag försöker åstadkomma en sorts sammanfattning. Språket i rapporten och artikeln är inte så där jätteledigt, utan nedtyngt av byråkratiska konstruktioner - jag ber om ursäkt om min morgonmosiga hjärna inte förmår översätta dem bättre.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1455601268632

Studien, som har bekostats av statsrådet och genomförts vid Polisyrkeshögskolan, slår fast att läget inom invandringspolitiken är bekymmersamt, ställvis hopplöst. Polisen, tullen och gränsbevakningen kan med nöd och näppe klara av den nuvarande situationen.

Finland har inte ens hittills haft någon framgång med integreringen av nyanlända. Och i fjol fick landet ta emot tio gånger fler asylsökande än året innan, samtidigt som landets ekonomi är i kris.

En tiodubbling av asylansökningarna under mindre än ett år har avslöjat många sårbara punkter i samhället och utmanat våra traditionella sätt att upprätthålla säkerheten, lyder en formulering.

Studien pekar på problem av olika slag. Brottslighet och oroligheter på asylmottagningarna nämns, vidare segregering mellan bostadsområden, ökad ojämlikhet mellan invandrare av olika nationaliteter, samt välfärdsunderskott och ökad otrygghet bland andra generationens invandrare.

Forskarna pekar på att det i södra och mellersta Sverige finns 55 områden där lokala kriminella nätverk vållar otrygghet.

Rapporten noterar även att den allmänna opinionen kring invandring är ytterst delad. Det gör det svårare att nå en gemensam åsikt.

För att få bukt med krisen behövs kraftig politisk styrning och innovativa lösningar, heter det vidare.

Det är uppenbart att om den okontrollerade invandringen fortsätter i samma skala i åratal, kan ingen europeisk stat klara det utan att samhällsfreden rubbas. Utvecklingen i Sveriges större städer är ett exempel på det, fastslår studien.

I en faktaruta räknas följande säkerhetshot upp:
Här slår man huvudet på spiken. Hur ska det gå för Sverige? Man bara undrar.
Citera
2016-02-17, 08:08
  #3
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyckolandet
Här slår man huvudet på spiken. Hur ska det gå för Sverige? Man bara undrar.


Det är väl ingen som längre undrar hur det kommer gå? Sverige står med de mörkaste mörkermännen jordklotet har skapat. Vi ger dem pengar, bostäder, utbildning, vård och vääääldigt förmånliga snabbspår och till och med frikort att stå utanför lagen och samhället och köra sitt race - ÄNDÅ funkar det inte. Hur kommer det gå.... ja hur kommer det gå... Vi var inte ens klara med 80, 90 och 00-talets integration(stort misslyckande på många områden med många utanförskapsområden och till och med no-go-zoner), och så gör vi så här, och fortsätter trots att det syns över ytan nu. Hur kommer det gå!
Citera
2016-02-17, 09:24
  #4
Medlem
augusta66s avatar
Sverige har ju tyvärr blivit Nordens skräckexempel vad gäller migrationspolitik och integration av invandrare.

Var en artikel i danska Kristeligt Dagblad igår - här var utgångspunkten svenska polisens nödrop, det att man helt enkelt inte klarar av att garantera säkerheten i samhället, områden man inte går in i utan dubbelbemanning, religiös extremism, kriminella gäng och senast mängden av flyktingar som man från svenskt håll har accepterat (och väl i princip fortfarande önskar)

Orsaker som anges är den svenska tystnadskulturen, där man inte öppet vill (eller har tillåtits) ta debatten om dessa ämnen. Nu står väsentliga samhällsinstitutioner inför risken att bryta ihop (kollaps) och man tvingas diskutera detta, men hur många av de som sitter i maktpositioner lyssnar?


Ranstorp (terrorexperten) citeras:
Citat:
”I de værste områder har ekstremister overtaget, mens svenskerne apatiske ser til. Hele retsfølelsen og trygheden er truet af, at politiet er ved at bukke under, og det ser kun ud til at blive værre,” siger han.

Politiets situation er et symptom på et større samfundsproblem, hvor kløfterne er blevet enorme, men det betyder ikke, at der bliver reageret. De almindelige svenskere sidder i centrum af storbyerne og nægter at se, hvad der sker, for i deres verdensbillede er der ingen problemer.

Advarselssignaler rækker ikke, og der skal ske et totalt kollaps hos politiet, før det ændrer noget. Vi står i en katastrofal situation med voksende kløfter mellem indvandrerne i forstæderne og resten af samfundet. Det skaber højreekstremisme og islamisk radikalisering,” vurderer han.

Källa: http://www.kristeligt-dagblad.dk/udl...uet-af-kollaps


Väldigt trist att se detta ske - Sverige har i många år varit ett föregångsland (folkhemmet, jämställdheten etc...) , men nu skakar grannarna på huvudet av detta landet. Inte så mycket p g a att Sverige vill hjälpa folk i nöd, men att detta har gått för långt.

Varför det har tillåtits är det nog flera bud på - vissa vill påpeka att man faktisk var uppmärksamma på denna utvecklingen (Lucibeslutet '89), men att politiska krafter (både sossar och borgerliga) senare såg bort från detta och istället lät sig styra av korrekthet (alltid denna jävla svenska korrekthet) och naiva föreställnigen om att det nog skulle gå på lång sikt.

Efter tre decennier där Sverige har mer än burit sin börda vad gäller internationella konflikter som Balkan, Afrikas Horn, Irakkriget och Syrien-konflikten, får man nog ha lov att påstå att Sveriges hjälp inte har gjort någon större skillnad ute i världen (folk fortsätter ju antingen kriga eller fly) - ej heller har det fört med sig större framgångar för det svenska samhället.
Dom som har kommit till Sverige har det nog bättre (i jämförelse med vad de kom ifrån), men de som betalar (herr och fru Svensson) har ju för flertalets del fått det sämre (vård, skola, trygghet) - trist, Sverige förtjänar bättre.
Citera
2016-02-17, 09:57
  #5
Medlem
Jag kastar mig in i debatten, det som lange brydde mig var att alla politiska partier drog at samma hall med invandringen, normalt sa brukar det ju vara en rejal berlinmur, om ett block vill ha invandring vill det andra ha stangda granser.

Min take pa detta ar foljande utan inbordes rangordning -

-EU/USA har startat alla krigen som flyktingarna kommer ifran, en agenda finns sannolikt fran USA, mycket konspirationer forstas men man kan anta att nagot ligger bakom.

-Ryssland sag sin chans att skapa lite kaos i EU med hjalp av Turkiet och Grekland (dom hade tat kontakt innan denna kris skapades)

-Islam/muslimer ar ganska pigga pa att destabilisera lander och paverka inifran, invandring har fungerat ypperligt och det finns ganska mycket bevis pa vad som predikas i moskeer till skillnad mot vad vi far hora i svenska kyrkan och det ar mycket gruppmentalitet sa man kan styra hjorden i en riktning sas.

-Alliansen/M ville skapa en underklass, det gynnar de rika/foretag etc. Allt prat om lagre loner ar ett tydligt bevis pa detta.

-S/V vill ha valboskap, det har ingatts ett avtal med muslimska organisationer att skrubba varandras ryggar. Den gamla arbetarklassen gick over till moderaterna och S hotades av kollaps, muslimerna blev utvagen.

-Mp gissar jag ar ganska infiltrerade av muslimer.

-Sedan har vi ett helt gang godhetsknarkare, nyttiga idioter om du sa vill. Jag var sjalv likadan nar jag forst flyttade till afrika men det ar nu avhyvlat sedan lange.

Detta kan bara sluta pa tva satt, muslimerna flyttar fram sina positioner i landet och dom kommer bara gynna sina egna.
Sverige sager stopp och det blir nagon form av apartheid mot muslimer.

Min take ar att de muslimer som kommit tidigare har ofta varit nagorlunda sekular medelklass som gatt att integrera, dom kom av egen vilja.
De som nu foses mot europa ar en helt annan breed och ointegrerbara.
Citera
2016-02-17, 10:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag kastar mig in i debatten, det som lange brydde mig var att alla politiska partier drog at samma hall med invandringen, normalt sa brukar det ju vara en rejal berlinmur, om ett block vill ha invandring vill det andra ha stangda granser.

Min take pa detta ar foljande utan inbordes rangordning -

-EU/USA har startat alla krigen som flyktingarna kommer ifran, en agenda finns sannolikt fran USA, mycket konspirationer forstas men man kan anta att nagot ligger bakom.

-Ryssland sag sin chans att skapa lite kaos i EU med hjalp av Turkiet och Grekland (dom hade tat kontakt innan denna kris skapades)

-Islam/muslimer ar ganska pigga pa att destabilisera lander och paverka inifran, invandring har fungerat ypperligt och det finns ganska mycket bevis pa vad som predikas i moskeer till skillnad mot vad vi far hora i svenska kyrkan och det ar mycket gruppmentalitet sa man kan styra hjorden i en riktning sas.

-Alliansen/M ville skapa en underklass, det gynnar de rika/foretag etc. Allt prat om lagre loner ar ett tydligt bevis pa detta.

-S/V vill ha valboskap, det har ingatts ett avtal med muslimska organisationer att skrubba varandras ryggar. Den gamla arbetarklassen gick over till moderaterna och S hotades av kollaps, muslimerna blev utvagen.

-Mp gissar jag ar ganska infiltrerade av muslimer.

-Sedan har vi ett helt gang godhetsknarkare, nyttiga idioter om du sa vill. Jag var sjalv likadan nar jag forst flyttade till afrika men det ar nu avhyvlat sedan lange.

Detta kan bara sluta pa tva satt, muslimerna flyttar fram sina positioner i landet och dom kommer bara gynna sina egna.
Sverige sager stopp och det blir nagon form av apartheid mot muslimer.

Min take ar att de muslimer som kommit tidigare har ofta varit nagorlunda sekular medelklass som gatt att integrera, dom kom av egen vilja.
De som nu foses mot europa ar en helt annan breed och ointegrerbara.

Har aldrig läst så mycket korkat skitsnack i ett och samma inlägg på flashback förut.
Citera
2016-02-17, 10:39
  #7
Medlem
Citat:
Grishka Har aldrig läst så mycket korkat skitsnack i ett och samma inlägg på flashback förut.

Idiot,

Med tanke pa att det mesta gar att belagga med fakta om du bara foljt mediaflodet senaste aret sa maste du bott under en sten,

Vi borjar med ett par av de enklaste -

Att S ingatt ett avtal med muslimska organisationer, det brevet har publicerats pa en hel del siter typ ledarsidorna.

Kaplan ar ganska radikal och Mp, han har ju spenderat halva sin mandatperiod i turkiet och har nara kopplingar med Erdogans administration.

Flyktingvagen upp genom europa, ingen direkt hemlighet att Turkiet oppnade portarna i somras, har du legat i ide.

Har USA startat krigen i mellanostern eller inte?

Och nu kanske till det mer spekulativa ( med det menat att jag inte kan vifta med ett signerat dokument)

Varfor star Reinfeldt i finland forra veckan och hyllar forstsatt stor invandring?
Ringer det inga varningsklockor?
Alliansen har pa bred front gatt ut med krav om lonesankningar, och bromsar stopp pa invandringen.
Tom. du borde kunna lagga ihop 1+1

Att det skulle vara positivt for ryssland med ett svagare EU ar inte direkt nagon hemlighet, att dom underblast flyktingvagen har jag inget bevis for men etablerad media har skrivit om detta.

Och nu till min slutsats som kanske var det som retade upp dig.

Tror du pa fullaste allvar att det gar att integrera 20-30 ariga nastan analfabeter med den kulturella bakgrunden?
HAr bott i afrika i 10ar och slappt tanken om att alla kan andras och integreras.

Vad gora? hardare regler for terror-resor (resor till MENA) och hatpredikningar (de flesta moskeer) och att skicka cash till MENA och polisen kommer hardbevaka arabiska ungdomsgang for det ar dom som begar valdtakter etc. - ganska mycket apartheid eftersom det riktar sig till en speciell grupp?
Citera
2016-02-17, 10:46
  #8
Medlem
Migrationshaveriet gäller inte bara Sverige. Även Danmark och Norge har i stort sätt samma problem med utanförskapsområden som Sverige.

Kanske Finland kommer att klara sig. Men bara kanske. Den förre moderate statsministern Fredrik Reinfeldt var för någon vecka sedan i Finland och försökte sälja på finnarna Svensk migrationspolitik. Bara att hoppas på att finnarna inte lyssnade på galningen.
Citera
2016-02-17, 11:15
  #9
Medlem
augusta66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Migrationshaveriet gäller inte bara Sverige. Även Danmark och Norge har i stort sätt samma problem med utanförskapsområden som Sverige.

Kanske Finland kommer att klara sig. Men bara kanske. Den förre moderate statsministern Fredrik Reinfeldt var för någon vecka sedan i Finland och försökte sälja på finnarna Svensk migrationspolitik. Bara att hoppas på att finnarna inte lyssnade på galningen.

I Danmark opererar man med en s k 'ghettolista' - områden där man har betraktliga problem med integration, arbetslöshet och generell trygghet, här är utvecklingen att man har färre år för år. Senaste uppgörelsen visade 25 områden. Man har även skärpt kraven till de som kommer i dessa år från länder vars medborgare har störst risk att hamna i s k utanförskap (MENA, Afrika) - allt för att undgå hamna i samma fälla som Sverige.

Framtiden vill visa om DK gör rätt.....

Ghettolistan i DK/ 2015


officiell lista (pdf) från Udlændinge- Integrations og Boligministeriet
http://uibm.dk/filer/bolig/ghettolis...-2015-docx.pdf
__________________
Senast redigerad av augusta66 2016-02-17 kl. 11:27.
Citera
2016-02-17, 15:23
  #10
Medlem
Ördögs avatar
Nu har även annars så PK-anfäktade Hufvudstadsbladet synart rapporten. Artikeln kräver inloggning, men jag lägger in valda delar - däribland dem, där Svärrje anförs som avskräckande exempel.

Rapport: Invandringen hotar kraftigt vår säkerhet
https://www.hbl.fi/artikel/invandrin...var-sakerhet/#

Citat:
Närmare trehundra personer i Finland har terrorismanknytning. Den organiserade brottsligheten tar ett allt hårdare grepp om invandrarna och Finland har lyckats sämst inom OECD i integrering. Det hävdar en rapport som statsrådet beställt.

Finland, liksom hela Europa, förutspås en dyster framtid i rapporten som varnar för samhällets sårbarhet. Det värsta scenariot är att tio- eller hundratusentals flyktingar försöker komma in i landet. Det skulle ha svåra konsekvenser för den interna säkerheten eftersom polis, tull och gränsbevakning med nöd klarar av dagens situation, heter det i rapporten.
----
Varnande exempel hittar man i Sverige där 55 geografiska områden i södra och mellersta delen av landet redan nu behärskas av organiserade kriminella nätverk som förorsakar betydande otrygghet. Samma utveckling förutspås hos oss.

"Inget europeiskt lands samhällsfred och -ekonomi klarar av en fortsatt otyglad invandring. De stora svenska städernas utveckling och politiska helomvändning hösten 2015 är ett tecken på detta", står det i rapporten.
----
Rapporten hänvisar till en färsk nationell riskanalys som påpekar att invandrarföreningar kan utnyttjas för finansiering av terrorism. Förundersökningsmyndigheter och åklagare anser att det är ett faktum redan nu. Utsökningsmyndigheterna har indikationer på att socialunderstöd som utbetalas åt personer med utländsk bakgrund flyter utomlands. Liv- och reseförsäkringar tas åt personer som reser till konfliktområden och ersättningarna går direkt eller indirekt till terroristorganisationer.

I Norge har man upptäckt flera personer med terrorismbindningar till och med bland kvotflyktingarna. Norsk polis har hittat vålds- och avrättningsvideor i hundratals flyktingmobiler, som visserligen kan ha laddats ner som bevismaterial.

I Finland har cirka 300 individer med terrorismkoppling identifierats.
----
Både i Norge och Finland gör sig personer med flyktingbakgrund skyldiga till relativt sett fler vålds- och egendomsbrott än majoritetsbefolkningen.
----
Författarna till rapporten försöker hitta lärdomar från misstag som begåtts i Sverige. Bland annat finns ett klart samband mellan fattigdom och bostadsort. Invandrare som stannat kvar i invandrartäta bostadsområden eller gift sig med en annan invandrare klarar sig sämre i arbetslivet än de som hittat svenska partner eller flyttat bort.

Det finns också stora skillnader mellan hur olika nationaliteter hittar jobb. Bäst klarar sig flyktingar från det forna Jugoslavien och Irak. Invandrare som kommit för jobbens skull har däremot en bättre sysselsättningsgrad än infödda svenskar.

I Finland fortsätter segregeringen i förorterna att öka. Kråkkärrets bostadsområde i Åbo är vårt lands relativt sett mest utländska. 42 procent av de 9 000 invånarna talar något annat språk än finska eller svenska.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2016-02-17 kl. 15:27.
Citera
2016-02-17, 21:07
  #11
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag kastar mig in i debatten.
Lyssna inte på Grishkas totalt innehållslösa kommentar. Håller man inte med ska man argumentera emot, eller skriva något annat matigt, annars kan man låta bli, tycker jag.

Jag håller med i allt du skrev, bortsett från det om USA. För mig är det självklart att USA inte vill destabilisera Europa genom att pumpa in flyktingar från Tredje världen. De har helt enkelt inget att vinna på det. Flera av Amerikas närmsta allierade finns i Europa. Kulturen, religionen och människorna är likartade. Detta vill inte USA förstöra.

Förvisso har de krigat en hel del i Mellanöstern. En anledning är olja. En annan är maktspel. De vill fortsätta vara världens enda riktiga supermakt. En tredje är att de vill bekämpa terrorism, som utgör ett reellt hot mot USA. Den ökade införseln av islamistiska terrorister och islamska kolonisatörer i Europa är en extremt tråkig bieffekt, men det var aldrig Amerikas avsikt. För många av dessa muslimer kommer att ta sig till USA, och Obama och vissa andra talar också om att även USA skulle behöva ta emot fler muslimer direkt från Mellanöstern.
Citera
2016-02-18, 00:15
  #12
Medlem
Since1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Lyssna inte på Grishkas totalt innehållslösa kommentar. Håller man inte med ska man argumentera emot, eller skriva något annat matigt, annars kan man låta bli, tycker jag.

Jag håller med i allt du skrev, bortsett från det om USA. För mig är det självklart att USA inte vill destabilisera Europa genom att pumpa in flyktingar från Tredje världen. De har helt enkelt inget att vinna på det. Flera av Amerikas närmsta allierade finns i Europa. Kulturen, religionen och människorna är likartade. Detta vill inte USA förstöra.

Förvisso har de krigat en hel del i Mellanöstern. En anledning är olja. En annan är maktspel. De vill fortsätta vara världens enda riktiga supermakt. En tredje är att de vill bekämpa terrorism, som utgör ett reellt hot mot USA. Den ökade införseln av islamistiska terrorister och islamska kolonisatörer i Europa är en extremt tråkig bieffekt, men det var aldrig Amerikas avsikt. För många av dessa muslimer kommer att ta sig till USA, och Obama och vissa andra talar också om att även USA skulle behöva ta emot fler muslimer direkt från Mellanöstern.

Du va inge vidare smart du. USA är allierade med vissa länder i europa för att dom länderna utgör ett hot mot USA's makt. Att man i krig allierar sig med dom andra starka parterna till en början för att få ut det största hotet är ingen nyhet. Men när det inte finns några starka fiendemakter kvar att vinna mark av vänder sig dom allierade mot varandra. Tror dock inte att det är just USA som helhet som har detta som agenda, utan att det som vanligt är judarna som fortsätter sitt uppdrag att förslava världen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback