• 1
  • 2
2016-02-15, 22:47
Medlem
Hej!
Funderar nämligen på att plugga till civilingenjör i Halmstad så jag skulle vilja veta hur svårt det är att hitta jobb som civilingenjör inom datateknik. Jag har hört en hel del om att det är väldigt svårt att hitta jobb pga 0 erfarenhet.
Citera
2016-02-15, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nooname197
Hej!
Funderar nämligen på att plugga till civilingenjör i Halmstad så jag skulle vilja veta hur svårt det är att hitta jobb som civilingenjör inom datateknik. Jag har hört en hel del om att det är väldigt svårt att hitta jobb pga 0 erfarenhet.

Har läst samma utbildning på KTH. Det är lätt att få jobb . Marknaden ser väldigt bra ut och lär se bra ut för en överskådlig framtid bortsett från tillfälliga nedgångar som IT-bubblan 2000. Om du har noll erfarenhet så har du gott om tid att skaffa dig det under plugget. Håll på med egna projekt, små som stora och ha med det på CVt. Uppskattas av arbetsgivare.
Citera
2016-02-15, 23:07
Medlem
Det beror nog lite på var i landet man befinner sig men i Stockholm blir man i regel uppringd och ombedd att komma på intervju innan man hunnit ta examen.
Citera
2016-02-16, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beholdapalehorse
Den är som allt annat i det här jävla samhället hård som en orch kuk !!!!
Sluta fråga de här jävla pappskallarna på flashback !

99,9 % av alla på det här forumet är repeaters, de repeterar vad någon kabal jude har hävt ur sig på någon jävla tankesmedja någonstans.

Gå ut i skogen och hitta din egna jävla röst, sluta förlita dig på korkadefittor som hela det här jävla forumet består av.

Höger som vänster, upp och ner, svartmuskig neanderthalar-orch eller vit arisk fitta är de fortfarande en bricka i ett spel, ett spel som har pågått sen urminnes tider.

Dra åt helvete era korkade fittor !!

Jag fick min examen från civing datateknik KTH sommaren 2011, och blev uppringd för intervju några månader innan. Rekryteringsfirmorna höll tydligen koll på Ladok och hörde av sig när det var dags för jobb. Samma sak hände de flesta av mina studiekamrater, och arbetsmarknadssituationen ser ungefär likadan ut idag som den gjorde då, dvs att personalefterfrågan är större än utbudet.

Ta ditt ritalin och gå och lägg dig. Att du som socialt inkapabel mupp inte får något jobb har jag förståelse för, man förväntas kunna jobba i team du vet.
Senast redigerad av rofltraktor 2016-02-16 kl. 00:40.
Citera
2016-02-16, 00:46
Medlem
MaterDeis avatar
Inte för att vara den, men Halmstad?! Jag tycker att du borde göra din research bättre, generellt sett kan alumner från halmstad, högskolan dalarna, blekinge und so weiter överhuvudtaget inte konkurrera om samma jobb som de som tagit sin examina vid KTH, LTH, CTH etc. Ja nu talar jag förvisso om ingenjörer i stort men jag kan inte tänka mig att det skulle vara någon skillnad vad gäller de attraktiva jobben i branschen du frågar om.

Om möjligt vill du absolut inte läsa i halmstad, annat än om du vill jobba i halmstad. Skriv ett bättre högskoleprov, sök in på en mer välrennomerad skola och du kommer inte ångra dig.

Vad gäller arbetsmarknaden är nyckelord du vill googla efter exempelvis "karriärsrapport + skolnamn", "arbetsmarknadsrapport + skolnamn" etc. Det intrycket jag får av vänner är att efterfrågan är stor.
Senast redigerad av MaterDei 2016-02-16 kl. 00:50.
Citera
2016-02-16, 06:21
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Väldigt, väldigt god, lätt att komma in och med lite erfarenhet har du garanterat jobb de kommande 20 åren och en biljett till utlandet om du så vill. Gå antingen mot arkitekt om du är teknisk eller PM om du är ledarämne och du bör inte behöva bekymra dig om jobb fram till pensionen.
Citera
2016-02-16, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaterDei
Inte för att vara den, men Halmstad?! Jag tycker att du borde göra din research bättre, generellt sett kan alumner från halmstad, högskolan dalarna, blekinge und so weiter överhuvudtaget inte konkurrera om samma jobb som de som tagit sin examina vid KTH, LTH, CTH etc. Ja nu talar jag förvisso om ingenjörer i stort men jag kan inte tänka mig att det skulle vara någon skillnad vad gäller de attraktiva jobben i branschen du frågar om.

Om möjligt vill du absolut inte läsa i halmstad, annat än om du vill jobba i halmstad. Skriv ett bättre högskoleprov, sök in på en mer välrennomerad skola och du kommer inte ångra dig.

Vad gäller arbetsmarknaden är nyckelord du vill googla efter exempelvis "karriärsrapport + skolnamn", "arbetsmarknadsrapport + skolnamn" etc. Det intrycket jag får av vänner är att efterfrågan är stor.

Är det så viktigt vad man går för högskola? Kommer det vara mycket svårare att hitta jobb som en "skitig" civilingenjör från halmstad jämfört med en LTH civilingenjör?
Senast redigerad av nooname197 2016-02-16 kl. 13:40.
Citera
2016-02-16, 16:22
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Är det så viktigt vad man går för högskola? Kommer det vara mycket svårare att hitta jobb som en "skitig" civilingenjör från halmstad jämfört med en LTH civilingenjör?
Ja och nej. Din utbildning spelar störst roll för det första jobbet, efter det är det mer ett konstaterande att ja, du har en civ. ing. Vissa företag eller chefer kan anmärka på det men överlag är det ingen större deal.
Citera
2016-02-16, 18:47
Medlem
Vej ej vad ni har i Halmstad, men i andra mindre ort är det kört.
Har själv examen från en mindre högskola och känner ingen som var uppringt som andra säger här i tråden.
Bästz tipset är att flyta till Sthlm & Co efter åk 3. Men kolla först. Mindre högskolor har en tendens att slå ihop kurser och stora skolor som KTH tycker inte riktigt om det (gå om kurser ej kul).

Ska du söka jobb i Sthlm så är första frågan: "Hur o vart tänker du bo?". Och då hamnar du sist i kön, efter alla med bostad i Sthlm.

Så ja... det är brist på ingenjörer från stora fyra. Du få nog jobb, men...

P.S.: hade en skript som gick på ams i ett par månader o en ravendb med 108.000 annonser.
Citera
2016-02-17, 00:53
Medlem
Citat:
Min erfarenhet är att företagen verkar rekrytera från olika högskolor utan vidare eftertanke. Titeln är viktigare än var den kommer ifrån. Jag har kollegor från alla möjliga mindre högskolor som aldrig haft några problem att få jobb.
Citera
2016-02-17, 10:59
Medlem
Tack så mycket för alla svaren, hjälpte en hel del!
Citera
2016-02-17, 16:46
Medlem
MaterDeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rofltraktor
Min erfarenhet är att företagen verkar rekrytera från olika högskolor utan vidare eftertanke. Titeln är viktigare än var den kommer ifrån. Jag har kollegor från alla möjliga mindre högskolor som aldrig haft några problem att få jobb.

Nu har jag inte läst data, men min erfarenhet är precis tvärtom. Småskolar må funka för något trött slavjobb på typ den lokala fabriken eller kontoret, men du har ingen chans att snabbt (eller överhuvudtaget) kunna komma in på ett traineeprogram, en attraktivare byrå eller ens ett fetare "vanligt" jobb på ett större företag.

Vidare, dina kursare kommer generellt vara rejält mindre vassa och drivna än ditona på exv KTH då betygskraven medför att b-studenterna glatt får läsa på icke-universiteten eller skräpuniversiteten. Professorerna kommer vara av sämre klass, studietakten lägre, anslagen mindre. Ergo, du lär dig inte lika mycket och ditt nätverk kommer vara betydligt sämre. Vidare, då du pluggar ute i ingenstans minskar möjligheterna drastiskt till att ordna ett ack så viktigt relevant extrajobb.

Nu hinner jag inte skriva ett mer utförligt inlägg i ämnet (jag har ältat om detta förut tror jag, måste hitta inlägget), men ett talande exempel är att se på vilka företag som besöker arbetsmarknadsdagarna. Detta gäller både för sektionen och skolan i stort. De fyra stora + UU (och eventuellt även LTU) har i regel mestadels/bara kända, välrespekterade företag, småskolorna har några enstaka sådana och resten lokala företag plus bemanningsföretag. Vidare har de stora skolorna i regel 300-500% fler företag som besökare.

Iallafall, poängen är inte att du inte kommer få ett jobb - det kommer du säkert. Vad jag menar är att du gör dig själv en stor otjänst eftersom du inte kommer kunna få jobbet, the job, tidigt efter examen. Det är ingen hemlighet att vad du får för första jobb efter studierna är av yttersta vikt för vilka nästkommande jobb du kan få.

Skriv ett högskoleprov. Det är inte ens särskilt svårt komma in på någon av de större skolorna om du har 1.4/1.5 eller mer - och får man lägre än så tycker jag att man bör fundera på om civ.ing. är rätt väg att gå.
Senast redigerad av MaterDei 2016-02-17 kl. 16:57.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in