2016-02-17, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Det var ett djävla tjat om fartygets personals syn. Det är 4 broar som ska passeras. Fartyget är drygt 120m och bryggan längst bak. Ovanpå det var det säkert säkerhetsmarginal till första bron. Det ger troligen ett avstånd på 300-600m från bryggan till olycksplatsen. Man ser inte så mycket på det avståndet mitt i natten.

Om du läser mitt inlägg en gång till så är det ju det jag menar. De har sett något. Vilket de tolkat vara snö.
Med det vill jag säga att lasta inte fartygets personal.
Citera
2016-02-17, 20:15
Bannlyst
Bild tagen på bron efter 23:10 igår från 300 meters håll: http://imgur.com/aZOv23G

Nu är det rätt dåligt ljusupptagning där men becksvart är det inte precis under bron. Det går hur bra som helst att gå runt där som jag gjorde några minuter senare.
Citera
2016-02-17, 20:23
Medlem
RuneRusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Mitt fetade: Osökt inställer sig då frågan - varför finns ingen kamera placerad där det är som mest kritiskt?? D.v.s. nära lyftbron...

Det handlar ju inte bara om bilar som åker över kanten - en strategiskt placerad kamera skulle även kunna dokumentera ev. skadegörelse, sabotage, tekniska felaktigheter, you name it.

Vi pratar ju faktiskt inte om en glest trafikerad bro i övre Norrland (no offense, norrlänningar) - det här är E4:an på väg till/från Sveriges huvudstad.
Därför att det är en av alla de kameror som täcker E4. Den är inte på något vis avsedd som övervakning av bron specifikt utan vägen.
Dessutom är kamerorna rörliga och går att zooma in med vid behov. Bilderna vi ser som finns kvar är stillbilder och i ut zoomat läge.
Citera
2016-02-17, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eikerem
Om du läser mitt inlägg en gång till så är det ju det jag menar. De har sett något. Vilket de tolkat vara snö.
Med det vill jag säga att lasta inte fartygets personal.
Mycket trams kring fartyget. Fartyget har med all säkerhet varken medverkat till att bilen störtat ned i kanalen eller förorsakat någon människas död. Kan inte detta läggas åt sidan?
Citera
2016-02-17, 20:26
Medlem
JonasFBs avatar
Tydligen ska det ha varit Polisen (själv) som larmade om att bil trillat över kanten. Iaf enligt SVT-Södertälje som anger Expressen som källa. (Redan känt?)

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sod...m-dodskraschen

Edit:
Polisen ska alltså ha varit ute på larm om "trasig bom". Väl där ser de delar av ett takräcke och får vittnesuppgifter om "någon sett en bil köra på bron i samband med broöppning – och drar i gång ett pådrag." enligt Expressen (kl.02:50)

Okänt om vittnesuppgifterna ges på plats (på bron) eller på annat sätt.

Denna info antyder att ingen som väntade i kön vid händelsen har larmat om annat än "trasig bom". Möjligen har någon fortfarande varit kvar då polisen anlänt och berrättat att de sett en bil köra genom bommen alt "på bron".
Senast redigerad av JonasFB 2016-02-17 kl. 20:58. Anledning: Edit
Citera
2016-02-17, 20:32
Medlem
Leskys avatar
Citat:
"Inget automatlarm
Trafikverket tycker inte att det är konstigt att det inte gått något automatlarm när bilen forcerade bommarna – eftersom något sådant larm inte finns installerat.

– Vi har inte något system som larmar när en bom är av, säger Joachim Jacobsson, som är projektledare för brounderhåll på Trafikverket.

Men det låter ju lite illa när en bil kan köra igenom två bommar, över en kanten, försvinna ner i vattnet och det dröjer nästan exakt en timme innan räddningstjänst är på plats eftersom det inte har gått ett larm och ingen har märkt detta. Har det inte brustit någonstans då?

– Nej, inte som vi ser det."

Är han helt galen eller? Hur kan han tycka att detta är acceptabelt?

Vad händer om någon blir sjuk och åker över kanten? Ska man få skylla sig själv då eller?
Citera
2016-02-17, 20:38
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuneRusk
Därför att det är en av alla de kameror som täcker E4. Den är inte på något vis avsedd som övervakning av bron specifikt utan vägen.
Dessutom är kamerorna rörliga och går att zooma in med vid behov. Bilderna vi ser som finns kvar är stillbilder och i ut zoomat läge.

Det hindrar väl inte att det ska kunna finnas kameror både vid vägar och vid broar?? Ursäkta, men med ditt resonemang låter det som att man måste välja antingen eller.

Numera finns ju dokumenterande övervakningskameror överallt i samhället. Så det kan ju knappast vara en kostnadsfråga. Men på de mest strategiska platserna verkar de saknas...
Citera
2016-02-17, 20:39
Medlem
RuneRusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
Är han helt galen eller? Hur kan han tycka att detta är acceptabelt?

Vad händer om någon blir sjuk och åker över kanten? Ska man få skylla sig själv då eller?
Du menar alltså att det bör finnas och att han är helt galen?

Hur ser det ut vid järnvägsövergångar, färjelägen och andra ställen där det finns möjlighet att köra av vägen? Finns det larm där om man blir sjuk?
Du kanske ska lugna ner dig något och uttrycka dig lite mer nyanserat.
Citera
2016-02-17, 20:39
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColinZeal
Bild tagen på bron efter 23:10 igår från 300 meters håll: http://imgur.com/aZOv23G

Nu är det rätt dåligt ljusupptagning där men becksvart är det inte precis under bron. Det går hur bra som helst att gå runt där som jag gjorde några minuter senare.
Var är bilden tagen? Nedanför V-holmsgatan?
Citera
2016-02-17, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dial999
Mycket trams kring fartyget. Fartyget har med all säkerhet varken medverkat till att bilen störtat ned i kanalen eller förorsakat någon människas död. Kan inte detta läggas åt sidan?

Håller med. Men efter som det är stora tidsavvikelser när olyckan rapporterades så kan fartygsbesättning uppgifter styrka den ena eller den andra uppgiften. Skedd olyckan vid öppning eller stängning? Såg de något? Jag tro fortfarande på att olyckan inträffat vid öppning dvs. runt 2 tiden. Men varför dröjde rapporteringen? Varför verkar sekundärbommarna sakna skador?
Senast redigerad av Bluedog-com 2016-02-17 kl. 20:43.
Citera
2016-02-17, 20:42
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dial999

Har någon skrivit att fartyget har orsakat olyckan, nej, så lägg av!
Sedan om fartyget diskuteras eller inte, bestämmer inte du!
Jädra trams att ens ta upp det!
Citera
2016-02-17, 20:43
Medlem
RuneRusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det hindrar väl inte att det ska kunna finnas kameror både vid vägar och vid broar?? Ursäkta, men med ditt resonemang låter det som att man måste välja antingen eller.

Numera finns ju dokumenterande övervakningskameror överallt i samhället. Så det kan ju knappast vara en kostnadsfråga. Men på de mest strategiska platserna verkar de saknas...
Nej jag menar att kameran i fråga inte är avsedd för specifik övervakning av bron och att en sådan kamera inte finns. Visst skulle det kunna finnas, men det är uppenbarligen inget man ansett nödvändigt eller velat lägga ned pengar på.
Det kan man givetvis ha synpunkter på, men betänk att bron har funnits i en evighet och det är första gången något dylikt händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in