Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-04, 19:29
  #217
Medlem
Tranquility Bass avatar
Överlag bra avsnitt även denna säsong. Känns dock som man borde ha färre frågor alternativt längre sändningstid då det ibland blir lite för forcerat. Visa frågor skulle man vilja att panelen gick in mer på djupet.

Kanske skulle man i varje avsnitt ha färre panelmedlemmar och bara ta upp frågor som dessa kan svara på? Sett över säsongen skulle alla panelmedlemmar delta men inte i varje program.
Citera
2018-10-12, 13:53
  #218
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
PS. ni som yrar om Dick Harrison kan inte mena allvar. Han är en skitnödig fjant som alltid ska vara så pretentiös som möjligt i alla lägen. Vi ska vara glada för att en normalt bildad och mycket kunnig historiker som Gunnar Wetterberg ville vara med. DS
Jag är kass på att minnas vad folk heter, men antar att du åsyftar Sveriges oklädsamt högsta panna i programmet? (han ser knappt ut som en människa faktiskt)

Jag förstår isåfall inte varför folk gnäller då han är lika irriterande som Dick Harrisson hade varit, i att båda betona skånskan & dessutom gör detta enorm att prata långsamt för å riktigt pina lyssnaren, ochd et är därför folk kommer på att dom saknar Dick Harrison när dom hör honom.

Jessica Abbotts fisk-nuna är faktiskt attraktiv (i vilket syfte färgar man håret lila? man sticker ju ut & lovar tungt) är det Lundamål med talfel eller bara Lundamål?
som låter sådär amerikanskt brutet?.
__________________
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-10-12 kl. 14:00.
Citera
2018-10-12, 16:41
  #219
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Jag är kass på att minnas vad folk heter, men antar att du åsyftar Sveriges oklädsamt högsta panna i programmet? (han ser knappt ut som en människa faktiskt)

Jag förstår isåfall inte varför folk gnäller då han är lika irriterande som Dick Harrisson hade varit, i att båda betona skånskan & dessutom gör detta enorm att prata långsamt för å riktigt pina lyssnaren, ochd et är därför folk kommer på att dom saknar Dick Harrison när dom hör honom.

Jessica Abbotts fisk-nuna är faktiskt attraktiv (i vilket syfte färgar man håret lila? man sticker ju ut & lovar tungt) är det Lundamål med talfel eller bara Lundamål?
som låter sådär amerikanskt brutet?.

Nu svarar du på ett inlägg som är över ett år gammalt men visst, Gunnar kan vara lite jobbig att lyssna på men man hör att han showar med glimten i ögat. Detsamma kan man inte säga om Dick Harrison.
Att folk skulle längta efter dicken när de hör Gunnar tala avfärdar jag därför med bestämdhet.
Citera
2018-10-12, 22:24
  #220
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nu svarar du på ett inlägg som är över ett år gammalt men visst, Gunnar kan vara lite jobbig att lyssna på men man hör att han showar med glimten i ögat. Detsamma kan man inte säga om Dick Harrison.
Att folk skulle längta efter dicken när de hör Gunnar tala avfärdar jag därför med bestämdhet.
Vad gör Dicken om inte att showar med glimten i ögat? (kisshålet) menar du?
Citera
2018-10-19, 23:41
  #221
Medlem
AndersM79s avatar
Intressant att finska och svenska, vars språkgrupper är så oerhört långt ifrån varandra har teckenspråk som är så pass lika att de utan (större) problem kunde förstå varandra, medans tyska och svenska som i ändå tillhör samma språkfamilj inte kunde förstå varandras teckenspråk alls.
Citera
2018-10-20, 00:37
  #222
Medlem
bringeroflights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Intressant att finska och svenska, vars språkgrupper är så oerhört långt ifrån varandra har teckenspråk som är så pass lika att de utan (större) problem kunde förstå varandra, medans tyska och svenska som i ändå tillhör samma språkfamilj inte kunde förstå varandras teckenspråk alls.
Vet inte om jag var lite okoncentrerad men ämnet teckenspråk hade de gärna kunnat fördjupa mer. Förstod inte riktigt hur och varför ord tecknas olika på olika språk och hur den internationella (engelska?) varianten fungerade i förhållanden till nationella teckenspråk.
Citera
2018-10-20, 01:24
  #223
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bringeroflight
Vet inte om jag var lite okoncentrerad men ämnet teckenspråk hade de gärna kunnat fördjupa mer. Förstod inte riktigt hur och varför ord tecknas olika på olika språk och hur den internationella (engelska?) varianten fungerade i förhållanden till nationella teckenspråk.

Googlade lite, och kom fram till att teckenspråken tydligen är helt egna språk, och inte baserade på språket i landet i sig.

Amerikanska teckenspråket, exempelvis, ska tydligen vara baserat på det Franska teckenspråket, medans det Engelska är egenutvecklat, så en döv Amerikan har alltså lättare att förstå en Fransos än en Britt!

Det Norska ska vara baserat på det Danska, som i sin tur är baserat på det Franska, medans det Svenska påstås vara egenutvecklat, fast dessa är ändå så pass lika varandra man kan kommunicera ganska obehindrat, som vi också såg i inslaget.

Både det Finska och det Portugisiska teckenspråket ska tydligen vara baserade på det Svenska.

Det internationella teckenspråket är ett helt eget teckenspråk.
__________________
Senast redigerad av AndersM79 2018-10-20 kl. 01:30.
Citera
2018-10-20, 12:29
  #224
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Intressant att finska och svenska, vars språkgrupper är så oerhört långt ifrån varandra har teckenspråk som är så pass lika att de utan (större) problem kunde förstå varandra, medans tyska och svenska som i ändå tillhör samma språkfamilj inte kunde förstå varandras teckenspråk alls.

Nu har du ju visserligen, på egen hand i ett senare inlägg, utrett de bakomliggande faktorerna till att det kan vara så. Det som kan tilläggas är ju att teckenspråk är ett eget språk, vilket gör att kopplingen till ett lands talade språk blir en felaktig koppling. Ett språk är ett uttryck för ömsesidig förståelse och det kan ske på olika sätt. Det talade språket (tungomålet) är ett sätt och det är dessa som är släkt med varandra i språkfamiljen. Det tecknade språket tar inga egentliga intryck från det talade språket så släktskapsdiskussionen mellan talat och tecknat är att bygga en hypotes utifrån felaktiga grundförutsättningar.
Citera
2018-10-30, 20:18
  #225
Medlem
Enmansdemos avatar
Kvinnlig intellektualism

"Fiser alla djur?"

Men å andra sidan ligger män långt efter språkligt *pruttjuden*

Nej jag stängde av *öronen* för uttömningen
av detta ämne då jag jag känner mig för fin i kanten, vill
inte kunna sammanblanda högt & lågt i livet

Jag hade hellre velat att Gunnar hade svarat på frågan om fis & prutt,
programmet skulle tjäna på alla experter tvingas malplacera alla frågor in
på sitt eget expertområde, då skulle det inte bli lika tramsigt

P.S Rymdfysikern som får i sig alldeles för mycket syre liknar Mikael Tornving
__________________
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-10-30 kl. 20:39.
Citera
2018-10-30, 20:39
  #226
Medlem
Joe Blows avatar
Det är ett tydligt tecken i tiden att ett i grunden folkbildande program som detta skall i alla delar tramsas bort av rikstönten Luuk. Han står inte ut med att kameran riktas mot någon annan. Då skriker han som en unge för att få tillbaka uppmärksamheten och skall fjanta sig som för att "bjuda på sig själv" alternativt "vara som folk".
Citera
2018-10-30, 20:46
  #227
Medlem
Enmansdemos avatar
Dålig logistiskt upplägg, man talar om ämnet hår två gånger (3 gånger! då Gunnar var tvungen att infoga en historisk hårmålare i fel ämne) under kvällens program med ett överflödigt mellanrum emellan, nu pratar man om pubeshår utan att nämna att mumien (Tomas Qvick) kunde spara sitt könshår i en sarkofag(tändsticksasken på loftet) i ett decennium

samt Kristian nämnde "sprakande demonstration" utan att återkoppla det till djurens mökande

Jag kunde uppleva att Armitas byst svällde under den svarta svårpåtagliga jumpern
under berörings-skräcks-experimentet
__________________
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-10-30 kl. 21:01.
Citera
2018-10-30, 21:08
  #228
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Det är ett tydligt tecken i tiden att ett i grunden folkbildande program som detta skall i alla delar tramsas bort av rikstönten Luuk. Han står inte ut med att kameran riktas mot någon annan. Då skriker han som en unge för att få tillbaka uppmärksamheten och skall fjanta sig som för att "bjuda på sig själv" alternativt "vara som folk".
Nej det handlar om vad man har för livssyn kombinerat med vem man vill vara & leva upp till som avgör resultatet..Sten Broman har slutat existera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback