• 2
  • 3
2016-02-16, 16:39
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Vadå varför? Klart det kan ha betydelse om detta är ett sällsynt fall. På så sätt kan man utvärdera bärgningen och se om den höll måttet inför kommande, liknande bärgningar.

Skulle TV 4 utvärdera en lastbilsbärgning?? Vill dom utvärdera så kan bärgningsföretagen filma själva eller anlita någon lokal filmare.
Vad menar du med sällsynt fall? Det sker lastbilsolyckor var dag i hela världen, vad gör denna så speciell?
Citera
2016-02-16, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Släpet hade börjat wobla (heter det så?) före olyckan läste jag någonstans.

Nej, det heter varken "wobla" eller ens "wobbla" som man kan se i en del tidningsartiklar.
Korrekt benämning på det som skett är "fällknivseffekt", eller mer känt(!) som "jackknifing"

https://en.wikipedia.org/wiki/Jackknifing

I Wiki-artikeln endast illustrerat med dragbil och trailer, men ekipaget på (bredvid...)Skramstadsbron drog två trailers efter varandra, helt vansinnigt lastade, om man nu skall tro media:

Citat:
...och det bekräftade han sedan - han hade 19 ton stål i den sista vagnen.

Den andra containern ska enligt polisen ha varit tom.
- See more at: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2....5b3P285S.dpuf

19 ton stål i 40'aren + 4 ton tara = 23 ton lastvikt på trailer nr. 2
20'aren tom - ett katastrofrecept.
Det funkar så länge förhållanden är optimala, föraren vaken och dessutom medveten om ekipagets egenheter. Ta bort en enda av dessa faktorer, och det går käpprätt åt helvete. Förr eller senare.
Det blir den tyngsta enheten, i detta fallet sista trailern, som bestämmer vart det bär.

Tur att ingen oskyddad trafikant, eller rent av personbil kom emellan...

Det är inget egentligt fel på B-double/Link-konceptet, men det ställer stora krav på den som planerar transporten, och på den som utför den. Att släppa iväg ett modulfordon med tom förstatrailer och all last i trailer två kan jämföras med att bogsera hela vikten - och då är frågan om inte fordonet bör framföras i just bogseringshastighet också: 20km/h....
Citera
2016-02-16, 16:51
Medlem
Rednas avatar
Är det en hemlig last?

Och samtidigt , inte så långt därifrån, kör en bil in i ett träd....http://www.vt.se/nyheter/vastervik/b...om4022567.aspx

Trädet överlever.....
Senast redigerad av Redna 2016-02-16 kl. 16:54.
Citera
2016-02-16, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Skulle TV 4 utvärdera en lastbilsbärgning?? Vill dom utvärdera så kan bärgningsföretagen filma själva eller anlita någon lokal filmare.
Vad menar du med sällsynt fall? Det sker lastbilsolyckor var dag i hela världen, vad gör denna så speciell?
Det har du förvisso rätt i. En spekulation är att TV 4 anlitat någon elev på Gamleby Folkhögskola som sysslar med TV-produktion. Gamleby är en liten håla och det händer inte så jättemycket där, kan tänkas att detta ses som ett 'spektakulärt' avbräck från vardagen, samt en bra erfarenhet för en studerande.
Citera
2016-02-16, 17:49
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kör inte östeuropeiska åkare dragbilar i Sverige? (Längesen jag körde tradare så frågan är ärlig). Tycker jag ser åtminstone Litauiska skyltar på en del dragbilar . . . . men jag kan ha fel, jag har ofta fel.

Utländska åkerier kör kapelltrailer. För att komma in i svenska hamnar och hämta container kontrolleras det att det inte är frågan om kabotage. Därför kunde jag gissa att detta handlade om en svensk åkare.
Citera
2016-02-16, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Utländska åkerier kör kapelltrailer. För att komma in i svenska hamnar och hämta container kontrolleras det att det inte är frågan om kabotage. Därför kunde jag gissa att detta handlade om en svensk åkare.
Ja du har nog rätt - det är kapelltrailer jag ser, antagligen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in