Citat:
Ursprungligen postat av
Cowgonemad
Hej flashback!
Jag har sparat pengar till att köpa en bostadsrättslägenhet i Trollhättan i 1,5 år nu. Besitter i dagsläget 300 000 kr som jag är riktigt glad över, men tråkigt nog har ju även priserna på bostäder ökat drastiskt dom med. Bostadsrättslägenheterna i centrum har jag inte råd med, och dessutom så tänkte jag sikta på en 3:a så att man slipper flytta om det skulle behövas ett extra rum. Så därför har jag börjat kika på bostadsrättslägenheterna på Hjortmossen och Karlstorp.
Efter att ha kommit såhär långt, och varit på ca 5 visningar börjar jag bli mer och mer osäker på om det verkligen är smart eller dumt att köpa en bostadsrättslägenhet.
Anledningarna som gör mig osäker är:
Invandringen. Om den fortsätter i denna takten, kommer priset på bostäder öka eller sjunka då?
Tittar man 2 år tillbaka i bostadshistoriken så är priserna näst intill halverade till skillnad från i dagsläget. Om jag nu köper en bostadsrättslägenhet för 1 100 000 kr, hur stor är chansen egentligen att jag kommer att kunna få tillbaka denna mängden pengar?
Man har hört nyheter om att priserna kommer att sjunka i ungefär ett halvår nu, kommer de att sjunka eller inte, finns det något som helst att gå på?
Beror ju på vilket tidsperspektiv du har. Du skriver om vad priserna var för två år sedan...om vi blickar två år framåt istället, eller ännu hellre tre-fyra år, så kommer vi ha högre ränta, men inte extrem på något vis. Vi kommer även ha hunnit en bra bit i nedtrappningen av ränteavdragen. Dessutom kommer det sannolikt att ha byggts en hel del bostäder, om man ser till vad som i dagsläget är på väg att kickas igång från politiskt håll.
Men, ovan beskrivna förutsättningar är ju nationella, hur det blir lokalt på de orter du beskriver beror givetvis mycket på hur tillgången på arbetstillfällen utvecklas, om det uppstår mycket segregation och en massa annat.
Personligen hade jag avvaktat om jag haft möjlighet, fortsatt spara så gott det går och försökt förvaltakapitalet på bästa sätt. Om man tänker sig att priserna kommer ner med en tredjedel på tre år och på det lägger summan du skulle hinna spara ihop innan dess, så får du bra mycket mer bostad ä vad du skulle få i dagsläget.