2016-02-18, 00:50
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Mer info i intervjun med "Vittnet" som P4 Jönköping gör. Där säger han att han inte reflekterade över att han (kunnat) ramla ner, det fick man ju höra senare på nyheterna. (Ungefär)
Lyssna själva:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6368123

Han måste trott att "vrakdelarna" som han städade undan kom från kraschen mot bommen. Antingen var det väldigt lite "vrakdelar" eller så var han inte vid sina sinnens fulla bruk. Han verkade ev vara "chockad". Men lite märkligt är detta.
Eller är det så här man reagerar om man själv utsätts för en sådan här situation?
I denna intervju säger han att det inte går att göra något misstag där, att det måste ha slagit slint. Raka motsatsen till hur de engelska tidningarna refererar honom!
Citera
2016-02-18, 01:24
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Det du skriver stämmer nog tyvärr hyggligt bra. Undanmanöver in i vänsterfilen, kraschar bom 1, ser bom 2 och stupet närma sig, hinner inte bromsa, svänger åt höger, där skador finns, och sen åker bilen i.

Frågan är hur bilisten, van vid vänstertrafik, kunde missa att bilkön berodde på broöppning? En varningsskylt var ur funktion, var finns övriga skyltar, är de belysta? Man får utgå från att även turister måste hinna uppfatta att motorvägen blir ett öppet hål i mörkret… med korta distanser före stupet… som du skriver antal meter är nästan ett skämt med tanke på farten om bilisten missat vad som är på gång...
Men alltså, massa lysande lampor, stillastående trafik och en kraschad bom.

Fortfarande gott om tid att stanna.

Det kan inte gått till så.

Köer på motorvägar är inte direkt ovanligt, inte ens mitt i natten. Även om man är turist fattar man. Jag har kört bil i stora delar av Europa. I tex slovenien och kroatien förstår jag inte ett ljud av språket men det är inga som helst problem att förstå när det är stopp för tex vägavgifter.

Denna olycka kan bara förklaras av alkohol/droger.
Citera
2016-02-18, 05:12
Medlem
GilGrissom82s avatar
Jag kom att tänka på de varningsskyltar som blinkar och samtidigt visar tillåten maxhastighet på bron. De anges ju i km/h.

Den brittiske föraren kanske i ett trött tillstånd tolkade det som miles/h.

D.v.s. om skyltarna (som exempel) indikerade en maxhastghet på 50 km/h, så kan föraren ha tolkat det som 50 miles/h. Och då kört i vad som i praktiken blir 80 km/h.

Även om hyrbilen ju sannolikt indikerade hastigheten i km/h, så vet jag av erfarenhet när jag kört bil i USA att det kan bli en tankevurpa (dock omvänd situation då). Lägg då till faktorer som trötthet, att bandet var på sin livs första utlandsspelning etc.

http://www.kalkyleramera.se/bilar-oc...era-kmh-ms-mph

Det kanske förklarar den höga framfarten på bron, där vittnen nämnt att bilen passerade i vänsterfil med en hastighet av ca 70 km/h.
Senast redigerad av GilGrissom82 2016-02-18 kl. 05:22.
Citera
2016-02-18, 05:41
Medlem
Dersom gassen har hengt seg opp og føreren i panikk har skrudd av tenningen vil servoen slutte å virke og bilen bli tregere å manøvrere.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-...fast/a/591732/
Citera
2016-02-18, 06:24
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Dersom gassen har hengt seg opp og føreren i panikk har skrudd av tenningen vil servoen slutte å virke og bilen bli tregere å manøvrere.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-...fast/a/591732/

Det känns lite långsökt att gasen skulle hänga just i brokön, men om alla var vakna och såg kön och föraren fick för sig att "larva sig lite" och gasade fullt för att sedan bromsa?
Om gasen hängde sig i maxläge och tändningen drogs helt ur i panik -> servon slutade att fungera?
Citera
2016-02-18, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Det känns lite långsökt att gasen skulle hänga just i brokön, men om alla var vakna och såg kön och föraren fick för sig att "larva sig lite" och gasade fullt för att sedan bromsa?
Om gasen hängde sig i maxläge och tändningen drogs helt ur i panik -> servon slutade att fungera?

Ja. Eller om de har holdt høy hastighet fram mot køen, og fått panikk hvis de oppdaget at gassen hang? Også bremsene virker anderledes dersom tenningen er avskrudd. Jeg vet ikke, men en eller annen forklaring må jo finnes.
Citera
2016-02-18, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag kom att tänka på de varningsskyltar som blinkar och samtidigt visar tillåten maxhastighet på bron. De anges ju i km/h.

Den brittiske föraren kanske i ett trött tillstånd tolkade det som miles/h.

D.v.s. om skyltarna (som exempel) indikerade en maxhastghet på 50 km/h, så kan föraren ha tolkat det som 50 miles/h. Och då kört i vad som i praktiken blir 80 km/h.

Även om hyrbilen ju sannolikt indikerade hastigheten i km/h, så vet jag av erfarenhet när jag kört bil i USA att det kan bli en tankevurpa (dock omvänd situation då). Lägg då till faktorer som trötthet, att bandet var på sin livs första utlandsspelning etc.

http://www.kalkyleramera.se/bilar-oc...era-kmh-ms-mph

Det kanske förklarar den höga framfarten på bron, där vittnen nämnt att bilen passerade i vänsterfil med en hastighet av ca 70 km/h.

Jag gillar din tanke där men jag tror inte den håller. Om han var så pass trött att han tänkte mph på skylten så borde han tänkt att det står mph i bilen också. Jag tror inte han satt och räknade ut hur snabbt han skulle köra. För bilen hade inte mph.

Ja fast när du var i USA stod det mph och i bilen var det mph? Så det kan bli en liten tankevurpa men det är ju svårt att köra i fel hastighet.
Citera
2016-02-18, 08:31
Medlem
RuneRusks avatar
Citat:
Ja, och då kan de välja att spara filmen vid behov. De kan spara filmen, har du missat att de missat detta?
Nej, frågan var varför det inte går att läsa 2 sidor bakåt i tråden där exakt samma frågor och svar finns.
Citera
2016-02-18, 08:49
Medlem
Citat:
Det du skriver stämmer nog tyvärr hyggligt bra. Undanmanöver in i vänsterfilen, kraschar bom 1, ser bom 2 och stupet närma sig, hinner inte bromsa, svänger åt höger, där skador finns, och sen åker bilen i.

Frågan är hur bilisten, van vid vänstertrafik, kunde missa att bilkön berodde på broöppning? En varningsskylt var ur funktion, var finns övriga skyltar, är de belysta? Man får utgå från att även turister måste hinna uppfatta att motorvägen blir ett öppet hål i mörkret… med korta distanser före stupet… som du skriver antal meter är nästan ett skämt med tanke på farten om bilisten missat vad som är på gång...

Det var mig veterligen inte de första turisterna vi har haft på besök i landet, samt ser jag inte riktigt din poäng i att problemet skulle ligga i konstruktionen eller antalet varningar osv.

Om någon tycker det är lämpligt att köra genom två bommar, förbi en bilkö samt förbi ett stort antal blinkande stoppljus (som är en internationell signal) och rakt in i en bro i rörelse så tvivlar jag på att varken en uppsättning ljus extra eller tolv bommar till hade rådet bot på idiotin. Möjligtvis en betongsugga, men då hade de antagligen strykit med iallafall för det hade tagit tvärnit.

För oss normalbegåvade räcker det antagligen med en uppsättning ljus och en bom, sen finns det de som uppenbarligen aldrig kommer stanna.

Och din teori om att inte hinna reagera är smått löjlig. En person med en sådan fördröjning och ytterst lång reaktionstider att den inte hinner fatta eller reagera att det är ett hinder, massor med lampor bör rimligtvis kört av vägen så snart den svänger. De bör med andra ord ligga i ett dike i Norrköping alternativt åka runt runt i en rondel då vederbörande måste ha ytterst besvärligt att ta sig ur en sådan pågrund av sin synnerligen begränsade reaktionsförmåga.
Citera
2016-02-18, 09:11
Medlem
JonasFBs avatar
Intressant att Atomist skriver "blinkande stoppljus". Kanske den fösta i tråden som namnger dessa som just *stoppljus*, vilket de är.

Många skriver annars "Blinkande varningsljus", "Röda blinkande varningsljus" etc.
Jag slogs av tanken tidigare "kan de ha misstagit sig för att blinket var just en *VARNING* och inte ett ovillkorat *STOPP*". Vilket röda blinkande ljus är.

Jag kollade faktiskt upp vad som gäller i England/UK. Jodå. Det är precis lika mycket STOPP utan villkor där som här. (Som även Atomist anger.)

Men, jag har varit med som passagerare vid tillfälle då chaufför trott att blinket var en inledande varning och kört.

Sedan har vi respekten/acceptansen för dessa ljus. I Sverige stannar vi i princip alltid för fast rött vid vanligt trafikljus (rött, gult, grönt). Och i princip alla står still tills det är grönt igen även om ingen trafik korsar etc. Man kör helt enkelt inte mot rött (i Sverige).
Däremot, så har vi en annan respekt/acceptans för rödljus vid broöppningar. De flesta, men enligt mig något färre än för fast ljus, stannar vid blink inför broöppning. Men, efteråt, när bro är nere och bommar uppe kör många innan rött blinkande ljus har upphört. Dvs, respekten/acceptansen för det röda blinkade ljuset är (något) lägre än för fast rött ljus.

I England, där jag ofta är, tycker jag mig se en lägre acceptans mot rött ljus om ingen trafik syns till. En Svensk stannar och väntar. Det gör inte en engelsman i samma utsträckning. Ingen stor skillnad, men jag har upplevt att det är så och tänker ibland på det.

Jag har ingen egentlig erfarenhet av hur engelsmän agerar vid rött blinkljus men med ovan givna observationer kan man *gissa* att de har en lägre acceptans för blinkande ljus även de.

- Dvs, det kan finnas en delförklaring i att rött blink tolkas som en VARNING och inte ett STOPP.

Troligt? F*n vet.
(Men eftersom jag själv suttit som passagerare i ett sådant fall så vet jag att det ibland händer.)

Det förklarar givetvis inte hela scenariot som fortfarande är höljt i dunker.
Senast redigerad av JonasFB 2016-02-18 kl. 09:21. Anledning: Edit:stavfel
Citera
2016-02-18, 09:26
Medlem
JonasFBs avatar
En sak till, speciellt för alla de som hävdar att det är droger och rattfylla bakom.

Hur många har själva inte varit med om följande:

1. Man kör mot en korsning, gärna på sen kväll eller natt.
2. Man stannar för GRÖNT
3. Man kör när det slår om mot RÖTT.

Ev, med bivillkor att det just slår om till grönt, dvs själva "omslaget" triggar detta .
Man kanske hinner hejda sig innan man kör mot rött, men man tänkte köra eller initierade körningen innan man insåg felet och stannade tills nästa grönt.

Detta har hänt mig i helt nyktert tillstånd. Har hänt flera av mina bekanta.

Bara en tanke.
Citera
2016-02-18, 09:35
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB

1. Man kör mot en korsning, gärna på sen kväll eller natt.
2. Man stannar för GRÖNT
3. Man kör när det slår om mot RÖTT.

Ev, med bivillkor att det just slår om till grönt, dvs själva "omslaget" triggar detta .

Säkert. Jag har själv haft blicken riktad längre fram mot grönt och missat ett närmare rödljus en gång. Men köra på i 70 och tränga sig förbi en kö så nära att man klipper en backspegel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in