2016-02-14, 23:12
Medlem
koogis avatar
Hej!

Jag går och funderar på vad jag ska söka in till för höstens terminsstart. Jag funderade först på ingenjörsutbildningar då de ofta talades om detta. Men jag har på senare tid (halvår) börjat fundera på yrken inom medicin och sjukvård.

Jag gillade fysik,kemi och biologi i skolan och har sedan dess haft ett stort intresse för kroppen och hur den påverkas av näring och belastningar.
Läkare,Tandläkare och sjukhusfysiker har jag haft i tankarna, det jag egentligen frågar efter är tips på arbeten som innehåller medicin,biologi främst samt en aning mattematik och fysik?

Skriv gärna lite kort fakta kring yrkena ni nämner så jag kan få en snabb uppfattning.

mvh
Citera
2016-02-17, 03:05
Medlem
koogis avatar
Bump
Citera
2016-02-17, 03:21
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Naprapat eller kiropraktor så behöver du studera fysiologi och säkert en del medicinämnen.

Radiolog lär du säkert få plugga en del fysik utöver vanliga medicinprogrammet för läkare.

Sjukhusfysiker så arbetar du ex med att stråla patienter så det är säkert en hel del matte och fysik utöver vanliga medicinämnena.
http://sahlgrenska.gu.se/utbildning/...ogrammet/?r=ss
Citera
2016-02-17, 13:41
Medlem
MiaWallaces avatar
Kanske Biomedicin? Karolinska har ett program som ser väldigt bra ut, vet inte så mycket om yrket i sig dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in