2016-02-16, 08:33
Medlem
Hej, jag överväger att flytta till en annan stad, dock är det en lång väg dit. Det är stad med 200 000 invånare, lägenheten är en etta. Jag har aldrig varit på en visning förut och det jag funderar över är om det är många som söker, hur får man lägenheten? Jag tänker om man går på visningen, kan man direkt säga att man tar det eller är det någon väntan, går lägenheten till den med bäst inkomst osv? Det är ett företag som hyr ut lägenheten om det spelar någon roll.

Jag vet inte om det är värt att betala ca 800 kr tågresa för dit och tillbaka för att se en lägenhet ifall det är osannolikt att få lägenheten, så jag hoppas att någon kan svara på frågorna
Citera
2016-02-16, 08:37
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Det beror såklart på vad det är för stad, vad det är för bostadsbolag och vad det är för lägenhet.

I Uppsala (som är en stad på ca 200 000) så bjuder Uppsalahem in de 15 första i kön på visning har jag för mig, är du på plats 15 är ju chansen förhållandevis liten medan om du är på plats 3 är den rätt stor.

Privata värdar beter sig antagligen lite annorlunda, så det kanske kan finnas ett större värde i att ligga på lite där. Å andra sidan blir det u snabbt dyrt ifall du blir bjuden på en visning i veckan.
Citera
2016-02-16, 09:59
Medlem
Spyrrans avatar
Det finns också hyresvärdar som ger möjligheten till en visning, så att potentiella hyresgäster får möjligheten att se lägenheten innan de tackar ja eller nej till bostadserbjudande. Men där visning inte är obligatoriskt, snarare valfritt. Om det inte är obligatorisk visning, så behöver du ju inte gå om du vill. Du kan tacka ja ändå.
Citera
2016-02-16, 12:46
Medlem
tack för era svar, hur brukar de välja vem som får hyra lägenheten om det är en bostadsbyrå som gör det och inte en privatperson?
Citera
2016-02-16, 14:50
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oy456
tack för era svar, hur brukar de välja vem som får hyra lägenheten om det är en bostadsbyrå som gör det och inte en privatperson?

Menar du möjligen bostadsbolag? Är det kommunal eller privat hyresvärd? Om det finns en hemsida som du kan titta på, så gör det. Eftersom det kan se lite olika ut beroende på vem som hyr ut.

Det brukar ofta vara något av följande:

1) Man får köpoäng för varje dag som man står som registrerad i kösystemet. De sökande med högst poäng kallas till visning. I regel får den person med flest antal köpoäng lägenheten. Om denna person väljer att tacka nej efter visning så går erbjudandet vidare till nästa person som alltså har näst flest köpoäng.

2) Inget kösystem, utan man lämnar en intresseanmälan. Exakt hur hyresvärdarna väljer vilka som får komma på visning och slutligen skriva kontrakt, det vet jag ej. Det kan dessutom variera mellan hyresvärdarna.
Citera
2016-02-17, 19:39
Medlem
En relaterad fråga från en utan erfarenhet om detta:
om jag får lägenheten(omöblerad), samt så äger jag inga möbler, jag tänker på hur man gör som fattig studerande, hur lyckas man få hem e.x en säng första dagen? kanske låter som en dum fråga, men jag äger varken bil eller liknande och har inte råd för någon sorts hemkörning.
Citera
2016-02-17, 19:46
Medlem
John-Pauls avatar
Du kan försöka med att köpa billiga begagnade möbler (inkl. säng) per annons av privatperson bonde i närheten och har du tur så stöter du på en snäll själ som kör hem grejer åt dig utan ersättning. Annars, om möblerna går att bära så kan du helt enkelt bära hem dom. Taxi kör också möbler men då behöver du pengar till en taxiresan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in