Citat:
Ursprungligen postat av
rofltraktor
Min erfarenhet är att företagen verkar rekrytera från olika högskolor utan vidare eftertanke. Titeln är viktigare än var den kommer ifrån. Jag har kollegor från alla möjliga mindre högskolor som aldrig haft några problem att få jobb.
Nu har jag inte läst data, men min erfarenhet är precis tvärtom. Småskolar må funka för något trött slavjobb på typ den lokala fabriken eller kontoret, men du har ingen chans att snabbt (eller överhuvudtaget) kunna komma in på ett traineeprogram, en attraktivare byrå eller ens ett fetare "vanligt" jobb på ett större företag.
Vidare, dina kursare kommer generellt vara rejält mindre vassa och drivna än ditona på exv KTH då betygskraven medför att b-studenterna glatt får läsa på icke-universiteten eller skräpuniversiteten. Professorerna kommer vara av sämre klass, studietakten lägre, anslagen mindre. Ergo, du lär dig inte lika mycket och ditt nätverk kommer vara betydligt sämre. Vidare, då du pluggar ute i ingenstans minskar möjligheterna drastiskt till att ordna ett ack så viktigt relevant extrajobb.
Nu hinner jag inte skriva ett mer utförligt inlägg i ämnet (jag har ältat om detta förut tror jag, måste hitta inlägget), men ett talande exempel är att se på vilka företag som besöker arbetsmarknadsdagarna. Detta gäller både för sektionen och skolan i stort. De fyra stora + UU (och eventuellt även LTU) har i regel mestadels/bara kända, välrespekterade företag, småskolorna har några enstaka sådana och resten lokala företag plus bemanningsföretag. Vidare har de stora skolorna i regel 300-500% fler företag som besökare.
Iallafall, poängen är inte att du inte kommer få
ett jobb - det kommer du säkert. Vad jag menar är att du gör dig själv en stor otjänst eftersom du inte kommer kunna få
jobbet, the job, tidigt efter examen. Det är ingen hemlighet att vad du får för första jobb efter studierna är av yttersta vikt för vilka nästkommande jobb du kan få.
Skriv ett högskoleprov. Det är inte ens särskilt svårt komma in på någon av de större skolorna om du har 1.4/1.5 eller mer - och får man lägre än så tycker jag att man bör fundera på om civ.ing. är rätt väg att gå.