Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Vad menar du med "krigare"? En soldat? Eller något filosofiskt begrepp?
Eftersom du citerar bibeln så kanske Lukas 3:14 är av intresse:
"Även soldater frågade honom: "Och vi, vad skall vi göra?" Han svarade dem: "Våldför er inte på någon och pressa inte ut pengar från någon, utan nöj er med er lön!""
Här har vi soldater som är sökare. Är det sådana krigare du menar?
Hur kopplar du det till huruvida en soldat (eller vad du nu menar med krigare) kan vara en sökare?
Koppling mellan detta och vad?

Ursäkta om jag var vag. Jag brukar ha en tendens att vara det ibland, kanske, vet ej.
Med krigare menar jag inte soldat. Jag menar en utåtriktad kraft, att man penetrerar den kringliggande världen, för ut ett budskap, påverkar, får sin vilja igenom etc. En aktiv kraft. En talare, en predikare, en säljare. I filmen Nightcrawler som jag nämnde är huvudrollen Lou en enda stor symbol för detta igenom hela filmen.
Motsatsen är en fullständigt ödmjuk lyssnare, den vill inte förändra någonting utan låter det vara som det är, den för inte ut budskap utan tar emot, den predikar inte för den tror sig inte veta något andra inte vet. Etc. En sådan person dyker inte upp på någons radar.
Jag är osäker på om Lukas 3:14 har någon koppling.
Citat:
Hur kopplar du det till huruvida en soldat (eller vad du nu menar med krigare) kan vara en sökare?
Med citatet om att ge bort sina pengar så menar jag att detta kanske inte bara handlar om pengar utan också om någonting mer allmänt. För att tjäna pengar måste man ofta vara hänsynslös, som Lou i Nightcrawler, en krigare.
Citat:
Koppling mellan detta och vad?
Feminiseringen av män i Väst, ökningen av psykiska störningar, den vita rasens nedgång är alla exempel på individer som blir mindre av krigare, mer passiva, introverta etc. Det är då intressant att spekulera i om detta är någon slags närmande till sanningen, dvs. det som uttrycks "följa Jesus". Man kan diskutera kopplingen till judepådriven politik som får ovanstående konsekvenser.
Jag tänker specifikt på huruvida man kan vara politisk aktivist och sökare av Sanningen samtidigt. När man är politisk aktivist så vill man förändra. Kan man se Sanningen om man inte kan acceptera saker för vad det är? Samtidigt kan man fråga sig om man kan undvika att vara krigare, dvs att ta ställning, för vad man än gör så påverkar man, man gör val etc. Ytterligare en intressant aspekt är att det kanske är så att sökare står på krigares axlar, något som man också kan utläsa ur filmen, genom att alla de som sitter och tittar på TV ser Lous klipp enbart för att han var en hänsynslös krigare, de ser inte några klipp filmade av folk som sitter hemma i soffan. Detta tänkte jag även på när jag för bara några dagar sedan hörde följande citat:
Citat:
I must study politics and war that my sons may have liberty to study mathematics and philosophy. My sons ought to study mathematics and philosophy, geography, natural history, naval architecture, navigation, commerce, and agriculture, in order to give their children a right to study painting, poetry, music, architecture, statuary, tapestry, and porcelain.
John Adams
https://www.youtube.com/watch?v=u1uP_8VJkDQ