Hallå där!
Jag går mitt sista år på gymnasiet på teknikprogrammet och ska alldeles snart söka till högskola. Den utbildningen jag fått upp ögonen för mest är Civilingenjör inom Industriell ekonomi. På de flesta universitet så är antagningspoängen rätt så höga, det brukar ligga runt 18,5-19,5 i meritvärde. Tyvärr så är det en nivå jag inte kommer att kunna uppnå då jag räknar med att ha kring 16-16,5 i slutändan, inräknat med meritpoäng. Högskoleprovet skulle kunna vara en lösning, men även där är det rätt så höga krav.
En väg in på IE skulle kunna vara att välja Öppen ingång för sedan välja IE. För jag har hört av vissa att det är platsgaranti på Öppen ingång, och av vissa att det inte är det. Det universitetet jag har tänkt plugga på är LTU i Luleå så denna tråd är speciellt riktad mot LTU, men ni som vet hur det är på andra universitet kan också kommentera vad ni vet!
Är det verkligen platsgaranti på Öppen ingång? För ni som varit i samma sits som jag, hur tog ni er in på den utbildningen som ni ville gå?