2016-02-13, 20:35
Medlem
min vän påstår att någon öppnat bankkonto i hans namn med falsk leg och sedan tagit lån i hans namn, hur fan är det möjligt?? jag menar varje enskild leg har ett referensnummer som banken kollar upp så hur kan man öppna konto med falsk leg??
Citera
2016-02-13, 21:21
Bannlyst
Att legget är tillräckligt bra så att dom gick på det är svaret.
Citera
2016-02-13, 21:41
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodoltala
min vän påstår att någon öppnat bankkonto i hans namn med falsk leg och sedan tagit lån i hans namn, hur fan är det möjligt?? jag menar varje enskild leg har ett referensnummer som banken kollar upp så hur kan man öppna konto med falsk leg??

Har hänt flertalet gånger tidigare.

Tillräckligt duktig bedragare och leg så.
Citera
2016-02-13, 22:36
Medlem
Skullheads avatar
Varje enskilt ID har ett unikt nr, men det är inget som står i någon databas (som är tillgänglig)
Citera
2016-02-13, 23:16
Medlem
PiusXIIIs avatar
Hur kan man få rätt om man blivit utsatt för ett sådant bedrägeri?
Citera
2016-02-15, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skullhead
Varje enskilt ID har ett unikt nr, men det är inget som står i någon databas (som är tillgänglig)

det kan inte stämma när jag öppnat konto på nätet så har jag fått ange mitt id referensnummer för att de ska kolla att det är jag så vad baserar du ditt påstående på?
Citera
2016-02-15, 09:09
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
det kan inte stämma när jag öppnat konto på nätet så har jag fått ange mitt id referensnummer för att de ska kolla att det är jag så vad baserar du ditt påstående på?

Att jag spenderat en längre stund i fängelse för liknande brott. Numret skrivs ner, men det kollas inte mot någon databas
Citera
2016-02-15, 10:04
Medlem
Citat:
Att jag spenderat en längre stund i fängelse för liknande brott. Numret skrivs ner, men det kollas inte mot någon databas

aha ok jag förstår, men det du säger gälller väl endast om man öppnar konto hos banken inte om jag öppnar konto online......
Citera
2016-02-15, 10:14
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
aha ok jag förstår, men det du säger gälller väl endast om man öppnar konto hos banken inte om jag öppnar konto online......

Vet faktiskt inte hur det fungerar, var ett par år sedan jag slutade intressera mig för det här Vet bara att på plats så skriver de ner numret, men det kollas inte upp i realtid vems ID-kort det tillhör
Citera
2016-02-15, 12:19
Medlem
Citat:
Vet faktiskt inte hur det fungerar, var ett par år sedan jag slutade intressera mig för det här Vet bara att på plats så skriver de ner numret, men det kollas inte upp i realtid vems ID-kort det tillhör

ok, men nu blir man ju nyfiken på vad du gjorde om du har lust så berätta gärna vad du gjorde hur du åkte fast hur länge du fick sitta m.m.
Citera
2016-02-15, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Hur kan man få rätt om man blivit utsatt för ett sådant bedrägeri?

Man kan få tillbaka pengarna från banken / kortutgivare om de anser att man inte varit ovarsam, men inget är säkert.
Det mest galna med ID-stölder är att det inte ens är olagligt i Sverige idag. Den förra regeringen tillsatte en utredning som skulle titta på det och den nuvarande idiot-regeringen sitter fortfarande och funderar över saken...
Citera
2016-02-16, 17:52
Medlem
Ja tydligen funkar detta och det kan vi tacka detta pisslandet för där man har öppna handlingar likt en särande hora på närmsta gata.

Jag fick nyligen reda på att det öppnats två konton i mitt namn där det skett större överföringar, som det ser ut nu kommer jag åka dit på detta, trots att jag inte är inblandad, känns verkligen underbart i livet nu.

Horland.

Såvitt jag vet är det väl lag på att få hem ett brev från UC eller vad nu det är där det står att en kreditupplysning har skett. Detta har jag inte fått när konton har öppnats så har inte vetat om någonting..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in