• 1
  • 2
2016-02-16, 13:08
Medlem
Hej flashbackare!

Polisen kontaktade mig nyligen och frågade om jag har något ersättningsanspråk vid en ringa misshandel som hände på krogen. Jag blev slagen bakifrån helt oprovocerat, av en okänd person, med ca 3 lavettslag. Vad kan man yrka egentligen? Jag blev ju bara varm om kinden och inget mer. Vakten på stället såg allt som hände, om det är relevant.

Läste följande på brottsoffermyndigheten:

Brottsoffermyndigheten skriver följande:
"Misshandel och rån av mindre grovt slag, 5 000 – 10 000 kr
Exempel: Ett par, tre slag i ansiktet och mot kroppen eller ett par, tre inte alltför hårda sparkar mot kroppen när man står. Även vid rånhot utan fysiskt våld."

Vad säger ni? Vad har ni för erfarenheter?

Edit: Såg nu att det även stod följande:
"Om du är osäker på vilket belopp du ska kräva räcker det med att säga att du har anspråk på skadestånd. Du kan sedan återkomma med vilket belopp du begär efter att du har diskuterat frågan med åklagaren. Det måste göras innan rättegången."

http://www.brottsoffermyndigheten.se...a-i-skadestand

Vill ändå vet vad ni har att säga
Senast redigerad av evensteeven 2016-02-16 kl. 13:19.
Citera
2016-02-16, 13:32
Medlem
Jag hade väntat och tagit ett kort samtal med åklagaren strax innan rättegång. Dom vet ungefär vad som är rimligt att begära. Observera, att det som domstolen kommer fram till, inte alltid är det samma som du får från Brottsoffermyndigheten, om målsäganden inte kan betala.
Citera
2016-02-17, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Jag hade väntat och tagit ett kort samtal med åklagaren strax innan rättegång. Dom vet ungefär vad som är rimligt att begära. Observera, att det som domstolen kommer fram till, inte alltid är det samma som du får från Brottsoffermyndigheten, om målsäganden inte kan betala.

Jag sa att jag hade anspråk men bad om att få återkomma. Då bad de mig att göra det innan början av nästa vecka. Hur tar man reda på vem som är åklagaren så man kan kontakta denne & fråga om rimligt anspråk?
Citera
2016-02-17, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evensteeven
Jag sa att jag hade anspråk men bad om att få återkomma. Då bad de mig att göra det innan början av nästa vecka. Hur tar man reda på vem som är åklagaren så man kan kontakta denne & fråga om rimligt anspråk?

Har du inte fått ett målsägandebiträde? Advokater brukar ha listor på vad som är skälig ersättning. Har du inte ett målsägandebiträde tycker jag att du kan försöka kontakta någon advokat för att bara fråga. Men dock är ju vissa advokater riktigt giriga och skall ha betalt för allting.

Men jag skulle säga att 4-5 lax är ett skäligt anspråk. Över 5 lax så skall det nog vara misshandel av normalgraden. Sedan spelar det inte om du har varit i en särskilt utsatt situation, om det har varit oprovocerat etc.

Lycka till!
Citera
2016-02-17, 20:57
Medlem
Koljarovs avatar
Var på en rättegång där en tjej fick 5000kr i skadestånd för ett "ickesynligt" blåmärke efter en örfil så satsa på det.

Är du man eller kvinna och vilket kön hade förövaren?
Citera
2016-02-17, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Var på en rättegång där en tjej fick 5000kr i skadestånd för ett "ickesynligt" blåmärke efter en örfil så satsa på det.

Är du man eller kvinna och vilket kön hade förövaren?

Tunicliff, jag ser inget målsägandebiträde från polisanmälan jag fick på brevet hem.

Jag är man, förövaren en kvinna
Citera
2016-02-17, 22:29
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Tunicliff, jag ser inget målsägandebiträde från polisanmälan jag fick på brevet hem.

Jag är man, förövaren en kvinna
Då är det kört tyvärr...
Citera
2016-02-17, 22:33
Medlem
Citat:
Då är det kört tyvärr...

Haha, äh, jag drar iväg med 5lakan sen får vi väl se om brottsutredning väcks. Konstigt om det inte skulle göra det med tanke på att vakten såg allting & det var denne som ingrep.
Citera
2016-02-18, 00:02
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Haha, äh, jag drar iväg med 5lakan sen får vi väl se om brottsutredning väcks. Konstigt om det inte skulle göra det med tanke på att vakten såg allting & det var denne som ingrep.
Annars kan du göra som vi civiliserade människor och erbjuda brottslingen att betala dig 5000 för att du ska lägga ner åtalet.
Själv pungade jag ut med 4500 senast och det var det värt för att slippa sitta i rätten och skämmas.
Citera
2016-02-18, 00:23
Medlem
Citat:
Annars kan du göra som vi civiliserade människor och erbjuda brottslingen att betala dig 5000 för att du ska lägga ner åtalet.
Själv pungade jag ut med 4500 senast och det var det värt för att slippa sitta i rätten och skämmas.
Förlåt en icke-expert, men det är alltså ett återtagande av polisanmälan helt enkelt?
Citera
2016-02-18, 00:29
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Förlåt en icke-expert, men det är alltså ett återtagande av polisanmälan helt enkelt?
I princip men det går ordningsmyndigheten inte alltid med på och gör dom inte det så är det bara att skita i att samarbeta med polis och åklagare så läggs det vanligen ner.
Se till att få betalt innan bara.

Döms man till 5000 i skadestånd så brukar det bli minst det dubbla i böter samt prick i belastningsregistret så det är väl värt att betala 5000 för att slippa det.
Dessutom är det väldigt skönt att slippa rättegången också både för den åtalade och målsägaren.
Citera
2016-02-18, 00:52
Medlem
Citat:
I princip men det går ordningsmyndigheten inte alltid med på och gör dom inte det så är det bara att skita i att samarbeta med polis och åklagare så läggs det vanligen ner.
Se till att få betalt innan bara.

Döms man till 5000 i skadestånd så brukar det bli minst det dubbla i böter samt prick i belastningsregistret så det är väl värt att betala 5000 för att slippa det.
Dessutom är det väldigt skönt att slippa rättegången också både för den åtalade och målsägaren.

Det görs upp i godo alltså, fast blir trist om den som får pengarna ändrar sig och vill ha en rättegång ändå och 5000 till...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in