• 1
  • 2
2016-02-14, 00:02
Bannlyst
Med äldre toaletter(alltså toalettstolar) så menar jag de som är minst 16 år eller äldre..

Med bättre menar jag inte hur bekväma de är(är väl en smaksak) utan kraften i spolningen.. I min gamla toalett som är från slutet av 90-talet(eller början av 2000-talet) så kan man lägga i flera omgångar toalettpapper utan att det blir stopp i toan. Detta har jag märkt massor med gånger där folk antingen bytt toastol eller har nyare stolar. Det blir så lätt stopp i dem så det är retsamt. Jag kan lägga i 3-4 gånger så mycket papper i den gamla utan att det blir stopp. Och då menar jag inte att jag lassar på med papper. Ni som känner igen er i detta vet vad jag pratar om.

Därför jag hatar nya toastolar.

Vad tycker ni?
Citera
2016-02-14, 00:13
Medlem
När jag skiter räcker det med fyra drag på toarullen. Varför mer?
Citera
2016-02-14, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
När jag skiter räcker det med fyra drag på toarullen. Varför mer?

Förstod att det skulle komma en sån kommentar, tänkte nästan skriva det i inlägget men orkade inte bry mig...

Man torkar väl tills man tycker det är rent? alla är olika......
Citera
2016-02-14, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porrskadadidiot
Med äldre toaletter(alltså toalettstolar) så menar jag de som är minst 16 år eller äldre..

Med bättre menar jag inte hur bekväma de är(är väl en smaksak) utan kraften i spolningen.. I min gamla toalett som är från slutet av 90-talet(eller början av 2000-talet) så kan man lägga i flera omgångar toalettpapper utan att det blir stopp i toan. Detta har jag märkt massor med gånger där folk antingen bytt toastol eller har nyare stolar. Det blir så lätt stopp i dem så det är retsamt. Jag kan lägga i 3-4 gånger så mycket papper i den gamla utan att det blir stopp. Och då menar jag inte att jag lassar på med papper. Ni som känner igen er i detta vet vad jag pratar om.

Därför jag hatar nya toastolar.

Vad tycker ni?
Nya toaletter är vattensnåla. Därför blir det lättare stopp.
Citera
2016-02-14, 00:37
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Det finns ett riktigt bra avsnitt av King of the Hill som handlar om det här.

Alla toaletter i staden ska bytas till snålspolande för att spara vatten. Fler och fler upptäcker att de är värdelösa eftersom man måste spola fler gånger istället.

Det hela mynnar ut i att någon som var med och tog beslutet att byta ut toaletterna är delägare i företaget som säljer snåltoaletterna.

Nya toaletter är värdelösa. Gamla toaletter is the shit.
Citera
2016-02-14, 00:46
Medlem
Mogaku-sans avatar
Detta har jag märkt av inte minst när jag har varit hemma hos kompisar som haft relativt nya hyres och bostadsrättslägenheter. Där får man oftast spola 2-3 gånger när man har gjort nr 2. Den toastolen som är i min lägenhet räcker det med ett tryck på spolknappen.

Intressant artikel om toastolar
Citat:
Dagens nya snålspolande toalettstolar kan leda till stopp i rören om man installerar dom i gamla hus med gamla ledningar. Detta enligt Konsumentverket.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5925688
Senast redigerad av Mogaku-san 2016-02-14 kl. 00:48.
Citera
2016-02-14, 00:50
Medlem
Här har vi ett ämne som retar mig.

Bor i en nyproducerad lägenhet nu, och jag ljuger inte om jag får stopp i toan var 3dje gång på ett ungefär, och då har jag samma "rutiner" eller hur man nu ska säga som tidigare. Och jag har aldrig tidigare i mitt liv lyckats få stopp i en toa.

Förövrigt så får jag flashbacks ifrån Våra värsta år haha.
Citera
2016-02-14, 07:44
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Det finns ett riktigt bra avsnitt av King of the Hill som handlar om det här.

Alla toaletter i staden ska bytas till snålspolande för att spara vatten. Fler och fler upptäcker att de är värdelösa eftersom man måste spola fler gånger istället.

Det hela mynnar ut i att någon som var med och tog beslutet att byta ut toaletterna är delägare i företaget som säljer snåltoaletterna.

Nya toaletter är värdelösa. Gamla toaletter is the shit.

Vattenmängden i snåltoaletterna är ställbar, spolas det inte ner riktigt så behöver toastolen justeras.
Citera
2016-02-14, 10:04
Medlem
Detta är ett klassiskt exempel på när folk inte tar reda på fakta innan renovering eller ombyggnad sker...
Gamla toaletter spolar 10-15 liter medan en "ny" snålspolande sällan går att få mer än 6-7 liter ur, även om man justerar till max.
Rörledningar och lutning på dessa är designade att hålla en tillräckligt hög vattennivå för att "bära" med sig avfallet. Nya ledningar läggs med flackare lutning för att fungera med mindre vatten.
Gamla ledningar kräver ofta mer vatten för att fungera korrekt, vilket gör att om man som husägare i ett gammalt hus vill spara vatten, och därför installerar nya fina svindyra snålspolande toaletter, kan man snart räkna med att få anlita rörmokare eller spolbil för att rensa avloppen.

Nya toaletter är mycket bättre än gamla, om de är installerade på ett riktigt sätt, med rätt dimensionering på ledningarna.
De gamla toaletterna fungerar lika bra i båda fallen.
Citera
2016-02-14, 22:09
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McRealwood
Detta är ett klassiskt exempel på när folk inte tar reda på fakta innan renovering eller ombyggnad sker...
Gamla toaletter spolar 10-15 liter medan en "ny" snålspolande sällan går att få mer än 6-7 liter ur, även om man justerar till max.
Rörledningar och lutning på dessa är designade att hålla en tillräckligt hög vattennivå för att "bära" med sig avfallet. Nya ledningar läggs med flackare lutning för att fungera med mindre vatten.
Gamla ledningar kräver ofta mer vatten för att fungera korrekt, vilket gör att om man som husägare i ett gammalt hus vill spara vatten, och därför installerar nya fina svindyra snålspolande toaletter, kan man snart räkna med att få anlita rörmokare eller spolbil för att rensa avloppen.

Nya toaletter är mycket bättre än gamla, om de är installerade på ett riktigt sätt, med rätt dimensionering på ledningarna.
Hmm, i vår bostadsrättsförening byggd i början av 80-talet har vi börjat få problem med avloppen, dom är här och 'spolar rören' ibland och nån granne har tydligen fått översvämning. Det har rustats rätt mycket dom senaste åren. Kan det ha med dom nya toaletterna som monterats att göra tro?
Citera
2016-02-15, 01:13
Medlem
Håller alltid inne spolknappen på snålspolande toaletter tills hela tanken är tömd, inga problem för skiten att åka ner då!

Ni som får stopp trycker ni bara till knappen utan att hålla den inne? Eller fyller ni toan med en halv toapappersrulle?
Citera
2016-02-15, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McRealwood

Fast detta är helt nybyggda lägenheter/hus där dom högst troligt har följt alla byggnormer osv.

Aja, finns ju inget som säger att dom kan ha slarvat ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in