• 1
  • 2
2016-02-18, 02:24
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Det görs upp i godo alltså, fast blir trist om den som får pengarna ändrar sig och vill ha en rättegång ändå och 5000 till...
Det finns alltid möjlighet till att använda våld i dessa tillfällen.
Citera
2016-02-18, 15:23
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Det görs upp i godo alltså, fast blir trist om den som får pengarna ändrar sig och vill ha en rättegång ändå och 5000 till...

Når man en förlikning enligt de regler som finns uppställda så kan man inte ångra sig och kräva mer pengar vid en rättegång eftersom frågan redan är avgjord. Nackdelen för den misstänkte är att förlikningen inte har något att göra med själva brottmålet utan endast rör skadeståndet, en åklagare är alltså fortfarande skyldig att driva vidare målet.

Skälet att anta ett förlikningserbjudande för den misstänkte är alltså vanligast om den misstänkte tror sig bli dömd att betala ett större skadestånd vid en huvudförhandling, man slipper inte undan en huvudförhandling utan den blir endast lite kortare.
Citera
2016-02-18, 18:14
Medlem
Vilken summa du än drar till med kommer domstolen göra en egen bedömning. Säger du 300 kr eller 500.000 kr så får du inget utav det. Utan domstolen kommer fram till vad som är skäligt. En kompis till mig som hotade en polisman fick betala 4000 kr i skadestånd även fast yrkandet var på 18000 kr.
Citera
2016-02-18, 19:31
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteAnonymitet
Vilken summa du än drar till med kommer domstolen göra en egen bedömning. Säger du 300 kr eller 500.000 kr så får du inget utav det. Utan domstolen kommer fram till vad som är skäligt. En kompis till mig som hotade en polisman fick betala 4000 kr i skadestånd även fast yrkandet var på 18000 kr.

Det stämmer inte, domstolen gör endast en skälighetsbedömning om den åtalade motsätter sig kravet och domstolen kan inte döma ut ett högre skadestånd än vad man yrkar på.
Citera
2016-02-18, 21:48
Medlem
oviktigts avatar
Det som åsyftas är kränkningsersättning (skadestånd). För att kränkningsersättning ska utgå måste kränkningen vara av allvarlig beskaffenhet. Du bör således inte yrka under 5 000 kr för domstolen kommer inte döma ut mindre, för då anses inte kränkningen tillräckligt allvarlig till att börja med.
Citera
2016-03-29, 13:38
Medlem
"Under rättegången kommer din begäran om skadestånd att behandlas. Var beredd på att kunna redogöra för anspråket och hur beloppet har beräknats. Ta också med eventuell bevisning i form av kvitton eller liknande. Om du före rättegången kommer överens med den tilltalade om skadeståndet, ska du meddela tingsrätten."

Jag begärde 5000kr när polisen frågade. Kan jag hänvisa till det jag läste på brottsoffermyndigheten:

"Kränkning
Vissa typer av brott ger rätt till ersättning för kränkning av den personliga integriteten som brottet innebär. Ersättningens storlek beror på hur brottet har gått till. Allvarligare brott leder oftast till högre ersättning. Man kan inte få kränkningsersättning vid egendomsbrott.
Vid dessa vanliga typer av brott kan du yrka följande belopp:

Misshandel och rån av mindre grovt slag, 5 000 – 10 000 kr
Exempel: Ett par, tre slag i ansiktet och mot kroppen eller ett par, tre inte alltför hårda sparkar mot kroppen när man står. Även vid rånhot utan fysiskt våld."
Citera
2016-04-05, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evensteeven
"Under rättegången kommer din begäran om skadestånd att behandlas. Var beredd på att kunna redogöra för anspråket och hur beloppet har beräknats. Ta också med eventuell bevisning i form av kvitton eller liknande. Om du före rättegången kommer överens med den tilltalade om skadeståndet, ska du meddela tingsrätten."

Jag begärde 5000kr när polisen frågade. Kan jag hänvisa till det jag läste på brottsoffermyndigheten:

"Kränkning
Vissa typer av brott ger rätt till ersättning för kränkning av den personliga integriteten som brottet innebär. Ersättningens storlek beror på hur brottet har gått till. Allvarligare brott leder oftast till högre ersättning. Man kan inte få kränkningsersättning vid egendomsbrott.
Vid dessa vanliga typer av brott kan du yrka följande belopp:

Misshandel och rån av mindre grovt slag, 5 000 – 10 000 kr
Exempel: Ett par, tre slag i ansiktet och mot kroppen eller ett par, tre inte alltför hårda sparkar mot kroppen när man står. Även vid rånhot utan fysiskt våld."
Du behöver inte ta med något underlag när det gäller kränkningsersättningen utan du ansluter dig till det åklagaren säger och den bevisning som denne presenterar. Det där är mer om begär ersättning för t.ex. trasiga kläder, mobiltelefon eller liknande.
Citera
2016-04-06, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Du behöver inte ta med något underlag när det gäller kränkningsersättningen utan du ansluter dig till det åklagaren säger och den bevisning som denne presenterar. Det där är mer om begär ersättning för t.ex. trasiga kläder, mobiltelefon eller liknande.

Tackar!
Citera
2016-04-07, 15:42
Medlem
Roobes avatar
Lyckade ersättningsanspråk när det gäller ringa misshandel är ganska ovanligt om du inte är ett barn som utsatts. 5 000 kr får du typiskt sett för en knytnäve. Det är därför det alltid frågas efter på vilket sätt du blivit slagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in