2016-02-16, 06:52
Medlem
Hej
Jag är 20 år och pluggar till socionom andra terminen i malmö och har tänkt på att byta program.
Jag vill främst jobba som kurator men det är tydligt svårt att få jobb som det eftersom det är så pass eftertraktat av de flesta som pluggar men annars ska det vara hyfsat enkelt att få jobb inom något annat fält som socionom.
Jag har därför funderat lite på gymnasielärare men det som har skrämt mig är den femåriga utbildningen, har också en vän som pluggar i uppsala som har sagt att studentlivet är bra (vilket den inte är i malmö) vilket också är ett plus för det är där jag tänkt plugga. Är det någon som har erfarenheter med lärarutbildningen i uppsala, om den är bra eller dålig. Studentlivet ska väl vara bra har jag hört? Känns det onödigt att byta eller, som socionom är ju ändå lätt att få jobb men för lärare borde det väl också vara det? Det känns ju som att man har slösat ett år av sitt liv att plugga till något man inte kommer ha användning av senare eller hur ser ni på det?
Har ångest om hur jag ska göra och vill bara få andras åsikter haha
Citera
2016-02-16, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qnod
Hej
Jag är 20 år och pluggar till socionom andra terminen i malmö och har tänkt på att byta program.
Jag vill främst jobba som kurator men det är tydligt svårt att få jobb som det eftersom det är så pass eftertraktat av de flesta som pluggar men annars ska det vara hyfsat enkelt att få jobb inom något annat fält som socionom.
Jag har därför funderat lite på gymnasielärare men det som har skrämt mig är den femåriga utbildningen, har också en vän som pluggar i uppsala som har sagt att studentlivet är bra (vilket den inte är i malmö) vilket också är ett plus för det är där jag tänkt plugga. Är det någon som har erfarenheter med lärarutbildningen i uppsala, om den är bra eller dålig. Studentlivet ska väl vara bra har jag hört? Känns det onödigt att byta eller, som socionom är ju ändå lätt att få jobb men för lärare borde det väl också vara det? Det känns ju som att man har slösat ett år av sitt liv att plugga till något man inte kommer ha användning av senare eller hur ser ni på det?
Har ångest om hur jag ska göra och vill bara få andras åsikter haha

Tror att väljer man utbildning efter sin dröm så hittar man jobb :-) Många gör misstaget att man väljer utbildning där det finns jobb och man glömmer sin dröm. Mina päron är lärare på gymnasiet/högstadiet, verkar inte alltid vara så glamouröst det häller :-)

Edit: Du kanske måste jobba 5år på socialkontoret för att få jobba som kurator och samtidigt gå någon vidareutbildning inom KBT? :-)
Senast redigerad av ConGOAT 2016-02-16 kl. 07:11.
Citera
2016-02-16, 08:45
Medlem
SpoonyOnes avatar
Snälla - bli inte lärare.

Socionom är ett grymt eftertraktat arbete och det finns mycket att välja på. Lärare är ett program för idioter och du kommer ha lärt dig mer under 2 terminer socionom än 5 år lärare.

Du kommer hata ditt liv som lärare. Tänk också att du kommer undervisa Ahmed och Hassan som inte kan svenska. Ditt arbete kommer vara så poänglöst eftersom ungarna inte lär sig och sitter med mobilen hela dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in