2016-02-19, 13:30
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Finns det någon katolik här inne som kan förklara för mig om det endast och enbart är Vatikanen som avgör om något är ett mirakel?
Skulle vara tacksam att få ett svar och gärna då också varför det endast är de som besitter den vetorätten.
Kanske finns förklaringar på varför just de har den vetorätten.

Här är lite bakgrund, till att katolicismen leder ligan.. vad gäller martyrspel, mysteriespel och mirakulös tro.

(nationalencyklopedin samt medeltida DRAMATIK)

Mirakelspel, liksom mysteriespel, härstammar från det liturgiska dramat, som innebar att mässans munkar gick från att skifta mellan sång och dialog till att gestalta mässorna med skådespel.

Mirakelspelen spreds i Europa efter att Kristi lekamen godkänts på 1300-talet.

Handlingen hämtades inte ur bibeln, (där har du svaret...) utan mirakelspelen kretsade kring helgons liv, och hur de utförde underverk, eller om goda människor som straffades för sin tro. Budskapet i de religiösa spelen var "Håll fast vid din tro vad som än händer. Du får din belöning efter döden."

Vad som helgades, för att förstå det, får du läsa katolsk historia - dvs hjälper inte att råplugga bibeln, för att försöka förstå den katolska trosövertygelsen.

Mirakelspel och mysteriespel spelades till skillnad från det liturgiska dramat inte i kyrkan, utan det spelades på torgen och utanför kyrkan; det spelades inte heller av präster eller munkar, utan av stadens borgare. Liksom mysteriespelen hade mirakelspelen en tung stämning, så man lade in vardagliga och komiska scener, så kallade farser, ordet fars betyder ursprungligen "stoppa in". Skådespelen under medeltiden blev allt folkligare, men moraliska lektioner var fortfarande en stor del av det.

Moraliteter handlade, till skillnad från mirakelspel inte om hur det gick om man höll fast vid sin tro, utan om hur det kunde gå för den som inte var troende och levde syndfullt.. Moraliteterna hade en mer vardaglig handling. De här sortens dramer gick ibland ifrån predikan, utan blev istället allmänt lustiga. Ett välkänt exempel är det franska stycket Maître Pathelin, som handlar om en advokat som försöker lura alla andra, men som istället lurar sig själv till slut.

En stor del av mirakelspelen var scentekniska effekter, till exempel med hissanordningar där änglar hissades ner från kyrktaket, upplyst av hundratals ljus.

En direkt efterföljare av mirakelspelen var på 1600-talets jesuitiska barockteater; teatern tillägnad Jesuitorden, en manlig katolsk orden.
Citera
2016-02-19, 13:44
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Här är lite bakgrund, till att katolicismen leder ligan.. vad gäller martyrspel, mysteriespel och mirakulös tro.

(nationalencyklopedin samt medeltida DRAMATIK)

Mirakelspel, liksom mysteriespel, härstammar från det liturgiska dramat, som innebar att mässans munkar gick från att skifta mellan sång och dialog till att gestalta mässorna med skådespel.

Mirakelspelen spreds i Europa efter att Kristi lekamen godkänts på 1300-talet.

Handlingen hämtades inte ur bibeln, (där har du svaret...) utan mirakelspelen kretsade kring helgons liv, och hur de utförde underverk, eller om goda människor som straffades för sin tro. Budskapet i de religiösa spelen var "Håll fast vid din tro vad som än händer. Du får din belöning efter döden."

Vad som helgades, för att förstå det, får du läsa katolsk historia - dvs hjälper inte att råplugga bibeln, för att försöka förstå den katolska trosövertygelsen.

Mirakelspel och mysteriespel spelades till skillnad från det liturgiska dramat inte i kyrkan, utan det spelades på torgen och utanför kyrkan; det spelades inte heller av präster eller munkar, utan av stadens borgare. Liksom mysteriespelen hade mirakelspelen en tung stämning, så man lade in vardagliga och komiska scener, så kallade farser, ordet fars betyder ursprungligen "stoppa in". Skådespelen under medeltiden blev allt folkligare, men moraliska lektioner var fortfarande en stor del av det.

Moraliteter handlade, till skillnad från mirakelspel inte om hur det gick om man höll fast vid sin tro, utan om hur det kunde gå för den som inte var troende och levde syndfullt.. Moraliteterna hade en mer vardaglig handling. De här sortens dramer gick ibland ifrån predikan, utan blev istället allmänt lustiga. Ett välkänt exempel är det franska stycket Maître Pathelin, som handlar om en advokat som försöker lura alla andra, men som istället lurar sig själv till slut.

En stor del av mirakelspelen var scentekniska effekter, till exempel med hissanordningar där änglar hissades ner från kyrktaket, upplyst av hundratals ljus.

En direkt efterföljare av mirakelspelen var på 1600-talets jesuitiska barockteater; teatern tillägnad Jesuitorden, en manlig katolsk orden.
Ja tack! Men jag vill mest veta om det enbart är ifrån Vatikanen sett man avgör om det skett mirakel och att det blir legimt som mirakel då och enbart från Vatikanen.
Det skulle jag vilja veta från någon kunnig mirakel expert.
Citera
2016-02-19, 14:54
Medlem
Citat:
Vad tror du då om(påven) Johannes Paulus den andres påstådda mirakel?
Han botade någon som hade Parkinson...
Är det trovärdigt?

Är dåligt insatt hur det gått till.
Citera
2016-02-19, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Är dåligt insatt hur det gått till.

Läste lite snabbt. Imponerande hur lätt man kan bli helgon. Bara någon tillskriver en äran, så är det klart sen.
Citera
2016-02-19, 18:14
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Läste lite snabbt. Imponerande hur lätt man kan bli helgon. Bara någon tillskriver en äran, så är det klart sen.
Nja så lätt är det inte. Vad menar du?
Vem tillskriver äran och hur?
Det verkar vara en krånglig procedur som tar några år och för det mesta skall man vara död också. Inte alltid men oftast.
Det skall processas rejält.
Senast redigerad av goran744 2016-02-19 kl. 18:26.
Citera
2016-02-19, 18:39
Medlem
Citat:
För mig personligen är livet ett mirakel och att jag inte behöver tänka varje sekund.
Andas ut och andas in...Det tar mitt autonoma system hand om åt mig.
Ett mirakel, tycker jag.

På vilket sätt är ditt liv ett mirakel? Syftar du på det faktum att du haft "turen" att komma till? Är livet i sig självt ett mirakel, varför i så fall?
Citera
2016-02-19, 18:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja tack! Men jag vill mest veta om det enbart är ifrån Vatikanen sett man avgör om det skett mirakel och att det blir legimt som mirakel då och enbart från Vatikanen.

Eftersom du tydligen inte orkar googla själv:

http://www.livescience.com/38033-how...-miracles.html

Citat:
Nearly all, or "99.9 percent of these are medical miracles," O'Neill said. "They need to be spontaneous, instantaneous and complete healing.

http://foreignpolicy.com/2011/01/15/...ats-a-miracle/

Citat:
When the Congregation begins its investigation, it first seeks the advice of a panel of doctors that it maintains throughout the world. For a recovery to be declared miraculous, it must be "complete," "instantaneous," and "durable" — meaning the cured condition doesn’t return — as well as scientifically inexplicable. (Improvements in medicine and scientific understanding of the body don’t seem to have slowed down the pace of beatifications much.
Citera
2016-02-19, 19:23
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Eftersom du tydligen inte orkar googla själv:

http://www.livescience.com/38033-how...-miracles.html

http://foreignpolicy.com/2011/01/15/...ats-a-miracle/
Tack så mycket Herr Bogo!
Ett litet mirakel vill jag påstå att handling var😇
Citera
2016-02-19, 19:34
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
På vilket sätt är ditt liv ett mirakel? Syftar du på det faktum att du haft "turen" att komma till? Är livet i sig självt ett mirakel, varför i så fall?
Jag tycker att människan är ett mirakel.
Och jag är en människa.
Jag tycker att hela vår uppbyggnad är ett mirakel.
Att vi har ett autonomt system är enormt...
Citera
2016-02-19, 20:30
Medlem
Citat:

En pastor från livets ord i Uppsala påstår att nån blev botat från gaser i magen!
https://youtu.be/_V1rpH-i128

Ett mirakel??? Eller släppte höga vederbörande en rejäl fjärt?
Citera
2016-02-19, 20:51
Citat:
Ursprungligen postat av Korfes
Enligt religionerna så såg folket profeternas mirakler vilket gjorde att de trodde på "profeten".
Frågan är varför inte vi också får se mirakler så att vi får en objektiv tro och inte en teoretisk/subjektiv tro? Är det inte orättvist?

Det sker mirakler hela tiden. Men ingen bryr sig.

Låt mig ge ett exempel: Bland katoliker är ett känt mirakel uppenbarelsen i Fàtima, Portugal, år 1917 . Det året förutsåg tre små barn - Jacinta, Lucia och Francisco - att ett mirakel skulle ske enligt jungfru Marias önskan. Ok. Pressen och allmänheten samlades och mycket riktigt, framför deras ögon skedde ett solmirakel.
Men trots att det bevittnades av tiotusentals(!) personer, och dessutom av en skeptisk press, så har inte miraklet haft någon större betydelse på våra liv av idag. Inte ens bland katoliker!

Vad beror det på? Det är ju helt oerhört. Eller?

Jag kan inte svara på det, men det förklarar varför mirakler kan ske mitt framför dig utan att du ens reagerar på det.

Ja, jag tycker det är tänkvärt.
Senast redigerad av Tubbo 2016-02-19 kl. 21:39. Anledning: Syntax och tillägg.
Citera
2016-02-19, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Det sker mirakler hela tiden. Men ingen bryr sig.

Låt mig ge ett exempel: Bland katoliker är ett känt mirakel uppenbarelsen i Fàtima, Portugal, år 1917 . Det året förutsåg tre små barn - Jacinta, Lucia och Francisco - att ett mirakel skulle ske enligt jungfru Marias önskan. Ok. Pressen och allmänheten samlades och mycket riktigt, framför deras ögon skedde ett solmirakel.
Men trots att det bevittnades av tiotusentals(!) personer, och dessutom av en skeptisk press, så har inte miraklet haft någon större betydelse på våra liv av idag. Inte ens bland katoliker!

Vad beror det på? Det är ju helt oerhört. Eller?

Jag kan inte svara på det, men det förklarar varför mirakler kan ske mitt framför dig utan att du ens reagerar på det.

Ja, jag tycker det är tänkvärt.

"hela tiden" och du tar ett exempel från 1917???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in