Citat:
Ursprungligen postat av
IQ130
Det du skriver stämmer nog tyvärr hyggligt bra. Undanmanöver in i vänsterfilen, kraschar bom 1, ser bom 2 och stupet närma sig, hinner inte bromsa, svänger åt höger, där skador finns, och sen åker bilen i.
Frågan är hur bilisten, van vid vänstertrafik, kunde missa att bilkön berodde på broöppning? En varningsskylt var ur funktion, var finns övriga skyltar, är de belysta? Man får utgå från att även turister måste hinna uppfatta att motorvägen blir ett öppet hål i mörkret… med korta distanser före stupet… som du skriver antal meter är nästan ett skämt med tanke på farten om bilisten missat vad som är på gång...
Det var mig veterligen inte de första turisterna vi har haft på besök i landet, samt ser jag inte riktigt din poäng i att problemet skulle ligga i konstruktionen eller antalet varningar osv.
Om någon tycker det är lämpligt att köra genom två bommar, förbi en bilkö samt förbi ett stort antal blinkande stoppljus (som är en internationell signal) och rakt in i en bro i rörelse så tvivlar jag på att varken en uppsättning ljus extra eller tolv bommar till hade rådet bot på idiotin. Möjligtvis en betongsugga, men då hade de antagligen strykit med iallafall för det hade tagit tvärnit.
För oss normalbegåvade räcker det antagligen med en uppsättning ljus och en bom, sen finns det de som uppenbarligen aldrig kommer stanna.
Och din teori om att inte hinna reagera är smått löjlig. En person med en sådan fördröjning och ytterst lång reaktionstider att den inte hinner fatta eller reagera att det är ett hinder, massor med lampor bör rimligtvis kört av vägen så snart den svänger. De bör med andra ord ligga i ett dike i Norrköping alternativt åka runt runt i en rondel då vederbörande måste ha ytterst besvärligt att ta sig ur en sådan pågrund av sin synnerligen begränsade reaktionsförmåga.