2016-02-14, 03:25
Medlem
Freders avatar
Den industriella revolutionen gjorde det möjligt för alla att rent industriellt äta sig mätta (det förekommer svält, men då är det medvetet orsakat av t.ex. krig). Den moderna läkekonsten minskade dödligheten till sådan stor grad att döden inte längre var en del av vardagen. Innan detta hände fanns det stora tvivel på framtiden. Man trodde att det skulle bli global svält. Idag verkar det tvärtemot finnas en övertro till den moderna världen och det name-droppas en massa teknologi som ska lösa alla problem. Exempelvis:

1. Hälsoproblem; oavsett hur man lever så kommer alla ens hälsoproblem lösas. Det name-droppas t.ex. stamcellsforskning och antyds att alla ska få nya organ och lungor oavsett vad de utsatt sin kropp för. Sanningen är att allt dåligt man utsätter sig för, som t.ex. cigaretter, förkortar ens liv precis lika länge idag som det alltid gjort och det är inte alls säkert att man kommer kunna lösa sådant som förstörda lungor inom vår livstid.

2. Fertilitet; de kommer lösa alla problem kring detta. Det name-droppas t.ex. frysta ägg som någon slags mirakellösning. Sanningen är att i princip ingen framgång i detta område har uppnåtts och det är precis lika svårt idag som det alltid varit för gamla män och kvinnor att skaffa barn.

3. Miljö; vi hittar tekniska lösningar på alla miljöproblem. Vindkraft, solceller och elbilar lyfts fram som modern och grön teknologi. Sanningen är att för varje teknisk utveckling blir problemen värre, inte bättre.

4. Rymdfärd; det antas att vi kommer utföra gradvis längre rymdfärder när det istället är så att rymdfärder blir mindre och mindre prioriterade. Trots att det prioriteras ner så finns det någon slags antagande att utvecklingen ändå fortsätter.

5. Vetenskap; på samma sätt antas det att vetenskapen, alltså det som kallas basic research kommer automatiskt fortsätta trots kraftig nedprioritering. Den vetenskap som utfördes i början på 1900-talet ligger till grund för mycket idag, när vetenskap nedprioriteras idag så får det konsekvenser långt fram i tiden.

Punkt 4 och 5 bygger i princip på antagandet att all utveckling är en och samma sak. Alltså att en ny mobiltelefonsprocessor på något sätt gör att det blir enklare för oss att ta oss till Mars. Självklart finns det ett visst överlappande och man kan såklart ha nytta av mindre och lättare processorer i ett rymdskepp, men ska man väl skicka en farkost till Mars så måste man faktiskt utveckla och bygga en sådan farkost.

Det verkar som moderna människor tror att utvecklingen bara rullar på av sig själv och att de bara kan sitta och rulla tummarna tills "någon" utvecklat all teknik som de förväntar sig. Det är nu som tekniken är så pass komplex att missförstånd kan ske. Det är lätt att förstå en ångmaskin från den industriella revolutionen, men väldigt svårt att förstå stamcellsforskning tillräckligt mycket för att producera något användbart med hjälp av den. Ibland stöter man på folk utan någon som helst vetenskaplig bakgrund som häver ur sig att "teknologi X kommer lösa det i framtiden". Jag har inte själv någon vetenskaplig bakgrund, men har heller inga orimliga förväntningar; jag vet t.ex. att om jag bryter ryggen så kommer jag inte gå mer och att undvika att bryta ryggen är det enda sättet att inom min livstid kunna gå.

Det verkar på moderna människor som det finns en helt absurd övertro på att precis allt kommer lösa sig.
Citera
2016-02-14, 09:44
Medlem
jipeesss avatar
men du tänker inte så eller...?
Citera
2016-02-14, 11:55
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
men du tänker inte så eller...?

Lite grann, men det är inte så att jag antar att allt kommer få en lösning.
Citera
2016-02-15, 04:24
Medlem
Precis så är det. Folk förväntar sig att nån annan kommer lösa alla deras problem.
Det är så jävla skruvat, och ett rent utsagt motbjudande beteende.

Om nån nu trots allt lyckas hitta lösningar, varför i helvete skulle denne dela med sig gränslöst till alla som aldrig gjort ett skit för denne?

Det är som om folk aldrig växte upp. De förväntar sig fortfarande att nån fadersgestalt alltid har dem om ryggen, och att tandfén ska ge dem pengar utan motprestation.

Folk har fått för sig att bara för att vi har hög civilisation nu, så är vi ej längre del av naturen, och verkligheten gäller inte. Allt är välfärdens fel.
Men men, naturliga urvalet kommer alltid finnas där. Idioterna plockas så småningom bort från mänskligheten, och det är något vi redan ser i vår tid.
Citera
2016-02-16, 03:11
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filling
Precis så är det. Folk förväntar sig att nån annan kommer lösa alla deras problem.
Det är så jävla skruvat, och ett rent utsagt motbjudande beteende.

Om nån nu trots allt lyckas hitta lösningar, varför i helvete skulle denne dela med sig gränslöst till alla som aldrig gjort ett skit för denne?

Precis, och denna någon är troligtvis något asiatiskt land som t.ex. Sydkorea eller Japan som uppfinner t.ex. mer effektiva solpaneler eller kloningsteknik. Då kommer vi bli helt ställda när de förklarar att de inte alls tänkt att dela med sig av kunskapen. "men, men, vi har ju varit så snälla och gett mat till Afrika, ska vi inte få tillgång till denna teknologi gratis?". Den brutala sanningen är att den som faktiskt tar fram dessa lösningar kommer kräva så mycket det går i gengäld.

Citat:
Folk har fått för sig att bara för att vi har hög civilisation nu, så är vi ej längre del av naturen, och verkligheten gäller inte. Allt är välfärdens fel.

Ja, civilisationen måste underhållas i form av att befolkningen utbildar sig och utför de arbetsuppgifter som krävs för att vår teknologi ska fortsätta att fungera. Då pratar jag inte om folk som läser filmvetenskap, utan att det finns tillräckligt många ingenjörer och forskare. Det verkar som de flesta vill "jobba med människor" och ingen vill göra det tunga tekniska arbetet, men ändå verkar de flesta vara helt övertygande om att det tekniska arbetet ändå blir utfört och att utvecklingen går framåt.
Citera
2016-02-24, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Den brutala sanningen är att den som faktiskt tar fram dessa lösningar kommer kräva så mycket det går i gengäld.

Så är det ju förstås, så är det typ alltid. Det hade inte behövt vara så, men folk har ju för vana att behandla de produktiva och föredömliga jävligt illa. Har man kunskap eller talang som andra saknar, då blir man ett offer för mobben på hundratals olika sätt, och då blir man jävligt trött på dem och tappar all medkänsla.

Ett annat exempel på nåt alla tar förgivet i vår ruttna samtid. Respekt, sympati, ära. Allt är bara yta, man vill höra att man är bra när man i själva verket bara är en börda på vår stackars jord.

Citat:
Då pratar jag inte om folk som läser filmvetenskap, utan att det finns tillräckligt många ingenjörer och forskare.

Och soldater, läromästare, tekniker och underhållsfolk. Allt praktiskt och nödvändigt jobb nedvärderas, och tramsiga överflödsjobb glamouriseras.
När jag hade krävande, slitiga jobb fick jag bara skit. Nu när jag frilansar med totalt onödigt jävla trams som knappt kräver ansträngning, ja då får jag beröm. Konstig värld.

Citat:
Det verkar som de flesta vill "jobba med människor" och ingen vill göra det tunga tekniska arbetet, men ändå verkar de flesta vara helt övertygande om att det tekniska arbetet ändå blir utfört och att utvecklingen går framåt.

Jorå. Alltid nån annans ansvar, nån annans problem, nån annans skyldighet.

Tack vare alla dessa stolpskott man tvingas dela civilisationen med är det många av oss som ger upp och hellre ser civilisationen förfalla så slagget kan rensas bort och en ny civilisation byggas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in