2016-02-14, 11:53
Medlem
Om jag har min privata bil eller privatleasing bil och lånar ut den till företaget så får jag dra milerättning 18,5:- per mil. Men vem betalar bensinen ? Kan jag tanka på mitt företagskort?

För skulle jag tanka på skattade pengar så kostar ju bensinen mer än det dubbla.

Kan jag både ta ut milersättning + att jag tankar på företagskortet (oskattade pengar)?
Citera
2016-02-14, 12:01
Avstängd
Du betalar bensinen, det är ju det som är milersättning.
Citera
2016-02-14, 12:13
Medlem
Shoffens avatar
I mil ersättningen ingår väl även slitage på däck och andra fast monterade grejer?
Citera
2016-02-14, 13:43
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Om jag har min privata bil eller privatleasing bil och lånar ut den till företaget så får jag dra milerättning 18,5:- per mil. Men vem betalar bensinen ? Kan jag tanka på mitt företagskort?

För skulle jag tanka på skattade pengar så kostar ju bensinen mer än det dubbla.

Kan jag både ta ut milersättning + att jag tankar på företagskortet (oskattade pengar)?

Är det ditt företag ? Eller är du anställd ?

Nej du betalar med privata skattade pengar sedan får du 18,50 kr utan någon skatt rakt ner i fickan per mil av företaget om ni kommit överens om den milersättningen.

Det är 18,50 som är skattefritt.
Citera
2016-02-14, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Är det ditt företag ? Eller är du anställd ?

Nej du betalar med privata skattade pengar sedan får du 18,50 kr utan någon skatt rakt ner i fickan per mil av företaget om ni kommit överens om den milersättningen.

Det är 18,50 som är skattefritt.

Tack ja det är mitt företag AB.

Men nu har jag haft utgifter på 30 000:- bara för att bilen ska kunna rulla och då har jag INTE räknat på värdeminskning.

. Ska jag hyra ut min bil till företaget för 18,5:- milen och betala med vita pengar. Svar nej tack.

Då är det nästan billigare att hyra bilen under de dagar jag ska ha bil. via företaget, och tanka via företagskortet (oskattat)

Kör försig bara ca 1500mil i företaget per år.

Min kompis kan dra 35:- milen via sitt aktiebolag. Fungerar veklingen det?
Citera
2016-02-14, 16:10
Medlem
Jag hade hellre betalt 18,5.- per min inkl bensin i hyra när jag kör privat än tvärtom.
Citera
2016-02-14, 18:48
Medlem
Citat:
Jag hade hellre betalt 18,5.- per min inkl bensin i hyra när jag kör privat än tvärtom.

Visst, men det är däremot inte tillåtet. Då blir det frågan om att betala skatt och arbetsgivaravgift på förmånsvärdet för bilen.
Citera
2016-02-14, 18:50
Medlem
Att använda privat bil i företaget är sällan någon bra lösning, kan accepteras för några enstaka resor per år, men är tämligen olönsamt för bilägaren. Antingen anskaffa en bil som enbart körs i tjänsten eller använd en firmabil privat mot erläggande av skatt på förmånsvärde är vad som gäller.
Hur mycket tjänstekörning blir det för dig på ett år?
Citera
2016-02-14, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Att använda privat bil i företaget är sällan någon bra lösning, kan accepteras för några enstaka resor per år, men är tämligen olönsamt för bilägaren. Antingen anskaffa en bil som enbart körs i tjänsten eller använd en firmabil privat mot erläggande av skatt på förmånsvärde är vad som gäller.
Hur mycket tjänstekörning blir det för dig på ett år?

Det kanske blir 1000+ mil per år så det är inte så mycket. Det var smart jag köper en bil via företaget och kör med den (körjournal) tankar med mitt företagskort så är det löst :-)
Citera
2016-02-14, 22:37
Medlem
Citat:
Det kanske blir 1000+ mil per år så det är inte så mycket. Det var smart jag köper en bil via företaget och kör med den (körjournal) tankar med mitt företagskort så är det löst :-)
Notera att en renodlad företagsbil endast får nyttjas privat 100 mil per år vid maximalt 10 tillfällen.
Citera
2016-02-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Notera att en renodlad företagsbil endast får nyttjas privat 100 mil per år vid maximalt 10 tillfällen.
Man kan väl ändå alltid passa på och utföra något privat i samband med något jobbrelaterat. Ska jag till Ica privat kan jag likväl köpa något där till företaget.
Citera
2016-02-14, 22:56
Medlem
Citat:
Man kan väl ändå alltid passa på och utföra något privat i samband med något jobbrelaterat. Ska jag till Ica privat kan jag likväl köpa något där till företaget.
Lär inte stå någon "skattepolis" vid kassan och kolla direkt!

Jag har en bil jag enbart nyttjar i firman samt två som jag äger privat. Givetvis blir det som du skriver om samordnade resor privat/i tjänsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in