• 1
  • 2
2016-02-13, 18:05
Medlem
Hejsan mina vänner! <3

Det är såhär va, att jag har fått ett tips från min kisse;

Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltCat
120 grader 3 timmar (täckt)
pensla med glaze
200 grader
pensla var tionde minut till önskad yta och färg

...och katten hävdar då att det är det ultimata sättet för att det ska bli sådär mört att köttet rinner av benen...

Jag misstror inte min kisse, men skulle gärna vilja få de bekräftat och dessutom kanske lite kryddningstips...

Katten har rekommenderat farin i glazen, vilket jag kommer att prova, men mer då?

Edit: Jag kan tillägga att jag både har provat att ha revbensspjäll i ugnen endast, samt att förkoka de i någon timme, men det var ungefär likvärdigt resultat och inte alls så mört som jag vill ha det...
Senast redigerad av STONERD 2016-02-13 kl. 18:11.
Citera
2016-02-13, 19:10
Medlem
Vi som är proffs på revben kokar dem innan, saftigare och mörare blir de inte.
Citera
2016-02-13, 19:28
Medlem
RabiatModerats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turistensklagan

Det tar lite tid men kan vara värt det. Hur länge kokar du så det inte blir "för" mört så de inte håller ihop så bra efter ugnen?
Citera
2016-02-13, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turistensklagan
fast jag har som sagt provat att förkoka i en timme, utan minsta skillnad emot när jag bara hade de i ugnen... :/

Det här med att ha de på låg värme i ugnen i långt tid först, och sedan höja värmen och glazea, är det enda jag inte provat...
Senast redigerad av STONERD 2016-02-13 kl. 21:20.
Citera
2016-02-13, 21:51
Medlem
cacas avatar
Man kokar tills benen börjar lossna från köttet, sen glaze och in i ugn,,
Citera
2016-02-13, 21:52
Medlem
Koka är det som gäller!
Citera
2016-02-13, 22:04
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Man kokar tills benen börjar lossna från köttet, sen glaze och in i ugn,,

Citat:
Ursprungligen postat av henke881
Koka är det som gäller!
Icke! Dryrub, slå in i folie och kör i ugn 120-150 grader 2-3 timmar. Ta ut och låt svalna lite, pensla med grillsås och ställ in i ugnen eller lägg på grillen. Koka är bara ett onödigt moment.
Citera
2016-02-13, 23:42
Medlem
MeanMEs avatar
Brukar alltid se till att det finns en glaze eller smält smaksatt smör som man kan pensla på ribbsen när de svalnar efter tillredning. Det tycker jag är det enskilt viktigaste momentet för att undvika torra ribbs.
Citera
2016-02-14, 09:07
Medlem
christerys avatar
Månne hur coop gör sina tjocka spjäll? Ser ju bara själva ugnen, men det kanske är jäkligt lång tid. Pöingar till när dom är färdiga i alla fall så dom kör på tid. Är ju underbara och med den kryddningen dessutom... Mums, synd att dom inte har dessa varje dag, eller kanske tur för mer lättlagat blir det inte.

Köp en grillpåse med några spjäll, ta hem, öppna och njut då dom fortfarande är varma.

Har inte vågat fråga i charkdisken, men det kanske skulle vara en idé
Citera
2016-02-14, 17:11
Medlem
lyckebobys avatar
Jag varierar hur jag tillagar spjäll.

Möra spjäll blr det ju tex om man häver på Mörsalt dvs Bikarbonat några timmar innan....perfekt på segt Nötkött....men jag gillar att bita o slita I kött...

En variant jag får mycket beröm för är Senapspanerade revbensspjäll, lite pyssel med det, men herrejisses va gott det blir....
Citera
2016-02-14, 17:13
Medlem
lyckebobys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henke881
Koka är det som gäller!

mmm, fiffigt, jag har börjat o koka det mesta med, spar in på steksmör o os I köket...
Citera
2016-02-19, 17:04
Medlem
Vet inte om folk läst trådstarten men jag har som sagt provat att förkoka i 45-60min varpå resultatet blev precis samma som när jag hade i ugn 2x17 minuter...

Så jag är ute efter något bättre knep.
Jag ska prova min väns recept i dagarna dock, jag återkommer med en uppdatering
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här