Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-13, 13:02
  #1
Medlem
Hej!

Jag är nu inne på min 3e deffvecka och den har gått finfint, jag har tappat 4kg vilken är en stor del vätska.

Jag ligger på ett 500kcal underskott och känner att styrkan tom har ökat en del.

I nuläget är jag 185cm lång och väger 84kg, min målvikt kommer landa på ca 78kg.

Min fråga är nu om det är möjligt att bygga lite massa på sina underutvecklade delar av kroppen under en deff? Syftar i mitt fall på baksida axlar som av någon anledning blivit underprioriterade under detta års träning. Flummigt formulerat men om man har ett underutvecklat område kan man se det som att man kan göra "noobgains" där då, även under ett underskott?

I övrigt siktar jag på att hålla 2,5g protein/kg kv och att bibehålla så mycket muskler som möjligt då jag styrketränar 5-6ggr/ vecka.

Då kortfattat: Är det möjligt att lägga på sig LITE massa på ett underprioriterat och underutvecklat område under deff?
Citera
2016-02-13, 13:21
  #2
Medlem
technoisbests avatar
Ja, det går. You can do it!

Jag hade valt att äta majoriteten av kolhydraterna i samband med axelpasset.
Citera
2016-02-13, 13:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av technoisbest
Ja, det går. You can do it!

Jag hade valt att äta majoriteten av kolhydraterna i samband med axelpasset.


Tack för svar!

Ja det låter rimligt, tror jag ska öka träningsfrekvensen på axlar också.
Citera
2016-02-13, 13:28
  #4
Medlem
Killer-queens avatar
Det kan säkert gå, men det är bättre att du får sådana tankar ur huvudet under deff. Börjar man göra gains så är det vanligtvis ett tecken på att man skulle kunna äta mindre kalorier (och deffa snabbare). Blir det några gains ändå så se det som en bonus.

Vad gäller bygga upp svaga delar så känner jag för personlig del att det skulle vara dödfött. Jag skiter vanligtvis helt i isolerande övningar och annat lull-lull under deff, känns bara som att kasta bort tid när inget händer.
Citera
2016-02-13, 14:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Det kan säkert gå, men det är bättre att du får sådana tankar ur huvudet under deff. Börjar man göra gains så är det vanligtvis ett tecken på att man skulle kunna äta mindre kalorier (och deffa snabbare). Blir det några gains ändå så se det som en bonus.

Vad gäller bygga upp svaga delar så känner jag för personlig del att det skulle vara dödfött. Jag skiter vanligtvis helt i isolerande övningar och annat lull-lull under deff, känns bara som att kasta bort tid när inget händer.

Förstår, jag lägger givetvis fokus på basövningar och tung träning nu under deffen, men det kan ju inte skada att lägga till några extra set baksida axlar.
Citera
2016-02-13, 14:48
  #6
Medlem
Beror ju på om du kört dessa muskler tidigare. Så klart effektivare att köra dessa muskelgrupper på bulken senare. Att du blir starkare på deffen tycker jag visar på att du ska köra mer styrka när du bulkar. Kommer du nog tjäna bra på!

Bara lite bra tips, men för att svara på dina fråga: TESTA!
Citera
2016-02-13, 15:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Beror ju på om du kört dessa muskler tidigare. Så klart effektivare att köra dessa muskelgrupper på bulken senare. Att du blir starkare på deffen tycker jag visar på att du ska köra mer styrka när du bulkar. Kommer du nog tjäna bra på!

Bara lite bra tips, men för att svara på dina fråga: TESTA!


Ja exakt! Hade under bulken kört hypertrofi där jag körde tunga basövningar samt högre volym på isolationsövningarna.

Jo anledningen varför jag ens tänkte tanken att bygga massa på baksida axel är just därför att jag har tränat den sämre och inte för att jag har svårt att utveckla den.
Citera
2016-02-13, 16:01
  #8
Medlem
Har sett folk som byggt muskler och tappat vikt samtidigt men då är det för det mesta nybörjare där deras kroppar är helt ovana träningen, därav anpassar sig kroppen till den nya stimulansen. Eller folk som går på anabola såklart. Du sätter lixom inte kroppen under rätt förutsättningar för att bygga muskler under deff. Du har inte energin till att kunna öka i styrka och därav blir det svårt att få till nån progressiv överbelastning där isåfall kroppen sätter prio att lägga på sig massa för att anpassa sig efter stimulansen (därför nybörjare kan åstadkomma detta tror jag iaf).
Citera
2016-02-13, 22:25
  #9
Medlem
Nej.
Ökar styrkan under viktnedgång är man nybörjare.
Citera
2016-02-13, 22:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namjorne
Nej.
Ökar styrkan under viktnedgång är man nybörjare.

Säger inte att jag är stark med skulle inte kalla mig nybörjare, känner inte att mina axlar i övrigt är en svaghet, kör iaf 3x6 på 32kg hantlar axelpress strikt utan svank.
Citera
2016-02-14, 13:20
  #11
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calban
Säger inte att jag är stark med skulle inte kalla mig nybörjare, känner inte att mina axlar i övrigt är en svaghet, kör iaf 3x6 på 32kg hantlar axelpress strikt utan svank.
Man måste förvisso inte vara nybörjare, jag har sett erfarna lyftare som ökat också. Men då handlar det vanligen om någon slags "nybörjargains" då de bytt träningsrutin under deff och gått över till något med mera vila och återhämtning. Vanligtvis också bara styrkegains, kanske någon byggt lite armar eller ben…

Alltså test du att köra axlar, men bli inte frustrerad om inget händer. Du äter ju för lite.
Citera
2016-02-14, 14:34
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calban
Ja exakt! Hade under bulken kört hypertrofi där jag körde tunga basövningar samt högre volym på isolationsövningarna.

Jo anledningen varför jag ens tänkte tanken att bygga massa på baksida axel är just därför att jag har tränat den sämre och inte för att jag har svårt att utveckla den.

Oavsett hur det går med din baksida så kommer du säkert jobba in en rutin kring det partier vilket aldrig är fel. Samt att du förbereder muskeln så du kan köra den tyngre på bulken senare.

Jag tycker du ska börja köra tungt på andra övningar än basövningar. Jag vet inte om du tex räknar sittande rodd som en basövning. Men att köra tungt på alla övningar på bulken har gett mig mer utveckling än att bara köra 8-12 reps. Variera gärna ofta mellan tungt och mellantungt. Jag kör själv efter ett program där man kör bägge under samma vecka. Tycker det fungerar bra för då slipper jag köra tungt två pass irad och riskera att skada mig ifall ett pass inte gick smärtfritt vilket kan vara fallet när man kör riktigt tungt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback