2016-02-16, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
"Lastbilshytten har ramlat ner" följt av "släp" och andra barnkammartermer. Ja jisses så man kan uttrycka sig.

En talande beskrivning att vi inte längre har någon trafikpolis ute på vägran som vet vad dom håller på med.

Vad riktigt polis skulle börja intressera sig för mer rent generellt vid olyckor med B-doubles eller "link" som man säger i vardagstal på svenska, är hur viktfördelningen sett ut mellan de enheter som ingått i kombinationen. Men, med dagens utveckling är det fritt fram att åka runt med vilka stolligheter som helst.

Rödmålad link. Vem drog? I vems regi?
Utlänning?
Citera
2016-02-16, 14:06
Medlem
Svd.se skrev att några förare från efterkommande bilar gått ner till föraren med det "Första-hjälpen-material" hade tillgängligt i sina bilar. Ambulansen tog ambulansföraren till Västerviks lasarett.
Citera
2016-02-16, 14:43
Medlem
Raggarspinns avatar
Eftersom bilen hade last i form av container så är det mest troligt att åkeriet var svenskt.
Jag kan tänka mig att olyckan beror på att bron var underkyld och på så vis glashal. Inte för att det är ett giltigt skäl till att köra genom broräcket utan en anledning till varför olyckan kunde ske. Sen kan viktfördelning mellan trailer och link vara fel men då får man köra därefter. Alternativt säga till att transporten inte kan utföras på ett säkert sätt. Åkarna är dock så hårt pressade att de blir tvingade att köra ändå.
Citera
2016-02-16, 15:03
Medlem
findatas avatar
Vet inte om det framgått från vilket håll ekipaget kom ifrån, men det är en ganska brant backe ned till bron som dessutom svänger vänster om man kör söderut. LB kanske fått för hög fart i nedförsbacken och på något vis fått sladd (halt?) när föraren försökte bromsa.
Däremot är bron helt rak, så om den gått norrut känns väl sömn alt vejat för annan bil som troligaste orsaker.
Citera
2016-02-16, 15:21
Medlem
BlackBookss avatar

Citera
2016-02-16, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Eftersom bilen hade last i form av container så är det mest troligt att åkeriet var svenskt.
Jag kan tänka mig att olyckan beror på att bron var underkyld och på så vis glashal. Inte för att det är ett giltigt skäl till att köra genom broräcket utan en anledning till varför olyckan kunde ske. Sen kan viktfördelning mellan trailer och link vara fel men då får man köra därefter. Alternativt säga till att transporten inte kan utföras på ett säkert sätt. Åkarna är dock så hårt pressade att de blir tvingade att köra ändå.

Släpet hade börjat wobla (heter det så?) före olyckan läste jag någonstans.
Citera
2016-02-16, 15:53
Medlem
gudadottirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlintEastwood
hehe undrar hur det ska bärga den? De måste nog fan hämta en kran eller något

Något konstigt med det?
Citera
2016-02-16, 15:59
Medlem
Bilder ifrån olyckan

https://www.facebook.com/permalink.p...7&id=751218386
Citera
2016-02-16, 16:23
Medlem
gudadottirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Utlänning?
Nej. Och svenskt åkeri.
Citera
2016-02-16, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Kör inte östeuropeiska åkare dragbilar i Sverige? (Längesen jag körde tradare så frågan är ärlig). Tycker jag ser åtminstone Litauiska skyltar på en del dragbilar . . . . men jag kan ha fel, jag har ofta fel.
Citera
2016-02-16, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gudadottir
Nej. Och svenskt åkeri.
OK. Tack för infon. Hoppas föraren klarar sig bra, oavsett . . . .
Citera
2016-02-16, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks

Vadå varför? Klart det kan ha betydelse om detta är ett sällsynt fall. På så sätt kan man utvärdera bärgningen och se om den höll måttet inför kommande, liknande bärgningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in