2016-02-15, 21:04
Medlem
okees avatar
Hej!

Jag ska hyra ut min hyresrätt(studentlägenhet) under 4 månader snart. Det jag undrar är hur jag skall få in pengarna från hyresgästen?

-Be han/hon skicka pengar till mitt konto (överföring/swish)? Så betalar jag min hyra efter jag fått pengarna?

-Låta han/hon betala min hyra direkt från mina hyresavier?

Samt hur funkar det med deposition? Skall jag ta en extra hyra för en femte månad ifall en avi inte blir betald? Som senare ges tillbaka givetvis.

mvh
Citera
2016-02-15, 21:09
Medlem
En månads deposition, som betalas kontant till dig tillsammans med första hyran. Följande månader till ditt bankkonto. Du ansvarar för att hyran betalas till din hyresvärd, och behåller hyresavierna.
Citera
2016-02-15, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okee
Hej!

Jag ska hyra ut min hyresrätt(studentlägenhet) under 4 månader snart. Det jag undrar är hur jag skall få in pengarna från hyresgästen?

-Be han/hon skicka pengar till mitt konto (överföring/swish)? Så betalar jag min hyra efter jag fått pengarna?

Samt hur funkar det med deposition? Skall jag ta en extra hyra för en femte månad ifall en avi inte blir betald? Som senare ges tillbaka givetvis.

mvh

Se alltid till att det är du som betalar in hyran. Annars vet man inte vad andrahandshyresgästen hittar på. Så ha kontroll över att din hyra faktiskt blir betald. Om andrahandshyresgästen skulle strula till det med inbetalningen riskerar du att bli av med kontraktet innan du ens fattar vad som hände. Så andrahandshyresgästen sätter in pengar på ditt konto och du betalar in hyran till hyresvärden.
Citera
2016-02-15, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Se alltid till att det är du som betalar in hyran. Annars vet man inte vad andrahandshyresgästen hittar på. Så ha kontroll över att din hyra faktiskt blir betald. Om andrahandshyresgästen skulle strula till det med inbetalningen riskerar du att bli av med kontraktet innan du ens fattar vad som hände. Så andrahandshyresgästen sätter in pengar på ditt konto och du betalar in hyran till hyresvärden.

+1
Kunde inte sagt det bättre själv

Lita aldrig på att någon annan betalar din hyra!
Citera
2016-02-15, 21:24
Medlem
Ta betalt för alla 4 månader så slipper du huvudvärk. Ett tips är att du även tar en liten deposition för eventuella skador som kan uppstå.

Lycka till
Citera
2016-02-15, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steelofstil
Ta betalt för alla 4 månader så slipper du huvudvärk. Ett tips är att du även tar en liten deposition för eventuella skador som kan uppstå.

Lycka till

Så kan man sen sitta säkert i båten.
Citera
2016-02-15, 22:31
Citat:
Ursprungligen postat av okee
Hej!

mvh
Jag förutsätter att du har tillstånd från hyresvärden att hyra ut den i andra hand, har du inte det kan du åka ut på bara arslet på nolltid.
Citera
2016-02-15, 22:37
Medlem
okees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Jag förutsätter att du har tillstånd från hyresvärden att hyra ut den i andra hand, har du inte det kan du åka ut på bara arslet på nolltid.

Det har jag, tack för de snabba svaren!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in