• 1
  • 2
2016-02-15, 14:31
Avstängd
Min aptit är verkligen helt otroligt dålig.

Jag är 20 år gammal, väger 64 kilo och är 183 lång. Jag har en tarmsjukdom vilket har fört med sig ett antal skov genom åren men har varit bra i ca 2 år nu, så all tips om att besöka vc och dylikt behöver jag inte men tack ändå.

Min lillasyster på 15 år äter mer än vad jag gör dagligen tror jag.

Jag blir mätt på pyttelite mat och när jag väl får igång aptiten och äter MYCKET, så kan jag vakna en morgon och då är all aptit borta. I jämförelse med att jag supit mig redlös och är bakfull.

Det är ett jätteproblem det här, jag vill få igång min mage men jag vet fan inte hur
Citera
2016-02-15, 14:36
Moderator
tobess avatar
Finns ju diverse läkemedel som ökar aptiten, båda lagliga och olagliga. Har du prövat på något av dessa?

Om du nu inte vill medicinera dig så är det jag skulle se över kost, sömn och träningsvanor. Om du inte rör på dig, sover dåligt/ojämnt och när du väl äter sätter i dig fel saker så är det inte så konstigt.

Med andra ord; börja träna någon/några gånger i veckan, se till att äta rätt och se till att få tillräckligt med sömn på regelbunda tider.
Citera
2016-02-15, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Min aptit är verkligen helt otroligt dålig.

Jag är 20 år gammal, väger 64 kilo och är 183 lång. Jag har en tarmsjukdom vilket har fört med sig ett antal skov genom åren men har varit bra i ca 2 år nu, så all tips om att besöka vc och dylikt behöver jag inte men tack ändå.

Min lillasyster på 15 år äter mer än vad jag gör dagligen tror jag.

Jag blir mätt på pyttelite mat och när jag väl får igång aptiten och äter MYCKET, så kan jag vakna en morgon och då är all aptit borta. I jämförelse med att jag supit mig redlös och är bakfull.

Det är ett jätteproblem det här, jag vill få igång min mage men jag vet fan inte hur

Provat alternativ medicin/healing om du inte vill prova komersiell västerländsk medicin? Ayruveda? Äta efter din blodtyp?

LCHF? Då går man upp om man är smal och ner om man är tjock.

Enkelt med lchf. Bara tvinga i sig olivolja, rapsolja eller kokosolja.
Citera
2016-02-15, 14:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Finns ju diverse läkemedel som ökar aptiten, båda lagliga och olagliga. Har du prövat på något av dessa?

Om du nu inte vill medicinera dig så är det jag skulle se över kost, sömn och träningsvanor. Om du inte rör på dig, sover dåligt/ojämnt och när du väl äter sätter i dig fel saker så är det inte så konstigt.

Med andra ord; börja träna någon/några gånger i veckan, se till att äta rätt och se till att få tillräckligt med sömn på regelbunda tider.

Vad är det för mediciner? Olagliga spelar ingen roll, bara det hjälper.

Ska faktiskt redan om en timme påbörja mitt träningsliv på gymmet.. Sådär 25:e gången sedan jag var 14 år. Alltid slutat på grund av att jag inte ätit tillräckligt MEN jag ska vara ärlig med en sak. För första gången på länge i dag gick jag upp på morgonen och inte 13:00 och åt en pizza utan jag åt havregrynsgröt. Ska också lägga mig innan 23:00 varje kväll.

Hur långt tid bör det ta innan min kropp ändrar sig från Junkie till Healthy? Tack så mycket
Citera
2016-02-15, 15:53
Medlem
Ser att du har rökt cb, röker du fortfarande och hur ofta? Jag rökte några gånger i veckan och det förstörde min aptit helt, kunde äta mycket dom dagarna jag rökte och inget dom dagarna jag inte rökte.

Börja tvinga i dig mat vid normala tider och fortsätt så, förvänta dig inte resultat direkt. Efter ett tag lär du känna dig hungrig runt dom tiderna.
Citera
2016-02-15, 17:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nup
Ser att du har rökt cb, röker du fortfarande och hur ofta? Jag rökte några gånger i veckan och det förstörde min aptit helt, kunde äta mycket dom dagarna jag rökte och inget dom dagarna jag inte rökte.

Börja tvinga i dig mat vid normala tider och fortsätt så, förvänta dig inte resultat direkt. Efter ett tag lär du känna dig hungrig runt dom tiderna.

Slutat med allt
Citera
2016-02-15, 20:02
Moderator
tobess avatar
Citat:
Vad är det för mediciner? Olagliga spelar ingen roll, bara det hjälper.

Ska faktiskt redan om en timme påbörja mitt träningsliv på gymmet.. Sådär 25:e gången sedan jag var 14 år. Alltid slutat på grund av att jag inte ätit tillräckligt MEN jag ska vara ärlig med en sak. För första gången på länge i dag gick jag upp på morgonen och inte 13:00 och åt en pizza utan jag åt havregrynsgröt. Ska också lägga mig innan 23:00 varje kväll.

Hur långt tid bör det ta innan min kropp ändrar sig från Junkie till Healthy? Tack så mycket

Exempel på lagligt läkemedel (dock mig veterligen receptbelagt) är Malvitona. När det kommer till olagliga så fungerar ju THC (Cannabis med andra ord).

Men, att äta medicin är nog i ditt fall att bota symptomen och inte "sjukdomen". Jag skulle nog köra på rätt kost, motion och regelbunden sömn. Försök också att äta på regelbundna tider.
Citera
2016-02-15, 22:30
Avstängd
Citat:
Exempel på lagligt läkemedel (dock mig veterligen receptbelagt) är Malvitona. När det kommer till olagliga så fungerar ju THC (Cannabis med andra ord).

Men, att äta medicin är nog i ditt fall att bota symptomen och inte "sjukdomen". Jag skulle nog köra på rätt kost, motion och regelbunden sömn. Försök också att äta på regelbundna tider.

Cannabis fungerade mot aptit de första månaderna. Därefter blev jag inte ett dugg hungrig utav det och värre dagen efter
Citera
2016-02-15, 22:33
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Din syster måste äta mkt eftersom hon är barn och växer... Och detta som du skriver nu träna , sova bra inte äta skräpmat borde hjälpa, speciellt träna borde hjälpa för aptiten
Citera
2016-02-15, 22:33
Avstängd
Citat:

Malvitona. Hur fixar jag recept på det här? Besöker jag VC eller sjukhuset och ber om det. Kan jag väntas få det bara sådär?
Citera
2016-02-16, 05:09
Bannlyst
Rör på dig mer så du blir tvungen att äta mer för att ha energi.
Citera
2016-02-16, 08:42
Moderator
tobess avatar
Citat:
Malvitona. Hur fixar jag recept på det här? Besöker jag VC eller sjukhuset och ber om det. Kan jag väntas få det bara sådär?

Vet tyvärr inte hur pass ofta detta skrivs ut. Om din fråga primärt gäller vilken form av medicinering du vill ha kanske du borde fråga ansvarig moderator här i Psykisk hälsa om tråden kan flyttas till Medicin och hälsa istället där du säkerligen kan få ett bättre svar på den frågan.

Men ja, det krävs ju att du träffar en doktor i vilket fall som helst om du vill få något receptbelagt utskrivet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in